Ska man olja kedjan efter varje lätt tvätt?

grescha

Medlem
Hej!

Har börjat köra en lätt tvätt varje helg av kedjan som innebär varmt vatten+såpa och borste.

Funderar på om jag behöver smörja efter varje sån tvätt? Känns som att det blir lite väl ofta eller hur gör ni?

Jag använder muc-offs wet lube vinterhalvåret.
Detta är för pendelcykling, så blir inte superskitigt men jag cyklar i alla väder.

Hej!

Har börjat köra en lätt tvätt varje helg av kedjan som innebär varmt vatten+såpa och borste.

Funderar på om jag behöver smörja efter varje sån tvätt? Känns som att det blir lite väl ofta eller hur gör ni?

Jag använder muc-offs wet lube vinterhalvåret.
Detta är för pendelcykling, så blir inte superskitigt men jag cyklar i alla väder.
Jag skulle absolut smörja efter varje sådan tvätt omgång.

Jag smörjer alltid kedja efter tvätt, och även när det bra blivit en snabbfix med trasa och tryckluft. Inte så noga med vad, men rosten måste hållas borta.

mår kedjan bra av detta tvättande? vad får du för livslängd på den?

svårt undvika att slipande smutspartiklar dras in i kedjan. och särskilt vevpartiet brukar fara illa efter ivrigt tvättande. avfettning är no-no, och såpa har liknande effekt.

när det är sagt återoljar jag mina kedjor efter tvätt av mina mtb-cyklar, där jag kör oljebaserat. undviker dock sprut på kedjan. den håller sig ändå ren helt automatiskt

på pendlarna har jag vaxbaserat på kedjan. och bra stänkskydd. gör att man kommer undan med tvätt någon gång per säsong:)

Senast ändrad:
Du behöver inte tvätta kedjan så ofta. Ha som rutin att dra en trasa över utsidorna efter turen. När du ska tvätta kedjan tycker jag det är lämpligt att ta av den och ge den ett bad. Medan den badar gås klingor och kassett över. Ta gärna av bakhjulet så går det på ett kick.
Torka sedan av kedjan med en trasa och låt självtorka, och när du har satt på den smörjer du. Använd bara litet olja. En gammal devis är att det räcker att torka 1/3-del av kedjan. Oljan fördelar sig ändå, och för mycket olja samlar smuts.

Mitt råd är att undvika Muc-off wet lube, det är en svårslagen skitmagnet. Kör hellre med t. ex. Finish line grön wet lube.
Skojar du? Det finns alltså nåt som är värre än Finish Line grön?? Där snackar vi ju skitmagnet av rang. ?

Edit: I övrigt anser jag att det är helt onödigt att tvätta kedjan. Man smörjer den bara.

svårt undvika att slipande smutspartiklar dras in i kedjan. och särskilt vevpartiet brukar fara illa efter ivrigt tvättande. avfettning är no-no, och såpa har liknande effekt.
Tänker du på de här apparaterna där man avfettar med kedjan på cykeln eller att man tar av kedjan och lägger den i en burk med avfettning?

Jag tvättar ibland mina kedjor i kokande vatten med diskmedel innan återvaxning om de blivit extra smutsiga för att få bort det värsta.

Kör FL grön på pendlaren. Spolas av/babywipas ca veckovis och får då ny olja med ordentlig avtorkning. Sedan daglig avtorkning. Oljan tar med sig skit ut så torkar jag av blir trasan svart men kedjan fin. Så åker jag med tyst blänkande kedja varje dag.

Många snabba fina svar här, tack alla!

Jag smörjer alltid kedja efter tvätt, och även när det bra blivit en snabbfix med trasa och tryckluft. Inte så noga med vad, men rosten måste hållas borta.
Sen flytten till Stockholm har det lätt blivit ytrost på utsidan, säkert delvis pga saltandet här. Hur motverkar man det? Min uppfattning är att man inte vill olja kedjans utsida?

Du behöver inte tvätta kedjan så ofta. Ha som rutin att dra en trasa över utsidorna efter turen. När du ska tvätta kedjan tycker jag det är lämpligt att ta av den och ge den ett bad.
Tack, ska börja torka av efter varje tur och tvätta lite mer sällan. Kör alltid kedjebad vid tvätt.
Räcker det att bara hälla lite varmt vatten över kedja/kassett + torka av mellan gångerna jag kör såpatvätten?

