Ska köpa mtb 10-12 000 (hardtail) främst för xc men också lite hopp, NS-grejer. Några idéer?

Tympanon

Ny medlem
Ska köpa mtb 10-12 000 (hardtail) främst för xc men också lite hopp, NS-grejer. Några idéer?
Hej

Nu ska jag köpa ny mtb (hardtail) och har läst trådarna i läsvärt. Den ska mest vara för XC (ska köra mtb-vättern) men jag vill också att den ska hålla för lite annat, (små) hopp och NS-grejor. Cykeln får kosta max 12000.

Bland det viktigaste är att cykeln ska vara ganska lättskött och hållbar så jag slipper krångla och mecka för mycket då det sistnämnda inte är något jag tycker är speciellt kul.

Jag har bland annat tittat på Nishiki Sri Team, men även några kona och marin cyklar.

Tilläger att jag bor i Linköping och helst skulle vilja köpa från butik i närheten.

Har ni några förslag? Vad tror ni om Nishikin? Vad finns det mer att titta på?

Tack på förhand!

EDIT: Väger strax under 70. Vill köpa en komplett hoj.

/Jon

sri team ramen är ignet att hoppa med kan jag säga.. ska du hoppa med cykeln så köp inte den ramen.

Om du ska kunna hoppa med cykeln så ka du sikta in dig på en FR (freeride)-cykel. Ramarna till riktiga XC-cyklar är såpass tunna så de inte är rekommenderade att dra ut och leka med.

Okej gummiankan. Men det blir ju mest små, naturliga hopp. Huvudgrejen är ju ändå att den ska vara bra på mtb-vättern.

Svårt det där! Vilket tror du att du vill göra mest, hoppa och leka eller cykla långt och bråttom?
Har du 12.000kr att bränna skulle du kunna köpa t.ex en Kona Hoss för ca 8.500, en extra uppsättning hjul till den (typ XT-nav, Mavic XC717-fälg) samt en extra gaffel. Hjul och gaffel finns skitbilligt på nätet. Detta kommer kosta dig 12.000kr ungefär. Ok, det blir en tung ram för XC men den funkar helt ok sålänge du inte har en tid att jaga.
Att få EN cykel att vara bra på både MTB-Vättern och i lekplatsen är inte lätt, kanske t.o.m omöjligt och det jag föreslår är en kompromiss med tyngdpunkten åt lekplatsen till.
Så har jag gjort och är helnöjd. Men så har jag heller inga bråttom-ambitioner.

Plumse: Tack för tipsen. Jag kommer nästan enbart cykla i skogen. Hoppandet är och blir en liten del men jag vill inte vara rädd för att cykeln ska gå sönder om jag får för mig att testa nåt hinder utmed vidingsjöbanan t.ex.

Brukar försöka hålla rätt högt tempo när jag cyklar men visst stannar man till ibland och försöker på hinder flera gånger och så. Cyklar ju mest för att det är skoj och föredrar tekniska stigar.

Och så väger jag strax under 70 kilo så påfrestningarna borde inte bli jättestora. Längd 185.

Senast redigerad av en moderator:
Ok, då funkar nog (nästan) allt i den prisklassen för de grejorna är ju inte viktoptimerade precis...
Vilken ram du "skall" ha kan nog någon annan ge bättre tips om. Kan själv inget om ramar tyvärr.
Om du hittar en kompletthoj med toppenram men med t.ex en skitgaffel så lägg på 1.500-2.000kr för en uppgradering så kanske du kan få ihop din drömhoj.
Lycka till!

Förresten, kolla på min bild i användarinfon. Den första bilden är jag på min förra hoj, en Scott Tampico -03 med uppgraderad gaffel (till Marzocchi MX Comp Air). Trots att det var en ren svettocykel var sån där stenig terräng inga problem alls. Det var bara att bomba på =)
Drop på ca 5dm var inga problem alls.

Alltså: En hoj klarar (oftast) mer än man tror och mer än vad folk säger =)

Nu är inte ja nån direkt expert men om inte det spelar sååå stor roll om det är 8 eller 9 delat så
tycker jag att denna verkar rätt fin, Marin Nail Trail Ltd.Disc 8-delad med Full Shimano LX med LX skivbromsar för 11450:-. Tror att skareben är en rätt fin dämpare också som jag förstått det.
http://www.cykelnetto.com/shop/show...p?category=107&subcategory=106&subcategory2=0

Nån som har nått annat att säga om 8 delat så får ni gärna korrigera mej.

Grön på bilden men finns i svart också... svart e snyggt..
nailtrail-2.jpg

nailtrail.jpg

//Niklas

edit: lade in en svart version av ramen med..

Senast redigerad av en moderator:
Vet inte om de får plats i budgeten, men varför inte satsa på en smidig, trampvänlig och stryktålig stålram från t ex On-One eller DMR. Har iofs ingen själv (skulle vilja ha) men jag har sett vad de går för i olika sammanhang när det gäller tuffare stigcykling och värre än så. Kanske spräcker budgeten en aning men jag tror ramens hållfasthet och egenskaper är helt avgörande om den ska klara hopp och XC-kombon. Ev m lite enklare utrustning på då du ändå kommer att köra sönder/vilja uppgradera prylarna efter hand. Viktigst är väl att inte hjul och gaffel håller allt för dålig klass.
/Oscar

Tympanon skrev:
-------------------------------------------------------
> jag vill inte vara rädd för att cykeln ska gå
> sönder om jag får för mig att testa nåt hinder
> utmed vidingsjöbanan t.ex.

