Ska jag köpa racer?

spionnadh

Medlem
Ska jag köpa racer?
Jag cyklar på stigar med min relativt nyköpta mtb, och funderar på om jag ska skaffa mig ytterligare en cykel, isåfall för att konditionsträna på landsväg med.. Jag gillar ju stigcyklingen, med de breda däcken, men jag får mjölksyra efter ett par km och får aldrig den där superdupertröttheten i musklerna som sitter i flera timmar (som jag fick på den gamla goda tiden när jag simmade kopiösa mängder samt spelade rugby..).
Hemmavid så har jag landsvägar som är längst ner på vägverkets priolista över vad som behöver sopas efter vinterns sandning och saltande, men de är iallafall asfalterade! Hur mycket skit på vägen pallar en riktig räzer? Eftersom jag bor 5mil från den smålänska gränsen så är jag smittad av snålheten och vill förstås betala så lite som möjligt, för så mycket som möjligt...

Så. Racer? Hybrid? Nytt eller billig begagnad? Om beggad, hur pass gammal funkar? Eller ska jag sträva efter tiomilarundor med mtb:n innan jag börjar gnälla om nytt?

Senast ändrad:
Ska jag köpa racer?
Happys standardsvar - cyclocross. Med tanke på vägunderhållet, så förlänger du räsersäsongen maximalt och mixar med däck beroende på säsong/vägskick.

Ska jag köpa racer?
Niko/Frost skrev:
-------------------------------------------------------
> Happys standardsvar - cyclocross. Med tanke på
> vägunderhållet, så förlänger du
> räsersäsongen maximalt och mixar med däck
> beroende på säsong/vägskick.

Är det en sk CX?
länka gärna så att jag förgriper! ;)

Ska jag köpa racer?
MTBiker skrev:
> Köp en racer. Jag tycker att jag får bästa
> träningen på vägen. Mycket lättare att köra
> sig riktigt trött än i skogen.

Jag har noll erfarenhet av racerkörning. Hur mycket klarar ett tubdäck? är småsten ett problem? eller måste det var formel-1 rent på vägen för att däcken ska hålla?

Ska jag köpa racer?
spionnadh skrev:
> Jag har noll erfarenhet av racerkörning. Hur
> mycket klarar ett tubdäck? är småsten ett
> problem? eller måste det var formel-1 rent på
> vägen för att däcken ska hålla?

Du behöver inte köra tub bara för att det är en räser, speciellt inte om du vill köpa nytt och billigt. Ett däck gjort för lite tuffare tag (Conti Gatorskin eller Gator Hardshell, t ex) klarar lite grus på asfalt riktigt bra. HåkanC fick tillochmed ett maskinelement genom däcket utan att få punka med ett Hardshell.

Ska jag köpa racer?
mzi skrev:
> Du behöver inte köra tub bara för att det är
> en räser, speciellt inte om du vill köpa nytt
> och billigt. Ett däck gjort för lite tuffare tag
> (Conti Gatorskin eller Gator Hardshell, t ex)
> klarar lite grus på asfalt riktigt bra. HåkanC
> fick tillochmed ett maskinelement genom däcket
> utan att få punka med ett Hardshell.

Ok! Är det LBS som gäller när man vill ha prisvärd räser? Är det bättre med nytt och billigt än begagnat till samma pris? Om förutsättningarna är att köparen har noll koll (eller, jag vet ju att kvalitet alltid lönar sig, men annars.)? Slits räsrarna lika snabbt som tex mtb-delarna?

Ska jag köpa racer?
Har till äventyrs tagit min FS mtb till jobbet (23km), blev helt klart tröttare än jag blir på bockhornscykeln ;)

Men lite beroende på vad du har för mtb så kan du väl lika gärna köra den på asfalten. De lokala multisportarna synns ofta nöta asfalt på sina XC-raketer i bongoplast :)

Ska jag köpa racer?
Vad ska du med en räser till? vad har du för mål? Träningsmässigt så kan du uppnå i stort sett allt du kan med en MTB och är inte begränsad av underlag på samma sätt. Om det är träningen så är det nog mer på upplägg och teknik du behöver tänka på. Men det är jädrigt inspirerande och motiverande att cykla på en ny cykel. Hyprid? naa kör på en riktigt räser och lär dig underlaget och undvik stenar och hål i backen :)

Ska jag köpa racer?
Jag ha kört en hel del grusväg med räcern med 25mm Conti 4-season däck. Räcer är bra om man vill åka fort eller riktigt långt men jag tror nog att du kan trampa dig lika trött på en mtb.

Ska jag köpa racer?
Racer är bra! Ju snabbare det går desto mer motiverad blir du till att ta i! Man får valuta för sin insats. Blir dubbel positiv effekt :)

Trög cykel blir dubbel negativ effekt. Den går segt plus att man tappar motivation att kämpa!

Ska jag köpa racer?
pyspunka skrev:
> Vad ska du med en räser till? vad har du för
> mål? Träningsmässigt så kan du uppnå i stort
> sett allt du kan med en MTB och är inte
> begränsad av underlag på samma sätt. Om det är
> träningen så är det nog mer på upplägg och
> teknik du behöver tänka på...

Cyklingen är åtminstone till att börja med tänkt som konditionsträning. Så bättre flås, är målet ;)

Ska jag köpa racer?
Julius Kenéz skrev:
> Racer är bra! Ju snabbare det går desto mer
> motiverad blir du till att ta i! Man får valuta
> för sin insats. Blir dubbel positiv effekt :)
>
> Trög cykel blir dubbel negativ effekt. Den går
> segt plus att man tappar motivation att kämpa!

Det är ungefär så jag har funderat också.. allt blir roligare om man har rätt verktyg att utföra det med.

Bör man sikta på nytt eller begagnat när det gäller räser?

Ska jag köpa racer?
Fråga med massor av följdfrågor :)
Som påpekat så hållet en CX för en längre racesäsong, men jag tycker inte att det känns lika skönt som att köra en riktig racehoj. Så jag tycker att -särskild eftersom du har en MTB- du skiter i CX'en och går på en racer istället.
Har du aldrig haft en racer förut, så skulle jag rekommendera en bra cykelbutik som kan göra en bikefit så att du får rätt storlek från första gången. Blir så in i helvete obekvämt att ha en felinställd racer, och har du det som första referens, ja då kanske en kul hobby dör innan den ens startat på riktigt.
Finns en mängd bra instegscyklar i 10.000-15.000 kroners klassen.Cykelcity's Columbus serie har en del bra nybörjarcyklar, Pinta'n bl.a.
Sen kan du ju köpa en beggad i rätt ramstorlek, köpa till en bikefit nånstans och lägga lite slanter på att byta ut komponenter i tillfälle av att det behövs. Kan vara ett billigt sätt att komma undan på.
Ang underlaget, så behöver det inte vara Formel-1 soprent på gatorna för att köra. Däcken håller för mer än som så. Men ha en slang och minipump i cykeltröjan ändå ;)
Och stirra dig inte blind på att det bara måste vara kolfiber, finns en rad alu-cyklar som är lika så bra. Oftast är det ramen som kostar till fördel för sämre (och tyngre) komponenter och hjul. Kombinationen High-end aluram samt bra komponenter och fälger är ofta samma prisklass (eller lite under) som kolfiberram och "dåligare/tyngre" komponenter/fälger.
Lycka till :)

Tillbaka
Topp