Tjena!

Vevpartiet far illa av när man tvättar? Det har jag då aldrig råkat ut för, fast jag tvättar och smörjer riktigt frekvent typ efter varje tur. Kan inte ens förstå hur det går till. Att hålla saker rent förlänger ju livet på dom.

Bara vatten löser tyvärr inte olja. Såpa funkar nog, men det tar sin lilla tid, och olja och smuts ingår en djävulsk förening.
Jag badar bara kedjan före säsong, någon gång under säsong och en gång efter säsong, men gör det i (oftast) återvunnet avfettningsmedel. 'Brukar räcka, om man har avtorkningsrutinen och inte skvätter olja över hela sig och cykeln.
Edit: Skrev "fett" men menade "olja".

Senast ändrad:
Skojar du? Det finns alltså nåt som är värre än Finish Line grön?? Där snackar vi ju skitmagnet av rang. ?
Muc-offs variant har en förmåga att omvandla skiten till en asfaltsliknande sörja som är riktigt jävlig att få bort, där är Finish line betydligt mysigare även om det också samlar skit.

Använder muc-off både dry och wet och har gjort så i säkert 10 år, med alla cyklar. Har inte heller, någonsin, avfettat en kedja oavsett vilken kedjeolja jag använt. Spolar av cyklarna efter de flesta turer, torkar av delar jag vill hålla torra, t ex kedja. Inför varje tur lite olja på båda sidor på kedjan, ett varv per sida, vevar några varv och torkar sedan av överflöd. Har varken problem med olja som skitmagnet, dåliga växlingar, slitage eller annat. Keep it simple ?

Sen flytten till Stockholm har det lätt blivit ytrost på utsidan, säkert delvis pga saltandet här. Hur motverkar man det? Min uppfattning är att man inte vill olja kedjans utsida?
Lite ytrost påverkar inte funktionen på en pendlare. Man accepterar rosten och tvättar alt. monterar en ny och fin kedja till våren, smörj vid behov.

Framgår inte om det är pendling du syftar på? En finare cykel kan man ju med fördel ta hand om enligt många andra tips i tråden men varför ta ut en sådan i saltslask flera gånger i veckan?

Lite ytrost påverkar inte funktionen på en pendlare. Man accepterar rosten och tvättar alt. monterar en ny och fin kedja till våren, smörj vid behov.

Framgår inte om det är pendling du syftar på? En finare cykel kan man ju med fördel ta hand om enligt många andra tips i tråden men varför ta ut en sådan i saltslask flera gånger i veckan?
Yes, syftar på pending så det blir minst 2x5 turer i veckan. Vill ta hand om min nishiki även om det inte är en fincykel.

Angående rosten så kanske är fine då om jag lyckas hålla det till lite lätt ytrost.

Vadå tvätt. Man använder en stålborste när det ser ut att behövas, sen lite olja. På kedja, framdrev och trissor därbak.

Tjena!

Vevpartiet far illa av när man tvättar? Det har jag då aldrig råkat ut för, fast jag tvättar och smörjer riktigt frekvent typ efter varje tur. Kan inte ens förstå hur det går till. Att hålla saker rent förlänger ju livet på dom.
skojar du? vårt kära forum är fullt av berättelser i denna ände. gärna med föregående applicering av avfettningsmedel, så smutsen riktigt följer med långt in:)

sedan på med högtryckstvätt så det blir ordentligt.

byte av lagren i vevpartiet årligen snart ett tema.

skojar du? vårt kära forum är fullt av berättelser i denna ände. gärna med föregående applicering av avfettningsmedel, så smutsen riktigt följer med långt in:)

sedan på med högtryckstvätt så det blir ordentligt.

byte av lagren i vevpartiet årligen snart ett tema.

Tjena!

Nu klarnar det. Viss skillnad på vevparti och vevlager.
Inte för att jag har några problem med mina vevlager heller.

Jag skulle absolut olja kedjan efter tvätt. Men jag undrar bara vad det är som gör att du behöver tvätta kedjan sådär med såpa, jag känner inte igen det från mina cyklar? Kan ju säkert vara att jag inte cyklar i saltslask så ofta.

