Sjunkande vo2 Max och jag förstår inte varför

Sebbemeds

Medlem
Hej alla kloka,

Jag har en träningsrelaterad fråga som egentligen är ganska tydlig. Mitt vo2 max fortsätter att minska ordentligt de senaste 5 månaderna trots fortsatt regelbunden träning. Det kan visserligen vara så att jag blivit slö, men det finns en del faktorer som talar om det, enligt mig själv. Förhoppningen är att era kloka ord kan vägleda mig i rätt riktning.

Jag är 32 år gammal.
Under ovan nämnda period på 5 månader har mitt vo2 Max sjunkit från 64 till 48 trots att jag fortsätter att träna hårt och mycket.
Min sambo, som är 4 år äldre än mig, motionerar 3-5 km i veckan och vi har samma vo2 Max.

Jag försöker att bli klok på denna till synes osannolika nedgång i vo2max under tiden. Vad säger ni? Hur kan det förklaras?

Hej Luzen,

Den främsta poängen är att jag tränar på ett likadant sätt som innan mitt värde började sjunka ordentligt. Vila gör jag aldrig på något strukturerat sätt, utan försöker vila när jag är trött.

Vo2X har jag mätt via pulsband över bröstkorgen och sedan till enheter via garmin.

Vet inte hur det är med cykling men löpning och Garmins estimerade vo2max är ju oerhört petig i vad du stoppar in för data. Lugna återhämtningspass tolkas som att att du är långsam och sänker värdet. Löpning i backig terräng, ja då springer du långsamt trots hög puls och ditt vo2max sjunker.

Det finns rätt mycket att läsa på Garmins forum om detta. Kortfattat måste man träna på det sätt som algoritmen favoriserar eftersom det handlar om ett beräknat estimat.

Har du inte ändrat något så jämför puls med gamla pass. I grunden så är det väl pulsvärde i förhållande till prestation som beräknas?

Senast ändrad:
Presterar du märkbart sämre när du kör hårt? En 25%-ig minskning borde rimligen märkas. Om den inte gör det känns det som att det värde du får via pulsbandet är misstänkt bov i dramat, d.v.s. att värdet inte går att lita på.

Hade svårt att komma över 48 på min Edge520, gjorde riktiga tester (mask och monark) och hade ~58.

Det enda sättet du kan mäta din VO2max är genom att gå till ett företag som har utrustning för syremätning, exempelvis Activitus. Allt annat är uppskattning med dålig noggrannhet. Det är precis som Stravas uppskattade watt och kcal. Se det mer som kuriosa än verklig data.

Jag antar att du möter effekt på något sätt också, det måste iaf jag göra med mina Garminar för att få värden på VO2max. Hur i så fall?

Edit: fast frågan kanske inte gällde cykling?
Nej för om man inte har utrustning som stödjer effektmätning så får man inte cycling vo2max i Garmin så vitt jag vet, bara vo2max vilket är baserat på löpning. Men jag kan ha fel.

Hej alla kloka,

Jag har en träningsrelaterad fråga som egentligen är ganska tydlig. Mitt vo2 max fortsätter att minska ordentligt de senaste 5 månaderna trots fortsatt regelbunden träning. Det kan visserligen vara så att jag blivit slö, men det finns en del faktorer som talar om det, enligt mig själv. Förhoppningen är att era kloka ord kan vägleda mig i rätt riktning.

Jag är 32 år gammal.
Under ovan nämnda period på 5 månader har mitt vo2 Max sjunkit från 64 till 48 trots att jag fortsätter att träna hårt och mycket.
Min sambo, som är 4 år äldre än mig, motionerar 3-5 km i veckan och vi har samma vo2 Max.

Jag försöker att bli klok på denna till synes osannolika nedgång i vo2max under tiden. Vad säger ni? Hur kan det förklaras?

Låter märkligt. Som andra påtalat i tråden skulle jag vara försiktig med Garmins estimat. Mätningar/tester ska vara tillförlitliga och när det gäller VO2max så blir det bästa valet att göra ett labbtest med rätt utrustning och personal som klarar av att utföra testerna rätt enligt vedertagna protokoll och därefter förklara testresultaten om du själv inte har utbildning i träningsfysiologi & testmetoder. Vart du ska vända dig för test beror på var du bor förstås.

