Ska registreringsskylt synas i Sverige?

> Danskarna har löst det på ett bra sätt. Där beställer man en extraskylt för sitt cykelställ. På den är siffror och bokstäver röda för att visa att det är just en extraskylt.

I mitt fall gäller det en hyrbil. Så här gick det till (på väg till Motala). Jag ordnade med biluthyrare (OKQ8) vilken bil det skulle bli, en V70. Jag fick reda på att transportstyrelsen har tagit fram en egen typsnitt (de 32 miljoner som redan fanns dög inte). Jag tillverkade en skylt med a4 och med laminat. Jag klippte ut den och klistrade på hållaren. ((En sådan där med bromslampor osv). Eftersom jag vill ha det så nära som möjligt jobbade jag mycket med diverse typsnitt och storlekar. Det blev perfekt, vill jag säga. Jag åkte tåg via Sthlm igår för att vara här tidigare (jobbar med reklam i Motala). Mina barn hämtade bilen på eftermiddagen. Det blev en annan bil! Min dotter har gjort en egen med papper och penna. Vet ej hur det ser ut. De är på väg in snart. OKQ8 sade "får ni problem med polisen ber de ringer hit så kan vi förklara". :)

ething sa:
Hur petiga vill vi bli?

- Tidigare i texten framgår det att en bil skall ha en skylt fram och en bak. Vad händer om ni har två skyltar bak? Nu låter jag givetvis löjlig men på flera marknader jämförs detta med urkundsförfalskning (t.ex Japan).

- Enligt EU-lagstiftning (och UN-ECE) är en cykelhållare inte ett släp så därför är det egentligen olagligt att ha belysning på cykelhållaren. En bil får endast ha två baklysen. Thule är väl medvetna om detta.

Vad vill jag ha sagt med detta. Teori och praktik går inte ihop. En cykelhållare är högst tveksam sett till vad fordonslagstiftning kräver. I praktiken är de flesta länderna pragmatiska och kräver att så väl nummerplåt som belysning skall synas väl.

...ja, jag jobbar med denna typ av frågor.
Men utstickande last som sticker ut mer än en meter ska märkas upp med skylt eller belysning så se till att lasta cyklarna mer än en meter ut från nån bakljusen så är det ok, löser dock inte skyltfrågan.

Uakeem sa:
Mycket möjligt att jag missat något väldigt basalt, men var finns regeln om att bilen får maximalt 1 skylt fram och 1 skylt bak. Vad jag kan se har regeln om att max 2 skyltar till samma fordon får existera tagits bort.
/J

Jag håller med om detta och vill återigen påpeka att det inte finns något hinder i lagstiftningen för att beställa och nyttja en extra skylt till en cykelhållare.

Lagstiftningen har snarare förändrats (2001) för att göra detta möjligt. Tidigare lagstiftning (Bilregisterkungörelse (1972:599)) hade följande lydesle, som alltså upphävdes 2001:

21 § Om en registreringsskylt har förstörts, förkommit eller förändrats så att den inte lämpligen kan användas...//...har fordonets ägare efter ansökan hos Vägverket rätt att få en duplett av skylten.

23 § Dupletter av registreringsskyltar tillhandahålls av Vägverket. Verket skall i samband därmed erinra fordonsägaren om att registreringsskylten skall förstöras omedelbart om den helt eller delvis finns i behåll eller, om den är försvunnen, så snart den kommit till rätta.

Kombinationen av ovanstående § gjorde det svårt att i lagens mening beställa en extra skylt. Dessa lydelser finns alltså inte kvar utan har ersatts av följande § i Förordning (2001:650) om vägtrafikregister, 7 kap.

11 § Om en registreringsskylt har förstörts, förkommit, förändrats eller av annan anledning inte lämpligen kan användas, får fordonsägaren eller fordonets förare ansöka om en ersättningsskylt hos Transportstyrelsen eller Polismyndigheten.

Sedan ska jag låta det var osagt om lagstiftningen förändrades just med detta syfte, då får man kolla i propositionen om det finns ett resonemang kring det. Klart är i alla fall att det tidigare uttryckliga hindret att beställa en extra skylt inte längre finns kvar.

