Sjunkande sadelstolpe

Flameboy

Ny medlem
Sjunkande sadelstolpe
Jag har problem med min sadelstolpe som inte vill stanna på rätt höjd utan sjunker succesivt.

Det är en Canyon Vcls 2.0, och problemet uppstår på båda mina aluramar (där andra kolfiberstolpar inte glider). Jag har testat med kolfiberfett med högre friktion, men det hjälpte inte.

Tips?

Sjunkande sadelstolpe
Hur mycket väger du? En kompis som köpte en Ultimate AL med den stolpen hade också problem med att stolpen gled ner. Vi såg senare att stolpen hade en viktgräns på max 100 kg eller något sådant, han var en bit över det samt hade struntat i markeringen för minsta instick i ramen (han borde haft en mindre ram men tyckte styret skulle bli för lågt en storlek ner) vilket nog förvärrade situationen med tanke på hur stolpen är konstruerad.

Jag äger själv en sådan stolpe och har använt den på en Rose Xeon RS aluminiumram utan problem. Det enda jag egentligen ogillar med den är att det är ganska mekigt att justera sadelvinkeln och att lacken tagit mycket stryk under processen att hitta rätt vinkel och höjd, hade varit mycket bättre med en rå kolfiberfinish tycker jag.

Sjunkande sadelstolpe
Om ovanstående inte stämmer så är det kolfiberpasta alternativt tandkräm som gäller. Se till att göra rent innan från fett och smuts. Helst med alkohol eller liknande.

Sjunkande sadelstolpe
Väger 86, och har den inte för högt enligt rekommendationerna. Den följde ju med cykeln, så man får väl utgå ifrån att det är rätt dimension.

Kan verkligen tandkräm vara så mycket effektivare än kolfiberfett/pasta? Tandkräm har ju inte alls lika grova korn.

Silvertape och lampor som glidskydd är inte ett alternativ, men det var en kreativ lösning!

Sjunkande sadelstolpe
Jag hade de problemet på min Aeroad CF men rikligt med Scotts kolfiberpasta hjälpte biffen. Väger dock bara 77 kg men sitter på nästan max då man är rätt mycket längre än medelsvensson.

Sjunkande sadelstolpe
Flameboy skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har testat med
> kolfiberfett med högre friktion, men det hjälpte
> inte.
>
> Tips?

Det var första åtgärden, men jag kanske använde mig av fel begrepp.

Tillbaka
Topp