Ska jag byta min CX mot gravel

Moonphase

Medlem
Hej
Idag äger jag en CX men hajpen för gravel har gjort mig osäker på om jag vill behålla den. Jag köpte min för 3 år sen och då var CX den mest allroundcykel som marknadsfördes. Jag cyklar mest på asfalt men en del i skogen. Kommer jag märka en stor skillnad om jag byter till en gravel?

Frågan du bör ställa dig är om du är missnöjd med nåt med din CX, och det begränsar din cykling. Om inte, finns det väl ingen anledning att byta bara för att gravel är mer ”hajpat” idag.
Upplever den lite långsam på asfalt men antar att det har mer med vilka däck man har snarare än själva ”typen” av cykeln. Jag kan ha fel

Hej
Idag äger jag en CX men hajpen för gravel har gjort mig osäker på om jag vill behålla den. Jag köpte min för 3 år sen och då var CX den mest allroundcykel som marknadsfördes. Jag cyklar mest på asfalt men en del i skogen. Kommer jag märka en stor skillnad om jag byter till en gravel?

Din CX är mer allround än en gravelbike, behåll crossen.

Jag har en Scott Speedster CX 10 2016 med 105 och Ultegra växlar. Jag upplever den en aning långsam på asfalt men jag antar att det har mer med däcken än själva geometrin på cykeln

Sittställning (och därmed aerodynamik) och däck är de största faktorerna för att få fart. Rätt utväxling så att motorn kan göra jobbet kommer sedan.

Vill du sporta till en cx på asfalten så ett smalare styre, längre styrstam, sänk styret, byt till bra racerdäck, tjacka tightare kläder, höj sadeln 5mm och byt till tightare kassett.

Det skulle förvåna mig om du inte blir snabbare på asfalten.

Upplever den lite långsam på asfalt men antar att det har mer med vilka däck man har snarare än själva ”typen” av cykeln. Jag kan ha fel
Vill du ha en sävligare ännu långsammare asfaltshoj så köp en gravel.
Köp ett extra hjulpar till crossen med lvgsdäck och kör ca 40mm på andra hjulparet.

TS problem var slöhet på asfalt. På vilket sätt blir det bättre med bredare tyngre däck, bredare mer oaerodynamisk styre, ineffektiv singelklingadrivlina?

Det var väl inte det han ifrågasatte? En lvg hade varit snabbare på asfalt men än mindre allround.

Anledningen jag själv gjorde samma byte var för att få in bredare däck.

Jag har en Scott Speedster CX 10 2016 med 105 och Ultegra växlar. Jag upplever den en aning långsam på asfalt men jag antar att det har mer med däcken än själva geometrin på cykeln

Byt däck först, Om du vill spendera lite pengar är ju nya hjul trevligt och brukar höja upplevelsen.
Du säger att du mest cyklar asfalt, men är det pendling eller fikarundor?

Scott Speedster Disc (landsvägsvarianten) och Scott Speedster CX (cykelcrossen) är väl egentligen i stort exakt samma cykel, bara däck, styre och färg som skiljer typ (kan vara annan gaffel också, men tror inte det).

Därför den inte är gjord för att gå rakt fram på en grusväg.

Tror du behöver uppdatera din bild av en gravel, spannet är brett från "snudd på landsväg" till "snudd på mtb" eller "korsa kontinenter". En CX däremot är väldigt mycket snävare givet att den är designad för att gå på en rundbana, springas med mm. För väldigt få ser merparten av cyklingen ut så.

@glitch om du läser detta inlägget så inser du att cykeln inte är en tävlingscx utan mer en pendlare.

Det finns massor av cyklar som har sålts som CX, men ändå har fästen för flaskor och skärmar. Det finns inte heller någon allmängiltig definition av "gravel". Om man ska byta cykel så är det enda vettiga att fundera på vad man är ute efter att förändra och sen jämföra specifika modeller, oavsett vad dom råkar kallas av tillverkaren.

