Sjunkande vo2 Max och jag förstår inte varför

Vill inte vara den... Men hur är allmäntillståndet? Underliggande/oupptäckt sjukdom som påverkar kroppen?

Jodå, jag funderar ju en del på detta, men mitt allmäntillstånd är väl relativt oförändrat. Jag är ofantligt mycket tröttare, men jag har tänkt att det beror på de speciella omständigheter som vi lever under med Corona. Men det är helt klart något som jag är vaksam på, och om det fortsätter in över våren och sommaren så är det nog dags att besöka en vårdcentral.

Hade svårt att komma över 48 på min Edge520, gjorde riktiga tester (mask och monark) och hade ~58.

Det är intressant! Mitt värde på 64 gjordes med en Garmin 520plus men hamnar sedan efter ditt riktvärde. Det verkar som att många här menar att Garmins Vo2 max värde är värt ganska lite för att mäta prestation

Jag har en wattmätare,men tänker att det är lite svårt att planera träning efter effekt, samt att det om jag förstår det rätt inte nödändigtvis säger hela bilden om konditonsutvecklingen.

Så om du har en effektmätare har du väl redan facit på om din kondition sjunkit så mycket som din Garmin gissar? Ligger du på samma relativa effekt (W/kg) i träningspassen nu som då?

Så om du har en effektmätare har du väl redan facit på om din kondition sjunkit så mycket som din Garmin gissar? Ligger du på samma relativa effekt (W/kg) i träningspassen nu som då?

Jag ligger någorlunda nära, om än i underkant. Tänker att variationen i watt nödvändigtvis inte säger särskilt mycket om min kondition, men jag kanske har missförstått det?

Jag ligger någorlunda nära, om än i underkant. Tänker att variationen i watt nödvändigtvis inte säger särskilt mycket om min kondition, men jag kanske har missförstått det?

Ja, det skulle jag säga att du har.
Effektdatan är betydligt mer tillförlitlig än algoritmbaserad VO2Max-uppskattning som inte utgår från ett testprotokoll.

Senast ändrad:
Om du är intresserad av vo2max-estimeringen, har du läst dokumentationen från garmin/firstbeat? Det kan kanske ge dig lite klarhet om inte annat.

Den finns en version upplagd längre upp i tråden såg jag. De har gissningsvis lite olika modell för löpning och cykling. Vet inte om länkade pdf täcker allt.

Mäta syreupptagning säger bara hur du har skött vo2max-träningen. Du får kondis av mkt annat oxå. W/kg är väl det mest rättvisande måttet på din kapacitet som cyklist?

Jodå, jag funderar ju en del på detta, men mitt allmäntillstånd är väl relativt oförändrat. Jag är ofantligt mycket tröttare, men jag har tänkt att det beror på de speciella omständigheter som vi lever under med Corona. Men det är helt klart något som jag är vaksam på, och om det fortsätter in över våren och sommaren så är det nog dags att besöka en vårdcentral.
Offentligt mycket tröttare låter inte helt ok. Jag drog på mig en förkylning som 5 månader senare visade sig ha gett mig en dubbel lunginflammation utan feber men med viss hosta. Jag var helt sänkt, gick bokstavligen från sängen till jobbet och tillbaka till sängen.
Ta åtminstone en snabbkoll på sänka, blodtryck mm på vårdcentralen.

Strava estimerar en ftp på mig så låg att skulle jag gå under den i ett test skulle jag få ägna mig åt något annat. Jag avstår tsv det testet.
Du får ta i mer och längre då helt enkelt!
Jag minns kanske fel, men är det inte typ hög effekt över X antal minuter så brukar vo2estimering ändras. Enligt Garmin har jag väl haft 74... Tillåt mig skratta.

Mäta syreupptagning säger bara hur du har skött vo2max-träningen. Du får kondis av mkt annat oxå. W/kg är väl det mest rättvisande måttet på din kapacitet som cyklist?

Fast vid plattkörning kommer en 80 kg cyklist som klämmer 4w/kg i ftp åka ifrån en 70 kg cyklist som klämmer 4w/kg. Så w/kg är intressant för att jämföra cyklister men vid plattkörning = more is more. Vid uppförs kommer den lätta dock ha roligare. Så det beror ju på vilken kapacitet man är ute efter men visst är det ett sätt att mäta prestation/ framsteg.

Fast vid plattkörning kommer en 80 kg cyklist som klämmer 4w/kg i ftp åka ifrån en 70 kg cyklist som klämmer 4w/kg. Så w/kg är intressant för att jämföra cyklister men vid plattkörning = more is more. Vid uppförs kommer den lätta dock ha roligare. Så det beror ju på vilken kapacitet man är ute efter men visst är det ett sätt att mäta prestation/ framsteg.

Jo, men det är ju det mest sammansatta måttet på vilken relativ effekt du trycker ner i pedalerna. Återstår väl annars teststräckor i varierad terräng?

Att ens nå max syreupptagning på cykel är skakigt för motionärer. De flesta steker buggarna långt innan.

Har inte som gubbmotionär funderat så mycket på W/kg, skulle innebära BMI=20, -15 kg för 4W/kg. Overkligt.

Men W/kg; man borde räkna med utrustning och cykel också, annars blir det ju inte....på riktigt? Quintana har det ju jättejobbigt med 6,8 kg cykel....

Är du ”ofantligt mycket tröttare” och dessutom oförklarligt verkar ha tappat i prestationsförmåga så ta dig till en vårdcentralsläkare för en bedömning nu och inte framåt våren.

Tillbaka
Topp