Ska jag krångla om detta?

Hej happy,

För ett tag sedan fick jag ett infall och tyckte att min rs revelation var för klen trots att jag ändå är rätt nöjd med den. Har hört mycket snack om hur stor skillnad det blir med pike och liknande. Jag fastnade för dvo Diamond och hittade en lovade beggad på eBay. Säljaren verkade seriös och efter ett par frågor slog jag till.

Hämtar ut den idag och upptäcker en 6-8cm lång, ytlig repa på ena innerbenet, faan, se bilden. Jag tror att repan kan vara precis tillräckligt djup för att den ska kunna ge problem. Så vad ska jag göra?

Ta isär, slipa ner och köra på eller härja med säljaren och/eller eBay? Ebay ska ju ha någon sorts buyer protection och inte stod det något i beskrivningen om repa på innerbenet.

Bilagor

kimkimano

Medlem
Om det inte framgick av beskiviningen så starta ett case på ebay, där du anger att det fanns en skada som inte fanns beskiven. Sälajren får då en tid på sig att svara, är du inte nöjd kan du därefter be ebay om hjälp. De gånger jag använt denna funktion har det funkat riktigt bra. Tycker inte att du ska acceptera en så pass påtaglig skada om den inte framgått i bekivingen eller på bilder.

mikipedia_

Aktiv medlem
Hur tråkigt å krångligt det än är så suger det å köpa saker som kanske inte funkar 100. Så gör som ovan sa annars kommer du ångra dig sen.

Tack för tipset, får anmäla det till eBay så får vi se hur det går.

Är det bara retur av varan som gäller eller går det att få tillbaka en del av köpesumman och behålla varan? Med lite arbete tror jag gaffeln blir bra så jag kan tänka mig att behålla den och få tillbaka en del pengar

Senast ändrad:

TBy

Medlem
Rockingman sa:

Är det bara retur av varan som gäller eller går det att få tillbaka en del av köpesumman och behålla varan?
Det är i första steget upp till dig och säljaren att kommunicera och se om en lösning kan uppnås. Vid ett par tillfällen har jag lyckats väl med att komma med ett eget bud redan vid beivrandet. Men det kanske bara tyder på att mina bud varit för snälla...

En del kör med "skicka tillbaka så får vi får undersöka och sedan får vi se" vilket de sannolikt räknar med att ingen ids.

De gånger när ebay behövt blandas in har det gått snabbt och smidigt om man har fakta i målet. Dock har de fallen varit uppenbara scamförsök, inte bedömningsfrågor.

kimkimano

Medlem
Du kan själv ställa krav på hur du vill lösa det. Be försäljaren dig att skicka tillbaka den, så kan du kräva att de ska stå för fraktkostnaderna.
Kan du och försäljaren inte komma överens om en lösning först, så ber man ebay att hoppa in.

Tänk på att inte avsluta caset förrän det är helt löst, har du väl avslutat ett case kan du inte öppna upp det på nytt.

Rockingman sa:

Är det bara retur av varan som gäller eller går det att få tillbaka en del av köpesumman och behålla varan? Med lite arbete tror jag gaffeln blir bra så jag kan tänka mig att behålla den och få tillbaka en del pengar

Senast ändrad:
Efter lite kontakter med säljaren som inte vill kännas vid någon repa, oväntat....har jag kollat på gaffeln lite mer och börjar tveka på om det är värt att krångla. Repan är så pass tunn att jag inte känner den med fingret utan enbart med nageln. När den är så tunn borde väl risken för problem vara väldigt liten, eller?

Mange.

Aktiv medlem
Va inte så jante nu, du stör dig ju på det. Det var något säljaren dolde för dig i köpet, du har retat dig tillräckligt för att starta en tråd om det.
Dra iväg ett mail till säljaren nu och påpeka detta. Får du tillbaka en liten slant är det väl bra?

Foxis

Aktiv medlem
Det är självklart att du ska stå på dig! Om beskrivningen inte nämnde repa, så ska du inte betala för en repad gaffel heller. Lika viktigt är att markera att det inte är okej att försöka lura folk. Om säljaren får hållas blir ebay bara ännu värre i framtiden.

kimkimano

Medlem
Där finne trots allt en repa som du inte upplysts om, tycker inte att du ska släppa det, rimligast är att kräva en del pengar tillbaka.

Rockingman sa:
Efter lite kontakter med säljaren som inte vill kännas vid någon repa, oväntat....har jag kollat på gaffeln lite mer och börjar tveka på om det är värt att krångla. Repan är så pass tunn att jag inte känner den med fingret utan enbart med nageln. När den är så tunn borde väl risken för problem vara väldigt liten, eller?

Vernersson

Aktiv medlem
Saker som dessa är att jag aldrig köper liknande prylar beggade.
Visst, många ggr har man kanske flyt & får tag på bra prylar men sen så dyker fall likt detta upp.

Kostar massa tid, frustration & annat krångel att få rätt på det.

Nu till mitt råd, försök få säljaren att gå med på ett återköp.
Funkar inte detta ens genom ett case via ebay så är det nog bara bita i det sura och antingen köpa bya innerben eller chansa på att du kan "fullaga" dessa.

Lycka till =)

Ubu

Ny medlem
Den där repan går ju ner i skrapringen, alltså har den antagligen uppstått av något skräp inne i gaffeln. Värt att tänka på innan du börjar polera eller dutta nagellack.

snowman119

Ny medlem
Stå på dig, och be köparen stå för kostnaden av en retur eller byte av gaffelben, ebays buyer protection e riktigt bra, när de tvingas gå in så e saken biff. Glöm inte att lägga in bilder och presentera allt på ett bra sätt

Jag monterade gaffeln och tog en sväng igår, vilken jävla skillnad mot min gamla revelation : ) och då var det bara med dvo:s grundinställningar

Repan är så ytlig att jag vill behålla gaffeln men jag ska begära en del pengar tillbaka för jag kommer vilja ta isär den och kolla och eventuellt slipa lite på innerbenen. Stort tack för alla bra tips och kommentarer.

h.g.j

Aktiv medlem
Känns spontant att du kanske skulle gjort upp med säljaren klart om du tänker börja dividera, innan du började montera och använda den för att undvika diskussioner.

Men det är ju kanon om du är nöjd med funktionen iaf... :)

Jo, jag tänkte på det men jag ville kolla så att den funkar innan jag klagar eftersom min plan var att behålla den. Om den hade imploderat vid första kompressionen hade mitt mail till säljaren sett lite annorlunda ut än nu när det bara gäller repan

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer