Ska du vaccinera dig?

Curt

Ny medlem
Ska du vaccinera dig?
Jag kände att jag ville ta upp en sak som kan beröra ganska många av oss. Fästingar, som jag för övrigt inte förstår varför de finns, kan ge inte bara borelia utan TBE (tick bourne encephalitis = fästingburen hjärnhinneinflammation). Nedan följer lite jag klippt från Smittsskyddinstitutets hemsida.
---------------------
TBE yttrar sig som en hjärninflammation med hög feber, svår huvudvärk och emellanåt kramper och förlamningar. De flesta blir helt återställda men upp mot 30% får långdragna eller t.o.m. bestående besvär i form av uttalad trötthet, minnesstörningar etc. och, i ovanliga fall , bestående förlamningar.

Dödsfall kan förekomma men är mycket sällsynta.
Det finns vaccin mot TBE som har god skyddseffekt och vars biverkningar är milda. Vaccination brukar rekommenderas till permanent- och sommarboende i riskområden och till personer som vistas mycket i skog och mark i områden med hög smittrisk och som ofta blir fästingbitna.
------------------------

"...personer som vistas mycket i skog och mark i områden med hög smittrisk..." Det är sådana som vi! Lyckligtvis finns inte TBE överallt utan främst längs ostkusten, och de flesta fallen har smittats inom Upplands och Södermanlands skärgårdar och de östra delarna av Mälaren, där ett antal särskilda riskområden har identifierats.

Eftersom nu fall av TBE också konstaterats alldeles söder om Kristinehamn, där jag bor, ska jag i morgon börja vaccinationsserien tillsammans med 2 av sönerna (de som är ute i skogen mycket). De rackarns fästingarna släpar nämligen runt på TBE mitt i mitt träningsområde!

Fundera på hur du själv vill göra! Jag tar det säkra före det osäkra i alla fall...

Curt

Ska du vaccinera dig?
Tjena, jag provade på det där med borelia förra sommaren. Kan ej rekommenderas. Märkte inte att jag haft en fästing. På semestern började jag få jävligt ont i ryggen + klåda på magen.Klådan gjorde att den klassiska cirkeln runt bettet inte såg ut som en cirkel. Det tog därför ett tag innan det upptäcktes att det var borelia jag hade. Det gick så långt att jag var förlamad i halva ansiktet. Lyckligtvis hjälpte det med en stadig antibiotikakur.
Så mitt tips för den som är lite skeptisk till vaccineringar är att hålla koll på sig själv. Om man upptäcker en röd ring på huden, kontakta läkare. Du får antibiotika snabbt och slipper förhoppningsvis förlamningar eller än värre hjärnhinneinflammation. Självklart är det bäst om man hittar fästingen innan den satt sig...

/Alfsomfan

Ska du vaccinera dig?
Observera att borelia och TBE är helt skilda saker, borelia får man antibiotika mot och TBE vaccinerar man sig mot. Jag vet att du Alf antagligen vet det, men inte alla.

Ska du vaccinera dig?
har ju inte gjort det. o aldrig gjort det, fast ja hojjat i snart 10 år. o bor i uppland som tydligen ska vara riskzon :D:D men har aldrig blivit angripen, pepparpeppar :D:D men i år ska jag faktiskt se till att det blir gjort :D:D

Ska du vaccinera dig?
TBE, det ända man kan göra är att vaccineras sig mot det. Själv överväger jag starkt att vaccinera mig. Borelia är precis som Johan A skriver annan sak och mot det kan man inte vaccinera sig mot, men det påstås att vitlök kan hålla borta fästingarna och där med borelia och TBE (det har diskuterats tidigare här på happy samt så finns det tydligen forskning som påvisar det).

Det som är lurigt med fästigar är att man inte alltid märker att man har blivit angripen, precis som Alfsomfan skriver. Och ännu läskigare är det att man behöver inte få en synlig reaktion om man har fått borelia. Jag själv hade en fästig på högra skulderbladet förra sommaren vilken jag tog bort. Jag kände mig extremt trött, precis som när man har arbetat 12-timmars dagar i veckor. Fick tid hos läkaren och de tog ett borelia test som visade sig vara positivt. Det vara bara antibiotika som gällde en tid framöver.

Av TBE kan man visserligen få hjärnhinneinflammation och dö av om man har otur men mot TBE kan man vaccineras sig emot. Borelia kan man inte förebygga sig emot på samma sätt. Av borelia kan man bli långvarigt förlamad och få andra tråkiga komplikationer.

Visst är det läskigt? Vad gör fästingar för någon nytta? Det kan man fråga sig samtidigt som jag tror alla fyller en funktion i världen.

Jag lägger min röst på vaccin!

// Miche

Ska du vaccinera dig?
Har varit vaccinerad i många år redan, känns säkrast så när man tillbringar så mycket tid i roslagen som jag gör, har säkert haft tio fästingar på mig under åren, några har bitit sig fast och börjat suga blod vid upptäckt andra inte!

Tack och lov har jag klarat mig från sjukdom, så lite tur har man nog haft. Har bekanta som blivit rejält sjuka av fästingar så jag vet hur j*vligt det kan bli!

För er som är hundägare (som jag) kan jag rekomendera att ge dem medel mot fästing det är jätte effektivt min har inte haft en enda sen jag började med det för tre år sedan. Enda som inte funkar med det är om hunden gillar att bad (tex Golden) då sköljs medlet bort, samma sak vid badning med schampo. Medlet finns på apoteket och man lägger på det själv under den del av året som det är risk för angrepp!

Bosse

Ska du vaccinera dig?
Om du bor i sumpan kan du ju vaccinera dig på stället mitt emot grand garbo, tule någonting tror jag att det heter. det e flera sprutor man ska ta första året, tre tror jag och dom kostar väl en 250:- styck

Ska du vaccinera dig?
rikard skrev:
-------------------------------------------------------
> Adress, url, pris? jag har tänkt vaccinera mig
> länge men får inte ur tummen. Det är nog dax nu.
>
> --
> s+ T+>+++ ss+>++ fs+ hs++ tt++>++++
> M++>++++ H+++ S+ ww-- V+++
> våga vara annorlunda, alla andra är det

är ju bara att öppna telekatalogen :D de flesta vaccinationsföretag kan göra detta. annars kan man säkert få det på vårdcentral elelr hoss husläkaren.

Ska du vaccinera dig?
Crossmax äger! skrev:
-------------------------------------------------------
> När börjar fästingarna komma fram? Vilken tid på
> året menar jag då...
>

Fick fästing i mitten av december (!) efter att ha kravlat i det frostbitna gräset ute vid Kaknäs ett par timmar i samband med lumpenövningar 1994, så jag känner mig aldrig riktigt säker. Är det bara barmark och inte allt för kallt så kan de små krypen krypa upp på en. Vaccinera är mitt tips!
~K

Tillbaka
Topp