Skada i ramen - Köra eller inte köra?

Upptäckte en skada på sadelröret idag. Det är en Commencal Skin i kolfiber. Cykeln är motionskörd i Hellas och på grusväg/landsväg. Har inte kört några drops eller liknande hårdkörning.

Köpt på Cykloteket nu i början av sommaren. Vad säger den samlade expertisen? Antar att jag bör ta den till säljaren för en titt, eller får man räkna med sånt här? (Min första kolfiberram).

Ser ut som att det är mer än bara lacken som lossnat.

ramskada_detalj.JPG

ramskada_overblick.JPG

Ser ut som att det bara är färgen som har lossnat så den går säkert att köra vidare på. Däremot har det släppt ganska mycket färg. Kolla med Cykloteket om det finns nåt att göra åt det.

Ser ut som den fått ett rejält slag/stenskott av något? Udde ställe.
Det vita märket på kolfibern är antagligen där slaget träffat.

Skulle gissa på att det är ett stenskott som slagit loss färgen. Känn lite på skadan, känns den mjuk? Flexar materialet mer än på något annat ställe på ramen?

Antagligen går det bra att köra på den, men det kan ju även vara möjligt att fylla igen och måla över.

Fråga på cykloteket, men jag tror inte att de gör något åt det där utan snarare rekommenderar dig en firma som håller på mer med kolfibergrejs.

freddan skrev:
-------------------------------------------------------
> Ser ut som den fått ett rejält slag/stenskott av
> något? Udde ställe.
> Det vita märket på kolfibern är antagligen där
> slaget träffat.

Udda ställe skulle jag inte säga, det är ju precis där man brukar få stenskott på ramen. Kör man mycket i lagom grovt grus så kommer stenar av lämplig storlek att klämmas fast mellan dubbarna i däcket och sedan transporteras runt och skickas iväg någonstans under resans gång. Sadelröret är den del av ramen som sitter bäst/sämst till i det läget.

freddan skrev:
> Men det är ju som du säger inte bara färgen,
> utan även lager av kolfiber som förvunnit.

Nja, om ett helt lager av kolfiberväven skulle ha slagits bort skulle det se helt annorlunda ut.

Luthman Photography skrev:

> Udda ställe skulle jag inte säga, det är ju
> precis där man brukar få stenskott på ramen.
> Kör man mycket i lagom grovt grus så kommer
> stenar av lämplig storlek att klämmas fast
> mellan dubbarna i däcket och sedan transporteras
> runt och skickas iväg någonstans under resans
> gång. Sadelröret är den del av ramen som sitter
> bäst/sämst till i det läget.

Märket sitter så högt upp på sadelröret, skyddat bakom sadelstagen, och stenarna bör ju flyga av längs periferin. Men ett sån stort märke görs völ knappast av sten/grus som följer med däcksmönstret?

fredrikw skrev:

> Nja, om ett helt lager av kolfiberväven skulle ha
> slagits bort skulle det se helt annorlunda ut.

Vad föreslår du att det svarta lagret på halvmillimetern är för något? Du har den gröna färgen följt av den vita grundfärgen och sedan svart..? Spackel?

Mja, det kan nog ha slunkit en sten igenom sadelstagen och sedan släppt. Jag har varit med om konstigare saker.

Det är iofs inte otroligt att det är den här killen som varit framme med sin lilla kniv:
Skarmavbild2012-10-09kl.10.01.26.png

Jag tror att stenskott inte är troligt på det stället. Alldeles för brant vinkel.

Däremot kan freddes fråga om cykeln har ramlat mot något vara förklaringen. När jag började fundera kring det kom jag på att jag hade jag cykeln lutad mot en stock vid HBB-parkeringen med skadade sidan mot. Vet att det finns vertikala metallförankringar som stockarna är monterade på. Kan ha varit en av de vassa metallbalkarna som har slagit in från sidan och dragit en flisa.

Case closed skulle jag säga. Då det med högsta sannolikhet är förklaringen, dvs ingen utmattning så jag borde kunna köra på.

Tack för all input! Sparade en tur till Cykloteket och onödigt dribblande där.

Nja, skulle nog ta mig besväret att låta Cykloteket titta på den där skadan ändå. I värsta fall säger de att detta inte täcks av garantin o i bästa fall kan du kvittera ut en ny ram.

Miss Lycka skrev:
> Epoxy.

Varför skulle man vilja ha ett lager ren epoxi ytterst?

Jag tror frågan mer syftade på varför man skulle ha ren epoxi utanpå.
Nu tror jag iofs att man kan ha ett tunt lager ytterst för att få snygg finish om inte annat men givetvis inte på långa vägar så tjockt som man ser chippats på bilden.

Så sant så. Nu ser iofs gropen ut att vara djupare än vad den är. Det är nog 0,2-0,9 mm
Men jag funderar också på varför man skulle lägga ett yttre skal av 1mm epoxy.

Får åka förbi primenta.se så får dom upplysa mig i frågan.

Köp extra lång sadelstolpe! ;)

Tråkigt, det bör ju gå att fixam kanske lägga på sån där "helikoperplast" efteråt, där det kommer stensprut?

Luthman Photography skrev:
> Det är iofs inte otroligt att det är den här
> killen som varit framme med sin lilla kniv:

Varför skulle Stalle vara på ramen med kniv?

bjorre skrev:
> Luthman Photography skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det är iofs inte otroligt att det är den här
> > killen som varit framme med sin lilla kniv:
>
> Varför skulle Stalle vara på ramen med kniv?

För att han inte har någon plastraket så klart, då unnar han ingen annan det heller.

Det är märkligt att kofibret delaminerat på det sättet de gjort. Kolla med cykloteket eller commencal iallafall, det kan ju vara så att det är något tillverkningsfel som de känner till. Ett slag från sidan borde inte ha gett en så clean brottyta.

Jag har pulat lite med plastning själv och håller flera andra i den här tråden om att skadan ser lite konstig ut. Jag funderar på om de har lagt ett tjockare lager epoxi just på sadelröret för att skydda vid slag/skott som detta? Det syns ju inga som helst spår av fiber på själva brott-ytan.

Det borde inte påverka funktionen/hållbarheten så mycket. Hade själva fiberröret varit skadat hade det som någon skrev tidigare sett helt annorlunda ut(lite i stil med detta http://www.bustedcarbon.com/2009/02/pinarello-f413.html )

KONAmi skrev:

> Det borde inte påverka funktionen/hållbarheten
> så mycket. Hade själva fiberröret varit skadat
> hade det som någon skrev tidigare sett helt
> annorlunda ut(lite i stil med detta
> http://www.bustedcarbon.com/2009/02/pinarello-f413
> .html )

Delaminering är just separering av fiberskikt, dvs brott i matrisen. Bilderna du länkar visar fiberbrott och dessutom med en grov fiber. Det finns många typer av kvalite, fibertvärsnitt och väv som ger helt olika egenskaper även vid brott.

Jag läste någonstans att kolfiber är känsligt för UV ljus varför man rekomenderade att man målade över skador i lacken på kolfiberamar. Men som sagt var, visa upp det på Cykloteket innan du börjar kladda med färg.

Tillbaka
Topp