Ska jag köpa eller inte köpa, BMC SpeedFox 01

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Halloj!

I helgen kom kliandet i kroppen, suget efter ny cykel smög sig på.
Cykelstallet innehåller nu det man behöver, Gravelcykel, Cyclocross, XC Hardtail, XC Fs, Landsvägshoj, pendlarhoj samt damhoj med barnsadel. Det fattas något, eller rättare sagt, jag använder bara Gravelhojjen och skulle vilja ha något som ersätter xc hojjarna, något som funkar på cykelvasan, något som jag kan leka lite med på stigen osv.

Kriterierna är:
- Funka för XC
- Funka för lite stig typ
- Hellre rolig än snabb
- LÄTT

Har spenderat helgen med att surfa hojjar, förutspå vad som kommer in för 2020, vad är på rea osv. Läst en massa massa tester, tagit en hoj och läst de tester som finns på den osv.
Nya Trek Top Fuel är intressant, Då jag haft 9.9 modellen innan och gillat den, men är även sugen på nya Supercaliber.
En ny Cannondale Scalpel, Scott Spark osv kommer titta ut framöver, men orkar man vänta? Osv osv.... Förvirringen är total.

Nu så har jag fastnat för en hoj, fick förra året testa en cykel jag tyckte var skitkul, BMC Speedfox och den dök upp i huvudet igen. Började läsa tester, den har fått bra rakt igenom. Den inbyggda dropern verkar klara sig från reklamationer och folk som har vant sig med deras lösning på bakdämpare/dropper lockout verkar verkligen gilla den.

Fan, en sån vill jag ha, den passar in på det jag vill ha. Råkar även känna en person på BMC som kanske kunde bra pris fixas? Japp det gick....

Har fått förslag på en BMC Speedfox 01 2019, antingen som hel hoj för typ halva priset,nypriset är ca 65000kr. Har också möjlighet att få loss den som ramkit för halva priset också.

19_Speedfox_01_ONE_1.jpg

2019-BMC-Speedfox-02-Geometry.jpg

Så min fråga till er, ska jag köpa den eller finns det något annat kul?, värdesätter tips där man HAR testkört hojjen, geometritrams och tjafs utan att provcyklat hojen är totalt ointressant. Bang for the buck osv är inte heller intressant, är det något jag saknar uppgraderar jag.

Jag nöjer mig egentligen med ett JA bara för att slå till.=)

Senast ändrad:
Jag har en speedfox från 2015 och jag tror geometrin är rätt lika. Fast min har inte inbyggd dropper. Det är en väldigt kul allroundcykel som går att både cykla långlopp och småleka i downhill banor med. Det låter ju som att du kan få en schysst deal så det borde vara prisvärt. Förhoppningsvis kan du använda din kontakt när det är dags för service av speciallösningarna också. Jag fick vänta ett tag innan jag fick tag i en länkageskruv som gick av på min hoj eftersom jag inte hade en cykelaffär som sålde BMC lokalt. Jag tror inte du blir missnöjd om du köper den.

TobiasL sa:
Jag har en speedfox från 2015 och jag tror geometrin är rätt lika. Fast min har inte inbyggd dropper. Det är en väldigt kul allroundcykel som går att både cykla långlopp och småleka i downhill banor med. Det låter ju som att du kan få en schysst deal så det borde vara prisvärt. Förhoppningsvis kan du använda din kontakt när det är dags för service av speciallösningarna också. Jag fick vänta ett tag innan jag fick tag i en länkageskruv som gick av på min hoj eftersom jag inte hade en cykelaffär som sålde BMC lokalt. Jag tror inte du blir missnöjd om du köper den.

Tack!

Det var det här jag behövde!
Fick tipset om att bike24 har väldigt mycket delar till BMC cyklar: https://www.bike24.com/search?searchTerm=speedfox&sort=price_asc

MVH/

Trädens början dödade det perversa i att sitta och namedroppa det senaste. Är cykeln en rolig cykel så låter det som en bra deal ?.

Det där med inbyggd dropper? Hur är det? Få droppers har ju ett rykte atr fungera över tid.

Finns det reservdelar? Kan man serva själv? Osv.

