Ska bygga ratbike - men vad ska jag leta efter?

På grund av flytt och annat trams har jag fått längre till tåg och mataffär, framför allt har jag fått en rolig utförslöpa dit, med tillhörande uppförsbacke hem. Detta, i kombination med att att det snart ska släpas vagnar och annat skit, gör att jag har blivit lite sugen på något mer effektivt än min treväxlade herrcykel.

När jag sluter mina ögon och drömmer mig bort ser jag en 29" stålram med stel gaffel som rymmer typ 2.0"-däck och har fästen för skivbromsar. Jag tänker mig att den ska beklädas med typ 1x10 eller 1x9, eller kaaaanske ett inkapslat nav bak, ju underhållsfriare ju bättre. Eftersom jag ska cykla i kläder som helst inte ska bli attackerade av höstens lövgegga och vårens lerplask ska det finnas plats för rejäla skärmar och pakethållare, gärna både fram och bak. Rakt styre och mkt prestigelöst utseende. Min budget är väl som mitt kön, inte imponerande på något sätt, men den borde räcka till.

Problemet är bara att jag inte riktigt vet vad jag ska leta efter? Kollar jag blocket får man ju vada i rishögar från -92, men finsöker man på happy så går priset upp till lite för mkt. Tänkt monsterratbikecross med rakt styre.

Senast ändrad:
Nytt för de pengarna jag vill lägga känns inte värt det, då är det ju mest skitgrejer på. Jag vill helst ha billiga men hållbara delar. Det här är en cykel som kommer att hanteras utan kärlek och förvaras som om jag hatade den.

Budgeten är väl lite varierande, jag kommer väl köpa på mig lite grejer vartefter jag kommer över dem. Men jag är notoriskt snål och gillar mina pengar, oftast mer än mina prylar. Så någon tusenlapp för en ram kanske?

Vid närmare eftertanke borde typ en beggad On One Inbred 29" sitta som handen i köttkvarnen, men det ligger typ fyra köpesannonser ute på en dylik här på happy så de verkar vara svåra att få tag i.

Senast ändrad:

feeblesmith

Aktiv medlem
Brukar inte on-one sälja de där ramarna rör en dryg 500 lapp och för 1500 får man med styre och gaffel etc?

Kona Unit passar också beskrivningen ganska bra och är semi frekvent på köp o sälj.

Just nu verkar de vilja ha dryga 2000-lappen för en ram, visst det är ju inte skitmkt, men med tanke på att jag har en fungerande cykel så kan jag vänta på ett bättre erbjudande.

Kona Unit kan kanske vara något, men är inte de för SS?

Der Kaiser

Aktiv medlem
Det kanske har varit uppe tidigare,
Men jag noterade att könet visst berkar funka tillräckligt, så grattis.

Och det är helt rätt att bo högt upp i en backe, man får alltid en sista träningssläng som avslutning på varje resa/tur :)

erik h

Aktiv medlem
Grattis!

En begagnad men modern (=inte nån rostig 80-talare) hipsterfixie/footie med eftermonterade skärmar får du billigt nog om du inte har MTB-skrot nog att frankenbygga ur förrådet.

Har kört tusentals timmar (varav många med barnkärra) på mitt frankenbygge av 26" inbred och 700-hjul. Buntbandade race blades osv. Kombinerat med den ännu sämre och ännu mer misskötta Kona PaddyWagonen som ju inte ens har skivbromsar. Går fascinerande bra att köra på så råttiga cyklar!

Bygg inte för fint för då hatar du den inte tillräckligt. Den P-X jag byggde i våras som ersättare för vraken ovan blev för fin så jag använder den inte...

erik h sa:
Grattis!

En begagnad men modern (=inte nån rostig 80-talare) hipsterfixie/footie med eftermonterade skärmar får du billigt nog om du inte har MTB-skrot nog att frankenbygga ur förrådet.

Har kört tusentals timmar (varav många med barnkärra) på mitt frankenbygge av 26" inbred och 700-hjul. Buntbandade race blades osv. Kombinerat med den ännu sämre och ännu mer misskötta Kona PaddyWagonen som ju inte ens har skivbromsar. Går fascinerande bra att köra på så råttiga cyklar!

Bygg inte för fint för då hatar du den inte tillräckligt. Den P-X jag byggde i våras som ersättare för vraken ovan blev för fin så jag använder den inte...

JO, en 26" med 700-hjul är ju funkis men jag vill gärna få in lite fetare däck, så köper jag en 26"-ram så tar jag nog några gamla 26or jag har liggande, hjul alltså. Skulle gärna kunna köra på typ 2.0"-däck för lite komfort och kontroll.

Stumpy

Aktiv medlem
En 26" 90-tals GT/Kona brukar man kunna hitta för 500-1500:- komplett. V-broms funkar nog tillräckligt bra för ditt användningsområde. Släng på ett par skärmar samt en pakethållare/framflak och du är hemma.

JojjeM

Aktiv medlem
Om du beslutar dig för att följa spåret med kapslat växelnav så har jag en 29" inbred med slot dropouts (inget växelöra) som (troligtvis) är under avveckling. Dock bara storlek M eftersom jag är lite fast i 2005 när för små cyklar var all the rage.

/Johan

borgis

Medlem
Luthman Photography sa:
Vid närmare eftertanke borde typ en beggad On One Inbred 29" sitta som handen i köttkvarnen, men det ligger typ fyra köpesannonser ute på en dylik här på happy så de verkar vara svåra att få tag i.

När jag läste kravspecen tänkte jag att det där låter precis som min cykel.

Inbred 29 med en stel gaffel. 1x10 och SLX-bromsar. Schwalbe Big apple ballonger. Funkar så jättebra så.

Konvalj

Aktiv medlem
borgis sa:
Luthman Photography sa:

När jag läste kravspecen tänkte jag att det där låter precis som min cykel.

Inbred 29 med en stel gaffel. 1x10 och SLX-bromsar. Schwalbe Big apple ballonger. Funkar så jättebra så.

Du vill inte sälja den skamligt billigt va?

IMG_20190831_183459950.jpg

Här har ni min första mtb som jag hämtat från päronen och som nu ska falla offer för skärmar och vuxenlivets tunga ok. Den hade dock inte en stel gaffel när det begav sig. Den satte jag dit för transporten. Den var gaffellös där den stod. Vi får se hur det här går....

Senast ändrad:
Hehe, så väldans mkt till byggtråd blir det nog inte. Det jag gjort är att tigga till mig ett fungerande styrlager som jag monterat. Ett par skärmar lyckades jag också tigga till mig.

Nu är den således i rullbart skick (tre av 24 växlar funkar). Jag tänkte utvärdera om jag ska fortsätta lägga tid/pengar på den eller om jag överger den. Den är rätt långt ifrån Sixten-approved i storlek.

Topp