Då återstår frågan om det är OK att åka runt med en extra skylt på hållaren i trafiken och där verkar vi ganska överens om att det är polisens sak att bedöma och det är osannolikt att de skulle anse att en mer synlig skylt är dåligt, eftersom lagstiftningen säger att skylten ska vara synlig. Repris:

8 § Registreringsskyltarna ska vara väl synliga och hållas i sådant skick att de lätt kan avläsas. Under färd får last eller annat inte placeras så att skyltarna inte går att avläsa.

Om du skymmer skylten med cyklar är det således ett brott mot lagstiftningen. Men vilket lagrum skulle polisen hänvisa till om de skulle vilja bötfälla dig för att du har en extra, synlig skylt? Jag anser att det inte finns en sådan lydelse, men det är som tidigare nämnts upp till en domstol att göra en sådan tolkning.

Det tog ett tag, men jag fick svar från polisen.

Hej Ulf!

Tack för svaret. Som du säkert läst och förstått, så är ditt svar i enlighet med hur vi har resonerat: att den enklaste och bästa lösningen, och som troligen ingen polis skulle göra något av så tillvida allt i övrigt är okej, är att använda sig av en extraskylt.

Dölj citerad text
Den 13 jul 2016 13:26 skrev "ulf.carnerius@polisen.se" <ulf.carnerius@polisen.se>:
Hej Olle!

Läste om diskussionen på ert forum och det finns många varianter på lösning ;-)

Extraskylt verkar både logiskt och praktiskt men är inte lagligt jml Förordning om vägtrafikregister (7:5).

Att flytta den bakre skylten till cykelhållaren kan te sig krångligt men enligt mitt förmenande enda lösningen… rent juridiskt…

I praktiken dock; jag tror att de flesta poliser inte skulle göra någon större affär av ”dubbelskyltning”. Den polis som väljer att rapportera gör ju dock inte fel men om jag bara går till mig själv skulle jag tänka att den stoppade föraren ifråga faktiskt gjort en åtgärd för att kunna visa en oskymd skylt bakåt.

Detsamma gäller om föraren har skylten ”skymd” av lasten/cykeln; bedömningen från den enskilde polismannen är det som gäller… rapport eller rapporteftergift…

Mina svar kan sannolikt te sig grumliga men varken jag eller de jag pratat med anser frågan vara särskilt prioriterad från vår horisont men jag förstår naturligtvis din/er fråga; ni vill ju göra rätt!

I brist på rättspraxis är det mycket svårt att ge dig någon annan vägledning än den jag skrivit ovan

Mvh…

Ulf Carnerius
Kommissarie
Trafiksektionen Region Mitt

Från: Olle Svensk Strand [mailto:olle.svensk.strand@gmail.com]

Skickat: den 16 juni 2016 09:22

Till: Polismyndigheten registrator kansli

Ämne: Registreringsskylt för bil vid transport av cykel

Vi har en pågående diskussion på ett cykelforum angående vad som gäller när en transporterar cykel bak på bil som skymmer registreringsskylten. (http://happyride.se/forum/read.php/1/2964017/2964929/)

Jag hittar ingen annan lämplig adress att skicka denna fråga till, så jag hoppas ni kan vara behjälpliga och skicka frågan vidare.

Enligt lagtexten ska fordonet vara försett med registreringsskylt fram och bak och de ska vara synliga och får ej döljas av last. Så hur gör man då när en ska transportera cykel bak på bilen? Ska extraskylt användas och fästas så den syns? Ska ordinarie skylten flyttas? Ska ingenting göras med hänvisning till att skylten kan inspekteras om fordonet stoppas? Eller är det helt enkelt så att en inte får transportera cykel bak på bil om den skymmer registreringsskylten?

Och framför allt, hur ställer sig polisen till hur detta ska hanteras i praktiken? Ingen har oss veterligen blivit dömd för att cykeln skymt registreringsskylten, så är det i praktiken så att detta troligen inte kommer att föranleda ingripande av polisen om ingen annan anledning finns, utan vi kan gott fortsätta att ha våra cyklar bak?

Olle Svensk Strand

@ollesvensk

http://funkis.org

Tillbaka
Topp