Hej Ulf!
Tack för svaret. Som du säkert läst och förstått, så är ditt svar i enlighet med hur vi har resonerat: att den enklaste och bästa lösningen, och som troligen ingen polis skulle göra något av så tillvida allt i övrigt är okej, är att använda sig av en extraskylt.
Dölj citerad text
Den 13 jul 2016 13:26 skrev "ulf.carnerius@polisen.se" <ulf.carnerius@polisen.se>:
Hej Olle!
Läste om diskussionen på ert forum och det finns många varianter på lösning ;-)
Extraskylt verkar både logiskt och praktiskt men är inte lagligt jml Förordning om vägtrafikregister (7:5).
Att flytta den bakre skylten till cykelhållaren kan te sig krångligt men enligt mitt förmenande enda lösningen… rent juridiskt…
I praktiken dock; jag tror att de flesta poliser inte skulle göra någon större affär av ”dubbelskyltning”. Den polis som väljer att rapportera gör ju dock inte fel men om jag bara går till mig själv skulle jag tänka att den stoppade föraren ifråga faktiskt gjort en åtgärd för att kunna visa en oskymd skylt bakåt.
Detsamma gäller om föraren har skylten ”skymd” av lasten/cykeln; bedömningen från den enskilde polismannen är det som gäller… rapport eller rapporteftergift…
Mina svar kan sannolikt te sig grumliga men varken jag eller de jag pratat med anser frågan vara särskilt prioriterad från vår horisont men jag förstår naturligtvis din/er fråga; ni vill ju göra rätt!
I brist på rättspraxis är det mycket svårt att ge dig någon annan vägledning än den jag skrivit ovan
Mvh…
Ulf Carnerius
Kommissarie
Trafiksektionen Region Mitt
Från: Olle Svensk Strand [mailto:olle.svensk.strand@gmail.com]
Skickat: den 16 juni 2016 09:22
Till: Polismyndigheten registrator kansli
Ämne: Registreringsskylt för bil vid transport av cykel
Vi har en pågående diskussion på ett cykelforum angående vad som gäller när en transporterar cykel bak på bil som skymmer registreringsskylten. (
http://happyride.se/forum/read.php/1/2964017/2964929/)
Jag hittar ingen annan lämplig adress att skicka denna fråga till, så jag hoppas ni kan vara behjälpliga och skicka frågan vidare.
Enligt lagtexten ska fordonet vara försett med registreringsskylt fram och bak och de ska vara synliga och får ej döljas av last. Så hur gör man då när en ska transportera cykel bak på bilen? Ska extraskylt användas och fästas så den syns? Ska ordinarie skylten flyttas? Ska ingenting göras med hänvisning till att skylten kan inspekteras om fordonet stoppas? Eller är det helt enkelt så att en inte får transportera cykel bak på bil om den skymmer registreringsskylten?
Och framför allt, hur ställer sig polisen till hur detta ska hanteras i praktiken? Ingen har oss veterligen blivit dömd för att cykeln skymt registreringsskylten, så är det i praktiken så att detta troligen inte kommer att föranleda ingripande av polisen om ingen annan anledning finns, utan vi kan gott fortsätta att ha våra cyklar bak?