Ska bli med hybrid, men vilken?

jm.o

Ny medlem
Hej

Jag tänkte köpa en ny cykel och behöver lite hjälp på traven i detta hav av cyklar.

Jag träningscyklar ca 1-4mil kanske 2 gånger i veckan och i sommar ska jag på en kortare cykelsemester där jag behöver ha med mig lite packning.
Jag har varit runt lite i tre affärer och har förstått att det förmodligen är en hybrid jag ska ha. Det som föreslagits är:
- Specialized Sirrus Elite https://www.cykloteket.se/artikel/specialized-sirrus-elite-disc/ (7900 excl pakethållare)
- DaGaVi, fick tyvärr inte med mig modellen, men skulle kosta 8,900 inkl pakethållare
- Nikishi pro sld http://www.nishiki.se/kollektion/hybrid/pro-sld (8200kr excl pakethållare)

Vad säger ni om de olika märkena? Har ni fler förslag? Vill egentligen lägga mig i en lägre prisklass.

Tack
Johanna

Nu tror jag bestämt att herr Skolling behagar skämta. Svaret är som alltid en CX eller GB med skärm- och pakethållarfästen för dylika användningsområden.

Av de två Nishiki och Specialized-modeller du har tittat på så ser Nishiki ut att ha en högre nivå på utrustningen.

Jag har provat den typen av styre och föredrar det mer klassiska styret. Tack för tippset ändå :) Några fler tankar?

Om du vill ha ett rakt styre och en, i princip, helt underhållsfri cykel kan jag varmt rekomendera en BMC Alpenchallegen Alfine. Jag har den 8 växlade varianten som pendlare och omfånget av växlar räcker mer än väl i Stockholm Vill man lägga några tusenlappar extra köper man den 11 växlade varianten. Gatesremmen och navväxeln kräver inget som helst underhåll och skivbromsarna gör att man får säkert stopp i alla väder. Jag har kompletterat med BMCs egna skärmar som funkar kanon. Länk till min: http://www.bmc-switzerland.com/int-en/bikes/lifestyle/mountainroad-alpenchallenge-ac02_igh-alfine_8/

Jag tror det är ganska hugget som stucket mellan Nishikin och Specialized Sirrus. Se till att det finns bra fästmöjligheter för pakethållaren (+ skärmar om det är blött någon dag på semestern).
Sirrusen verkar vara tvådelad fram men 11/32 bak, Nishikin tredelad med 11/28 bak (alltså lite närmare mellan växlarna om du kör på stora och mellanklingan fram), komponentnivån på Nishikin är nog lite bättre, men jag tror det är viktigare att butiken är villiga att ta hand om eventuella skavanker, justera växlar m.m.
Sirrusen har något bredare däck som jag inte känner till, Nishikins däck är nog OK men inga findäck direkt. I båda fall kan de säkert uppgraderas när du kört slut på de som sitter på.

Om du däremot kommer vilja cykla med andra i klunga så skaffa en hoj med bockstyre (raka styren hakar lätt i de andras styren vilket kan orsaka olyckor, tar mer plats i sidled o.s.v.), det känns konstigt i början men naturligt redan efter några timmar. Det blir dock troligen något dyrare. Bockstyre är dock normalt mer fart för samma trampkraft (lägre och smalare sittställning).
Om du inte ska cykla i klunga så kör på vad som känns bra nu.

Jag tror det blir svårt med bättre pris om du inte köper på nätet eller begagnat, frågan är om det är värt det, mycket hänger på hur bra du är på att mecka själv.
Ibland finns förra årets modeller till bättre pris om man letar runt lite.

Dagavi cykeln ser mindre sportig ut (mer upprät) och ser mer som en cykel för cykelsemester/barntransport den har visst kedjeskydd m.m. (stöd, lås o.s.v), stöd och dylikt vill du antagligen plocka bort om du ska träna på den.

Inte Nishiki.
Köpte en Pro SLD och fick en cykel som inte ens var ihopskruvad på fabrik.
Kanske så att jag fick ett måndagsexemplar men allt förtroende försvann med alla problem jag hade med den.

Har en Nishiki SLD Pro som jag älskat.
Är inte så kräsen, gillar rakt styre och hydrauliska skivbromsar när jag cyklar inne i stan.

Nu har jag beställt en Canyon Roadlite (ligger under fitness fliken). för den erbjuder rakt styre,och komponenter för pengar som ingen annan leverantör kan ge.

check it out
https://www.canyon.com/sv/fitness/roadlite/

Senast ändrad:
Tack så jättemycket för era tankar. Finns det någon annan cykel därute som ni är extra nöjda med som uppfyller mina behov?

Selast sa:
Om du vill ha ett rakt styre och en, i princip, helt underhållsfri cykel kan jag varmt rekomendera en BMC Alpenchallegen Alfine. Jag har den 8 växlade varianten som pendlare och omfånget av växlar räcker mer än väl i Stockholm Vill man lägga några tusenlappar extra köper man den 11 växlade varianten. Gatesremmen och navväxeln kräver inget som helst underhåll och skivbromsarna gör att man får säkert stopp i alla väder. Jag har kompletterat med BMCs egna skärmar som funkar kanon. Länk till min: http://www.bmc-switzerland.com/int-en/bikes/lifestyle/mountainroad-alpenchallenge-ac02_igh-alfine_8/

God ide. Skall det inte cyklas längre än 1-4 mil räcker det långt.

White sc lite ff modell 2015 reas för 6k just nu på xxl.se, small är slut men kan ev finnas i Arninge, kolla på hemsidan.
Edit: äsch då, de verkar ha höjt till normalpriset 7,5.

Senast ändrad:
Om du är inne på det segmentet, ta även en titt på Scott Sub10. Jag köpte en så'n för pendlingen.
Finns att klämma på på Länna Sport, bl.a.

Jag tycker Scott Sub ofta ser mycket bra ut. Känns som att de tänkt många rätt där för effektiv vardags-slit-transport. Både Sub och Nishiki är låga och fina i framänden, till skillnad från många andra hybrider som inte alls ser kul ut.
Sub verkar ha lite mer plats för däck, skärm, dubbdäck och vintergrisandet. Fina färger också.

Vill förresten liksom flera ovan utmana hybridtanken.

Cyklar du såpass ofta med såpass mycket träningsintention så tror jag att du bör satsa på en CX istället. För bockens och geometrins skull. CX/gravel har (jämfört med en ren landsväg) generellt mer stöd för grova däck, skärmar och skivbromsar vilket till vardags och på semester är mer praktiskt.

Själv avskyr jag bockstyren men nu när pendlardistansen blir 40% längre överväger jag det ändå. Det känns så mycket vilsammare och vindeffektivare när man kör lite längre stråk med bra flyt i.

Om det är stopp, trottoarkanter, hundkoppel och potthålsgrus hela tiden däremot (som idag) så känns hybrid som vinnaren.

Senast ändrad:
Varför skaffa en tung hybrid för de behov du anger? Väldigt få dito landar av någon anledning under 11 kg, och det utan pedaler, skärmar, ev pakethållare, lampor osv tillbehör.

En Nishiki hybrid som är lite bättre utrustad och har lägre vikt:http://www.lannasport.se/sv/articles/2.3166.160040/nishiki-pro-air-2015

Tillbaka
Topp