Kul att höra fler som bor i Linköping. : ) Jag tror faktiskt inte du kan köra sönder en bra HT-ram i Vidingsjö, förutsatt att du inte är smågalen och verkligen satsar på det förståss. Vidingsjö är en ganska normal XC-bana utan större möjligheter till feta drops, och det klarar alla MTB-ramar i prisklassen du nämner utan problem. M a o köp en hoj som du gillar och ut och cykla!

:D

Vad gäller affär så är killarna på Haga-cykel ganska sköna och ganska upptagna, ibland står det dock drägg och hänger i verkstan, de borde nån köra bort för de stör mest.

Bump. Någon mer som har konkreta idéer? Vad tror ni om Marin Nail Trail Ltd.Disc 8-delad som salkin tipsade om? Har ju iofs inte hittat nån återförsäljare i lkpg som jag kan provcykla hos.

Kona Hoss dee-lux. Har en själv fast 05ans modell. underbar cykel som tål all xc som kan tänkas och den tål defenitivt NS och street, dirt också!

Instämmer med mikael_n1. Har en Kona Hoss (samma ram, annan färg och annan gaffel) som jag nämde tidigare. Ta en titt på Hoss:arna eller de nya Kona-cyklarna från -06 som har samma design, typ Kona Caldera. De är alla i grunden väldigt stadiga saker.

Kan bara hålla med. Kona Hoss och Hoss dee-lux är en av få hardtails jag provat som faktiskt går att köra både NS och stig med.

Min är till salu för en bit under din budget och med en betydligt bättre gaffel än original. PMa mig om du är intresserad av detaljer och pris.
pbpic649808.jpg

http://www.pinkbike.com/photo/649808/

/Fredrik

Nojja nojja nojja!! Så fort någon nämner ordet "hopp" så börjar alla skrika efter heavy-duty ramar. En helt vanligt XC ram pajjar inte om man hoppar med den inom rimliga gränser. Möjligen så mår kanske en renodlat race gaffel inte så bra av det. Men en generisk XC gaffel håller för det mest. M.A.O, köp vad som finns tillgängligt nära dig och ligger rätt i pris o storlek. Sedan är det bara ut på stigarna och köra. Punkt!

för 10 år sedan var det ingen som hade det här problemet. då var det samma cykel för xc och dh. en freeride var en xc som hade blivit hottad med riserstyre, lite bredare däck och ev en kortare styrstam.

Plumses bild visar ju vanlig xc. där behövs inga specialprylar. en vanlig xc-cykel är ju för sjutton byggd för just sådan terräng. det är ju det den är till för.
och hur stora hopp ska ni köra egentligen. min xc dög fint för 12-metershopp och lastkajsdropp. och aldrig att jag har skevat ett hjul eller knäckt en ram av sådan behandling.
getryggen9zd.jpg

visst är det skönt med en kraftigare cykel om du ska köra mest trix och stök. men ska du köra motionslopp lär du inte ha någon glädje av den.

Helt sant Micke om det där med XC. Dock är jag lite osäker på om Scott Tampicon på bilden skulle må bra av lastkajs-drop och NS? Eller är jag lite överförsiktig??? (trots att jag tidigare sade att hojar tål mer än man tror)

Nåja, hur det än är med den saken kan det vara bra att ha en tillräckligt lågt/sluttande topprör så man kan sänka sadeln rejält. Skall man kunna fjädra med kroppen vid landning så kan det vara bra att sadeln är så lågt som strax under knäna ifall man vill knipa med benen runt sadeln. På det viset kan benen böjas och ta värsta smällen så sparas cykeln.
Alternativt kan man strunta i att knipa men då förlorar man lite kontroll tycker jag.
Sen har vi ju den där goa "tycke-och-smak"- samt "personlig-åkstil"-frågan...

Att sedan titta på Hoss:arna samt årets Caldera etc är ju aldrig fel för då VET du att hojen håller =)

En Kona Hoss låter inte helt fel. Westman på forumet har en riktigt fin en, uppgraderad en hel del. Har för mig att han vill sälja den.

Fredrik Larsson skrev:
-------------------------------------------------------
> En Kona Hoss låter inte helt fel. Westman på
> forumet har en riktigt fin en, uppgraderad en hel
> del. Har för mig att han vill sälja den.

That´s right. Se ovan..

Håller med Micke S faktiskt. Man ska köra bra hårt för att en vettig normal XC-cykel ska knäckas. Låt bli de värsta utställningscolaburkochplast-race-prylarna bara. Men de kostar å andra sidan det tredubbla så det ordnar sig automatiskt.

Det är inte mycket som behöver skötas om nämnvärt på någon cykel egentligen, men mecka lite måste man kunna, så man kan ställa in allt så man trivs och får bra kontroll och så att man märker när något är fel.

Gå ner till grabbarna på Haga och snacka med dom. Be att få kika i lite kataloger och sådär så hittar du säkert något.

Tillbaka
Topp