NickPick sa:
Trädens början dödade det perversa i att sitta och namedroppa det senaste. Är cykeln en rolig cykel så låter det som en bra deal ?.

Vad var namedroppingen?

Ja, det var nog första gången i mitt liv jag gör ett klipp när det gäller cykelköp=)

AlfaAlfa sa:
NickPick sa:

Vad var namedroppingen?

Ja, det var nog första gången i mitt liv jag gör ett klipp när det gäller cykelköp=)
Det var ingen namedropping som i de andra internetcykeltrådarna ?

marr sa:
Det där med inbyggd dropper? Hur är det? Få droppers har ju ett rykte atr fungera över tid.

Finns det reservdelar? Kan man serva själv? Osv.

Hej, det jag läst mig till på forum är att det verkar som den håller och kräver lite underhåll, peppar peppar så har jag i alla fall inte hittat någon tråd eller liknande där folk haft problem med den. Har då också INTE hittat hur man servar den....=)

Fördelen är att den är mekanisk, luft och fjäder, så ingen olje hydraulik, vilket kanske underlättar service?

Det finns massa reservdelar, och du kan även köpa en helt ny dropper, till det härliga priset av 6000kr.......

glitch sa:
Happys kortaste köptråd någonsin?

Det var nog mer att jag bestämt mig för att köpa den, men ville bara kolla av så det vart ett bra köp eller om det fanns alternativ.
Dock så är man ju orolig över vad folk ska säga, så tryckte köpknappen direkt!!!=)

AlfaAlfa sa:
glitch sa:

Det var nog mer att jag bestämt mig för att köpa den, men ville bara kolla av så det vart ett bra köp eller om det fanns alternativ.
Dock så är man ju orolig över vad folk ska säga, så tryckte köpknappen direkt!!!=)

Bra märke. Bra hoj som fått bra kritik. Ett pris som du inte får något liknande för, inte i samma klass i alla fall. Vad var frågan? ?

Jensen sa:
AlfaAlfa sa:
glitch sa:

Bra märke. Bra hoj som fått bra kritik. Ett pris som du inte får något liknande för, inte i samma klass i alla fall. Vad var frågan? ?

Sant, vad var frågan, jag tror inombords att fick jag bara ett litet "ja" så var det liksom ödet som ville att jag skulle ha den där hojjen. Jag är extremt velig fram och tillbaks. Samt att jag kanske hade tänkt mig en annan hoj, men det här blir bra som fan!=)

unsuspected sa:
AlfaAlfa sa:
Lås tråd, cykeln beställd.

Kan den inte fortsätta som byggtråd?

Jag har ju några tidigare byggtrådar, samt en avsomnad, kanske ska väcka liv i den här..=)

Kan ju också avslöja att det var ett ramkit jag köpte. Ram, bakdämpare och dropper ingick i det.
Har komplett sram 1x12 liggandes med kolfibervevparti och grejjer.
Dt swiss 1501 hjul, Magura bromsar och massa lull lull så ja, kanske blir byggtråd....men det sura med byggtråd är att de kan bli så jävla långa då väntan på delar kan(alltid) ta tid.

NickPick sa:
Du var inte sugen på den nya droppern som sänker sig själv på något vis? Ska komma på BMC 2020 tydligen.

Nej nej nej, inte få mig att tvivla på köpet nu:)

Det som skiljer den mot en vanlig dropper är att du inte behöver trycka ner den med rumpan, den åker ner av sig själv när du trycker på reglaget. Du fyller en liten extra luftkammare i droppern med luft, det trycker drar sedan ihop droppern. Nackdelen är att du just måste fylla den innan varje rejs typ.

Den är den väldigt fokuserad på crosscountry racing, och prototypig än så länge.

Men ball!

Snart kommer väl en dropper som sänker sig själv inför ett dropp, som specializeds brain teknologi, typ. Eller just ja, specialized brain, sänker sig när den själv vill, eller när man är mitt i droppet, glöm det:)

AlfaAlfa sa:
NickPick sa:
Du var inte sugen på den nya droppern som sänker sig själv på något vis? Ska komma på BMC 2020 tydligen.

Det som skiljer den mot en vanlig dropper är att du inte behöver trycka ner den med rumpan, den åker ner av sig själv när du trycker på reglaget. Du fyller en liten extra luftkammare i droppern med luft, det trycker drar sedan ihop droppern. Nackdelen är att du just måste fylla den innan varje rejs typ.

Den är den väldigt fokuserad på crosscountry racing, och prototypig än så länge.

Men ball!

Snart kommer väl en dropper som sänker sig själv inför ett dropp, som specializeds brain teknologi, typ. Eller just ja, specialized brain, sänker sig när den själv vill, eller när man är mitt i droppet, glöm det:)

Satt inte ”tanken” i diagonalröret? Ballt men ännu en sak som kan krångla. Om inte pga mänskliga faktorn, att glömma fylla på luft.

Jensen sa:
AlfaAlfa sa:
NickPick sa:

Men ball!

Satt inte ”tanken” i diagonalröret? Ballt men ännu en sak som kan krångla. Om inte pga mänskliga faktorn, att glömma fylla på luft.

Jo det är sant, den satt i diagonalröret!

Krångla, vi skulle väl alla cykla singlespeed om vi inte ville ha krångel?=)

Bara för att.
Så höll min inbyggda dropper luften i fourstroken några veckor...
Fick en ny skickad till mig men dröjde såklart ett tag, så nu är jag expert på att skruva loss sadeln och pumpa upp trycket igen , klarar det nog under 10min nu mer fast det var i våras . Va nå rykte om att förstå bachen var knas.
Nästa stolpe höll i flera månader , ja inte vajern då . Reglaet tuggar vajer ganska bra .
Bytet av vajern strulade på sm och hela stolpen låg tillslut i smådelar på marken , och i samma procedur lyckades jag nog torka av det mesta fettet på den ... Fick smörja med både det ena och det andra innan den gick igen . Och nu har den funkat bra en månad igen . Fast nu ligger jag på hotellrummet efter första etappen av swiss epic , som var 5 timmar lerbad och tror nog funktionen var lite si och så på slutet. Eller om det var jag som var trött..
Laddar på att gå och börja meka med den snart iaf.

Nu har du hört en historia om att det kan strula , även om jag själv kanske ligger bakom en del av det .. ?

Jag har kört min fourstroke i 130 mil nu i allt från dansk lervälling till franska alper och inte ett enda problem med stolpen (Jag använder dropper funktionen väldigt flitigt) Så det är väl som med dom flesta märken på stolpar.

Anders Lantz sa:
Jag har kört min fourstroke i 130 mil nu i allt från dansk lervälling till franska alper och inte ett enda problem med stolpen (Jag använder dropper funktionen väldigt flitigt) Så det är väl som med dom flesta märken på stolpar.

Knappt inkörd alltså ;)
Va bara att fetta in min under skrapringen så nu glider den fint igen.

hm sa:
Bara för att.
Så höll min inbyggda dropper luften i fourstroken några veckor...
Fick en ny skickad till mig men dröjde såklart ett tag, så nu är jag expert på att skruva loss sadeln och pumpa upp trycket igen , klarar det nog under 10min nu mer fast det var i våras . Va nå rykte om att förstå bachen var knas.
Nästa stolpe höll i flera månader , ja inte vajern då . Reglaet tuggar vajer ganska bra .
Bytet av vajern strulade på sm och hela stolpen låg tillslut i smådelar på marken , och i samma procedur lyckades jag nog torka av det mesta fettet på den ... Fick smörja med både det ena och det andra innan den gick igen . Och nu har den funkat bra en månad igen . Fast nu ligger jag på hotellrummet efter första etappen av swiss epic , som var 5 timmar lerbad och tror nog funktionen var lite si och så på slutet. Eller om det var jag som var trött..
Laddar på att gå och börja meka med den snart iaf.

Nu har du hört en historia om att det kan strula , även om jag själv kanske ligger bakom en del av det .. ?

Puuuh!

Då vet jag vem jag kontaktar om/när det börjar strula i alla fall!

Känns skönt att veta att det GÅR att meka med i alla fall!:):)

Tillbaka
Topp