Använder muc-off både dry och wet och har gjort så i säkert 10 år, med alla cyklar. Har inte heller, någonsin, avfettat en kedja oavsett vilken kedjeolja jag använt. Spolar av cyklarna efter de flesta turer, torkar av delar jag vill hålla torra, t ex kedja. Inför varje tur lite olja på båda sidor på kedjan, ett varv per sida, vevar några varv och torkar sedan av överflöd. Har varken problem med olja som skitmagnet, dåliga växlingar, slitage eller annat. Keep it simple ?
Har kört wet lube c3 och har tröttnat, snacka om att grisa ner oavsett hur lite man än lägger på. Drivlinan drar åt sig så mycket skit att den äter kedjor. Har börjat med wax höst/vinter och det funkade betydligt bättre.
Verkar vara olika uppfattningar helt enkelt.

Kör däremot dry lube sommartid

Edit: I övrigt anser jag att det är helt onödigt att tvätta kedjan. Man smörjer den bara.
Har använt Finish Line grön länge nu utan något sådant problem. Men jag blir lite nyfiken på vad du använder? Kan tänka mig att testa något annat :-)

enligt vad adam kerin uttalar i en av hans videos är finishline grön i hans slitagetest ännu mycket sämre än de två mucoff-produkter han totalsågar. alltså helt obeskrivligt dåligt. han hänvisar till att det är en smutsmagnet.

har inte lyckats hitta något publicerat test dock, kanske var det som i vissa fall beställt av tillverkaren, och då publiceras det inte. dvs om det inte är bra:)

i hans tester droppar han på smörjmedel med vissa intervall, och sedan torr eller våt smuts i omgångar. endast några få medel visar sig kombinera livslängd på smörjningen, med förmåga att att rena upp kedjan när smutsen sedan inte längre tillsätts.

gemensamt för dessa är att de inte har bästa långtidsverkan vid single application och race day.

själv använder jag finishline grön till en massa annat än just kedjor. i miljö skyddad från smuts har det en livslängd som jag verkligen kan uppskatta. men tror inte ens jag testat den på kedjan, men köpte den för att använda för enstaka bruk när jag skulle önska verkan en heldag i krävande miljö. där bör den vara bra.

men sedan med planen att sedan raskt som tusan få bort den, tillsammans med smutsen den samlat.

alltså sett den som en typisk race day-produkt.

Utsidan av kedjan ska du inte inte inte olja. En tunn sträng 1/3 i mitten. Låt kedjan gå runt några varv. Gå in och ta en kopp kaffe. Ut igen och torka av UTSIDorna på kedjan. Minimera oljandet!

Utsidan av kedjan ska du inte inte inte olja. En tunn sträng 1/3 i mitten. Låt kedjan gå runt några varv. Gå in och ta en kopp kaffe. Ut igen och torka av UTSIDorna på kedjan. Minimera oljandet!
Jag har motsatt filosofi - tillhör maxoljarna istället :) Den tunna oljan jag använder tvättar liksom bort smutsen, kedjan håller sig blank och snygg. Jaja... ;)

Nån gammal burk kokosolja kan ju vara det bästa någonsin...det är oklart.

Men faktiskt så ska jag läsa nåt avancerat test av kedjeoljor när min teflonolja tar slut om en 5 år, kan ju finnas så mkt bättre än jag förstått.

Jag har motsatt filosofi - tillhör maxoljarna istället :) Den tunna oljan jag använder tvättar liksom bort smutsen, kedjan håller sig blank och snygg. Jaja... ;)
alltså det funkar också. nackdel att en del annat på cykeln peppras ned, t ex bakväxel eller fälgbanor, villet på fälgbromsade cyklar kan försämra funktionen. man måste också smörja förhållandevis ofta.

kör precis din metod på mina mtb, med hjälp av helsyntet motorolja. kedjorna håller sig rena, och behöver aldrig rengöras. de går typ 4 timmar mellan smörjtillfällena, alltså rätt kort tid.

samma preparat på landsväg och pendling bygger dock upp guck, och det skulle med oljebaserad smörja behövas något tunnare. medför ännu kortare intervall och det känns värt att runda.

har därför gått över till vax där. rent och snyggt, och längre intervall.

Tillbaka
Topp