Sittställning (och därmed aerodynamik) och däck är de största faktorerna för att få fart. Rätt utväxling så att motorn kan göra jobbet kommer sedan.

Vill du sporta till en cx på asfalten så ett smalare styre, längre styrstam, sänk styret, byt till bra racerdäck, tjacka tightare kläder, höj sadeln 5mm och byt till tightare kassett.

Det skulle förvåna mig om du inte blir snabbare på asfalten.
Eller så köper han en bättre begagnad lvg hoj så har han kvar skogsegenskaperna på CX och snabb asfaltsmaskin. Det är säkert billigare än att bygga om hela cykeln.

Scott Speedster Disc (landsvägsvarianten) och Scott Speedster CX (cykelcrossen) är väl egentligen i stort exakt samma cykel, bara däck, styre och färg som skiljer typ (kan vara annan gaffel också, men tror inte det).
Kollar man på nuvarande modeller, så heter de Scott Speedster Disc resp Scott Speedster Gravel. Enda skillnaden är att den senare har något längre kedjestag.

Största geometriskillnaden mellan gravel och cx är längre kedjestag (för att få plats med bredare däck) och lägre vevpartihöjd på en gravel. På asfalt kommer de förändringarna bara att göra att cykeln känns sävligare.

Gravel som motionsform tycker jag är kanonbra, fin natur och man slipper det mesta av biltrafiken, inte lika känsligt för när det är för blött i skogen heller. Det behövs däremot ingen speciell cykel för det, har man en cx eller en lätt hardtail funkar det lika bra.

För TS skulle jag som några andra skrivit satsat på lättrullade däck och ev. en mer utsträckt körställning med längre styrstam och/eller smalare styre. Jag kör continental gatorskin som pendlardäck/vinterlandsvägsdäck, inte de allra mest lättrullade men helt punkteringssäkra.

Största geometriskillnaden mellan gravel och cx är längre kedjestag (för att få plats med bredare däck) och lägre vevpartihöjd på en gravel. På asfalt kommer de förändringarna bara att göra att cykeln känns sävligare.

Gravel som motionsform tycker jag är kanonbra, fin natur och man slipper det mesta av biltrafiken, inte lika känsligt för när det är för blött i skogen heller. Det behövs däremot ingen speciell cykel för det, har man en cx eller en lätt hardtail funkar det lika bra.

För TS skulle jag som några andra skrivit satsat på lättrullade däck och ev. en mer utsträckt körställning med längre styrstam och/eller smalare styre. Jag kör continental gatorskin som pendlardäck/vinterlandsvägsdäck, inte de allra mest lättrullade men helt punkteringssäkra.
Kan man hitta beggade hjulpar här i forumet tror du?

Kan man hitta beggade hjulpar här i forumet tror du?
Det kan man säkert, men du får hålla koll på vilken axelstandard du har på hjulen, är det "gammeldags" quickrelease eller är det genomgående axlar? En del hjul går att bygga om mellan olika axelstandarder, men långt ifrån alla, så enklast är att hitta ett par som är rätt från början.

Det finns massor av cyklar som har sålts som CX, men ändå har fästen för flaskor och skärmar. Det finns inte heller någon allmängiltig definition av "gravel". Om man ska byta cykel så är det enda vettiga att fundera på vad man är ute efter att förändra och sen jämföra specifika modeller, oavsett vad dom råkar kallas av tillverkaren.

Lite det jag försöker få fram - Båda funkar kanon till det mesta, men en tävlings CX, och trots allt är Cyclocross en tävlingsform, har vissa andra aspekter att förhålla sig till som t.ex. att enkelt kunna kastas upp på axeln, det finns en stipulerad maxbredd på däck, man kommer inte sätta en massa flaskställ på den om man ska köra på tävling kasta upp cykeln på axeln osv. Singelklinga var en grej på CX långt innan gravel fanns som begrepp osv.
Summasummarum det finns olika typer av gravels och CX :LOL:

Tillbaka
Topp