Ett annat sätt är att testa dig med indirekt test som är enklare, görs på cykel och där VO2max beräknas. Det nuförtiden bästa testet kallas för Ekblom/Bak-testet. Detta har dock felkällor men de är acceptabla om du kör test och återtest och vill mäta förändring.

Hoppas du får klarhet i dina funderingar ?

1. Garmins vo2 skulle jag int äe ge mycket för
2. Din prestation är ju det som är relevant. Blir du bättre/ sämre på dina pass (mätt med effekt)
3. Att inte vila strukturerat är jättedumt
4. Att träna likadant i 5 månader är inte heller ett vinnarkoncept
5. Hur mår du i övrigt? Sömn? Mat? Humör? Vikt upp/ ned? Sexualdrift? Finns många saker som kan antyda att du kört ner dig.
6. Beroende på ovan ta kontakt med din vårdcentral för en koll av grundparametrar.
7. Tränar du för det är kul eller är det maniskt?

Som sagt Garmin bör du inte lita på. Kör man t.ex. en lång lugn uppvärmning tycker den man tappat form och långa lugna distanspass är "unproductive"?

Det enda sättet du kan mäta din VO2max är genom att gå till ett företag som har utrustning för syremätning, exempelvis Activitus. Allt annat är uppskattning med dålig noggrannhet. Det är precis som Stravas uppskattade watt och kcal. Se det mer som kuriosa än verklig data.

som absolut siffra ja, men som trend funkar det ändå hyggligt, särskilt en sänkning på 16 ml/m/kg borde ses som en signifikant förändring

som absolut siffra ja, men som trend funkar det ändå hyggligt, särskilt en sänkning på 16 ml/m/kg borde ses som en signifikant förändring
Iallafall om man springer samma sorts pass. Men jag tror man ska köra ett ganska hårt pass på ett reproducerbart sätt för att trenden ska vara användbar.
Har man tappat 16 i testvärde så borde man nog känna det varenda gång man försöker röra sig utan att ta på sig masker och göra blodprov.

Helt anekdotiskt så var jag med om samma, en bit efter 40 så tog inte träningen längre och prestationen sjönk rejält. Jag gick till läkare och jämfört med svennebanan så var värdena bra så ingen hjälp där. Kroppen förändras tänkte jag och la ner "high level"-cyklandet. Inte så hoppingivande kanske, hoppas du hittar nån lösning eller att kondisen helt enkelt bara återkommer, för det är kul att vara stark.

Det är väl inte alls rimligt att det skulle kunna gå ner så mycket så snabbt om man inte gör något väldigt drastiskt (eller ens då?)

Jag antar att det är den här metoden Garmin (med hjälp av Firstbeat) använder för att uppskatta VO2max för löpning, om värdet går ner så lär ju något ha förändrats: https://assets.firstbeat.com/firstbeat/uploads/2017/06/white_paper_VO2max_30.6.2017.pdf

För cykling tror jag det ger en hyfsad bild av förändringar, även om det absoluta värdet antagligen inte stämmer med verkligheten (men det spelar ingen roll för mig). I alla fall så länge man har en ok effektmätare (och inte flera som diffar mot varandra) och kör ungefär samma pass med liknande förutsättningar med jämna mellanrum.

Känner du dig tröttare och långsammare? Har du sämre tider/effekt eller högre puls när du tränar? Verkligheten, inte klockan borde ge svaret.

Ehh, 48 råkar jag också ha haft i "vo2max" i ett halvår enligt Garmin, och kollar jag graferna så har den tydligen uppdaterat denna siffra i år. MEN. Jag har inte kört ett enda pass som skulle kunna användas för vo2 sedan förra året.

Så för min del är siffran till 99% påhittad, eller fel. För min del så har jag tyckte den ligger högt då jag har usel kondition. Är 48 ett värde de tar när de inte kan räkna ut den bättre? =)

Ett inlägg från reddit också:

My vo2 max level is 48 and hasn't gone up since I started running with the watch. I am running more and more but it's not changing (road running, not trails).

