Skada i kolfiber, vad göra?

Turambar

Medlem
Jag har på något sätt fått en skada i min 4 månader gamla Focus Izalco landsvägscykel (kolfiber). Jag vet inte riktigt hur den har uppkommit, men det är den inbyggda kanalen för vajern till bakväxeln som är knäckt (se bild).

Bör jag vara orolig för att cykla på cykeln eller är det bara kosmetiskt? Brukar det generellt vara någon idé att gå till LBS/tillverkare med sådana här saker eller kommer de bara att säga att jag får skylla mig själv för vad jag nu gjort?

Jag har inte haft några krascher med cykeln, det enda som har hänt är att den välte en gång när jag skulle dammsuga i lägenheten.

Bilagor

• 2012-07-13 18.06.01.jpg
    2012-07-13 18.06.01.jpg
    65.1 KB · Besök: 93
Om den bara är 4 månader hade jag svängt förbi OBS för ett utlåtande. Vissa har väldigt generösa garantier första året. Klassas det som en olycka eller skada av handlaren kan det normalt gå på hemförsäkringen.

geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Sen när täcker garanti skador man själv
> orsakat?

Du känns inte som rätt person att komma med glada tillrop i en dylik tråd med din historia. Men om du nu vill veta så är det sedan jag sa det.

Ridley skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Sen när täcker garanti skador man själv
> > orsakat?
>
>
> Du känns inte som rätt person att komma med
> glada tillrop i en dylik tråd med din historia.

Va?

> Men om du nu vill veta så är det sedan jag sa
> det.

Va? Sedan vad?

På nästan exakt samma ställe gick min ram sönder när den hade fått åka i takstället på bilen, klamman runt diagonalröret klämde just där...

Jag man få ut ersättning från LBS/tillverkare eller försäkringsbolag är det alltid lättare om man vet orsaken, "just riding along" kommer man sällan så långt med.

//Markus

Trident skrev:
> På nästan exakt samma ställe gick min ram
> sönder när den hade fått åka i takstället på
> bilen, klamman runt diagonalröret klämde just
> där...
>
> Jag man få ut ersättning från LBS/tillverkare
> eller försäkringsbolag är det alltid lättare
> om man vet orsaken, "just riding along" kommer man
> sällan så långt med.
>
> //Markus

Hur vågar man ens cykla, och vad är det för ***** skräp man köper nu för tiden när man inte ens kan fästa cykeln på en vanlig cykelhållare????

Hur gick det sen btw och vilken modell gällde det?

Hoppas det löste sig iaf.

Min ram var en Niner Air9 Carbon och som tur var hade jag en bra drulleförsäkring så jag fick den ersatt med en ny.

Jag var i kontakt med Thule och de rekommendera att man man använder takställ av den modell där man tar bort framhjulet och fäster hojen i framgaffeln i stället om man har en modern lättviktsram. De är helt enkelt inte konstruerade för att ta upp klämkrafter på diagonalröret på det viset, det är ju inte en belastning som det utsätts för när ma cyklar direkt.

//Markus

Ramen går sönder om den välter när man dammsuger, plötsligt känns min stålram inte så dum i alla fall. Hade varit mest synd om dammsugaren om min cykel vält över den :-)

geologen skrev:
> Ridley skrev:
> -----
> > geologen skrev:
> >
>
> > -----
> > > Sen när täcker garanti skador man själv
> > > orsakat?
> >
> >
> > Du känns inte som rätt person att komma med
> > glada tillrop i en dylik tråd med din
> historia.
>
> Va?
>
> > Men om du nu vill veta så är det sedan jag sa
> > det.
>
> Va? Sedan vad?

Det är väl inte mitt fel att du inte fattar?

Kosmetiskt eller inte det är bäst att låta någon att titta på den sedan återkomma till ditt försäkringsbolag och lösa det här, om det är en riktig spricka då skall man inte cykla på den.

Tillbaka
Topp