Ska växelörat se ut så här?

kcobil123

Medlem
Fick precis min ny Radon ZR Race 6.0 sram och tycker att bakväxeln ser sned ut. Är det som det borde vara? Man kan jämföra med bilden som går att snurra på, som även den har en liten vinkel, dock tycker jag att vinkeln på min cykel är större.
Återförsäljarens bild:
http://www.bike-discount.de/shop/k1275/a78468/zr-race-29er-6-0-sram.html?mfid=52

Här är på min cykel:
http://imageshack.us/photo/my-images/20/z326.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/844/8xwn.jpg/
Jag tycker det ser ut att vara större vinkel på min cykel, jag har även försökt ställa in växlarna. Men hur jag än gör och jag har försökt väldigt länge, hoppar den alltid över ett kugghjul, så det kanske beror på växelörat. Borde jag maila Radon eller återförsäljaren för ett nytt växelöra om ni tror att det är fel på den? Har inte cyklat en meter på den än...

Jag tycker att det ser ut som ett solklart snett växelöra. Det ska vara helt parallellt med dreven i kassetten.

Senast ändrad:
Rattnalle skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tycker att det ser ut som ett solklart snett
> växelöra. Det ska vara helt parallellt med
> dreven i kassetten.

Okej, då mailar jag både återförsäljare och Radon och ser vem som är billigast/snabbast. Har hört att man kan böja det rätt igen själv, finns det någon risk att det kan gå sönder då? Jag kan ju iaf vänta med att göra det förrän jag fått svar från någon av dem

Reklamera omedelbart. Eftersom cykeln är ny så skall leverantör/säljare bevisa att cykeln levererades i felfritt skick. Detta gäller även om du köpt cykeln från näthandlare i Tyskland.

Kolla också att bakhjulet är rakt, om paketet hamnat i kläm i transporten kan ju hjulet ha fått stryk också.
Skruva loss växel och rikta upp örat med en skiftnyckel, med qr-en hårt åtdragen. (Glöm inte att kolla att det är rakt framåt/ bakåt också)

Ubu skrev:
> Kolla också att bakhjulet är rakt, om paketet
> hamnat i kläm i transporten kan ju hjulet ha
> fått stryk också.
> Skruva loss växel och rikta upp örat med en
> skiftnyckel, med qr-en hårt åtdragen. (Glöm
> inte att kolla att det är rakt framåt/ bakåt
> också)

Får bli att testa det, så jag kan börja köra. Men kommer nog att maila bike-discount och reklamera i alla fall... (Off-topic) Det verkar som om skruven för vajern till framväxeln har fastnat. Jag vågar inte dra för hårt, då det börja knaka om plasten ovanför muttern som håller fast vajern, något tips på hur jag ska få loss den? För just nu är vajern väldigt slack och justeringen på styret i maximala läget.

Senast ändrad:
rularn skrev:
> glöm inte att berätta hur det gick sen, hur det
> togs emot

Jag återkommer så fort jag har fått svar. Btw tror jag att jag kommit på en lösning till mitt andra problem. Blir att montera av främre växeln och dra fast muttern hårt i skruvstädet och dra så hårt det bara går.

En liten uppdatering enligt efterfrågan, mailade bike-discount med bilderna bifogade och de mailade tillbaka att de skickar ett nytt växelöra. Så inget problem, ska se om jag får tid över så jag kan prova att böja det nuvarande:)

Ett enkelt sätt att se om växelörat är rakt är att gänga i ett hjul i växelörat. Givet att hjulen är raka ser man då även små avvikelser tydligt. Även välfungerande, hyfsat raka växelöron avslöjas ibland som inte helt raka med den metoden.

42Hz skrev:
> Samma MacGyuvertrick kan även användas för att
> fulrikta örat medelst hjulet.

Ingen som har ett youtube-klipp på sådant fantastiskt trick ???

Den var nog billigt för att nån på lagret kört över den med en gaffeltruck. :-)

Menar du att både växelörat OCH framväxeln var i odugligt skick från början?
Jag skulle känna mig väldigt skeptisk till hur lager/frakthanteringem gått till och faktiskt reklamerat hela cykeln. Man ska väl inte behöva skruvstycken för att justera en helt ny hoj?
Hur ser resten ut? Märken, skevhet?

Tillbaka
Topp