Senast ändrad:
Alla har kloka inlägg som jag vill återkoppla på. Tänker att jag lägger lite tid på det imorgon då jag åkt på en förkylningen som behöver sovas bort!
Ta hand om er och tack för alla svar hittills!

För att parafrasera Linda Bengtzing, Garmin ljuger så bra ?
0885E4E9-F9D6-4F02-9232-8AF5E750B169.jpeg

Sedan jag satte mig på trainern så har allt rasat med 10 %. FTP ner 27W, VO2 Max ner 7. Jag är slut tycker Garmin. Men det tycker inte jeansen, de stramar över låren. ?

Garmins Vo2max stämmer väldigt bra i jämförelse mot labbtest med mask för mig.
Får gå rätt hårt dock när det ska stämma.
Jag har provat dagen efter labbtester vid 3-4 tillfällen.

Polars ligga still test stämmer också väldigt bra hur det nu är möjligt. Slår på 1-2 enheter ca.

Garmins Vo2max stämmer väldigt bra i jämförelse mot labbtest med mask för mig.
Får gå rätt hårt dock när det ska stämma.
Jag har provat dagen efter labbtester vid 3-4 tillfällen.

Polars ligga still test stämmer också väldigt bra hur det nu är möjligt. Slår på 1-2 enheter ca.

Jag har endast ett labbtest som jämförelsepunkt, men även det matchade till 100% med Garmins (effektbaserade) uppskattning.

Jag har endast ett labbtest som jämförelsepunkt, men även det matchade till 100% med Garmins (effektbaserade) uppskattning.
Jag har kört på Garmin tidigare men som skrivits i denna tråd så dissar Garmin om man lägger in uppvärmning och låga intensiteter, det är min erfarenhet också. Frågan är väl bara om Garmin visar rätt när man bara lägger in korta hårda pass.

Strava estimerar en ftp på mig så låg att skulle jag gå under den i ett test skulle jag få ägna mig åt något annat. Jag avstår tsv det testet.

Vet inte hur det är med cykling men löpning och Garmins estimerade vo2max är ju oerhört petig i vad du stoppar in för data. Lugna återhämtningspass tolkas som att att du är långsam och sänker värdet. Löpning i backig terräng, ja då springer du långsamt trots hög puls och ditt vo2max sjunker.

Det finns rätt mycket att läsa på Garmins forum om detta. Kortfattat måste man träna på det sätt som algoritmen favoriserar eftersom det handlar om ett beräknat estimat.

Har du inte ändrat något så jämför puls med gamla pass. I grunden så är det väl pulsvärde i förhållande till prestation som beräknas?

Det är intressant, det du nämnder att Garmins algoritmer kan ge olika utslag beroende på vilken träning. Många verkar vara inne på samma slutsats. Jag känner att puls i relation till prestation blir "bättre", dvs presterar bättre mot lägre puls, men jag vet samtidigt inte vad det defacto säger om vo2 Max. Därtill vill jag gärna ha riktvärden att använda i träningen för att lättare se hur jag ska strukturera upp den.

Har prestationen minskat eller har pulsen gått upp?

I perioder minskar prestationen, men det är alltid svårt att veta om detta är en konsekvens av försämrade värden eller bristande motivation, stress, dålig sömn eller bara livet i övrigt. En överhägande coronapandemi gör ju att humöret inte alltid är på topp!

Presterar du märkbart sämre när du kör hårt? En 25%-ig minskning borde rimligen märkas. Om den inte gör det känns det som att det värde du får via pulsbandet är misstänkt bov i dramat, d.v.s. att värdet inte går att lita på.

Hej, jag är inne på samma sak. Visst varierar prestationen, men det är svårt att härleda det till att mina värden blir sämre. Motivation, sömn och stress bla spelar ju in i ekvationen för hur man presterar. Generellt känner jag mig oerhört trött och blir regelbundet förkyld. Detta kan härledas till brist på vila antar jag, men det är fortfarande intressant att veta hur tillförlitligt Garmins data faktiskt är.

Tillbaka
Topp