[Skada] Inflammation i muskelfäste - pga cykling?

Sungam

Medlem
I våras fick jag ont i närheten av sittbensknölen och jag gissade att det berodde på löpning. Jag vilade ett par månader från löpningen och fortsatte att cykla, men det blev inte bättre.
Nu börjar jag misstänka att jag kanske borde vila även från cyklingen för att kunna bli helt bra igen. I våras bytte jag sadel två gånger och ändrade även sadelhöjden.

För några veckor sedan träffade jag en sjukgymnast som var ganska säker på att det är en inflammation i muskelfästet på sittbensknölen, där bl a stora lårmuskeln fäster.
Två veckor med Voltaren Gel har inte hjälpt och nu är jag en aning rådlös.

1. Har ni eller någon ni känner till drabbats av denna skada pga cykling?

2. Har någon erfarenhet av hur man på bästa sätt blir botad från denna skada?

Shit jag skulle bli knäpp om jag var tvungen att vila "ett par månader". Hur håller man uppe formen under en sån period, det lär ju vara omöjligt.

Det låter som du har justerat din sadel rätt mycket vilket kan vara slitsamt för kroppen. Jag har fått lära mig att vänta 8 veckor mellan sadeljusteringar för att låta kroppen "lära in" sig positionen.

Jag sitter här med någonting liknande. Jag tycker du ska vara försiktig med tankarna på att det bara är en fråga om att hitta rätt inställningar för att slippa besvären. Ibland pallar kroppen helt enkelt inte det vi utsätter den för och då är det nog rehabilitering som gäller. Fick du inget förslag på träningsprogram av sjukgymnasten för att hjälpa läka och förebygga skadan?

Muskelinflamation är skit, jag vet. Fick det i vänster biceps.

Enda sättet att bli av med muskelinflamation är att pressa antiinflamatoriska läkemedel och vila muskeln, total vila, inte "bara motionera lite" utan VILA. Inte fan kutar man ut å springer när man har lunginflmation

Flexa dock muskeln ett par ggr per dag så den inte blir för kort och stel. Maxdos med Ipren/Ibumetin för antinflamatorisk effekt. Panodil (Paracetamol) gör inte ett skit mot inflamationer så strunt i de läkemdlena.

Alltså:

-2 veckors vila.
-maxdos ipren//ibumetin 2 veckor. (Ja du kan få ont i magen men skit i det)

Hoppas det ordnar dig.
//Sleman

Jag har precis samma problem sedan 7 månader. Det har gått upp och ner men aldrig försvunnit helt. Eftersom jag är kort i höftböjaren samt vader (och i princip alla andra muskler) så har jag fått lära mig stretcha ordentligt, speciellt höftböjaren samt framsida lår.

Teorin är att efter som jag har korta muskler så får i detta fall baksida lår arbeta statiskt för att balansera upp benet och till slut gav muskeln upp och flammade upp.

Ska börja käka antiinflammatoriskt nu och se vad som hjälper, uppdaterar i denna tråden när jag vet.

När det gäller antiinflammatoriska preparat så finns ju voltaren som piller nu (krämen verkar väl bara ytligt?), men jag tycker det verkar riskabelt att förlita sig på det. Jag hade Zlatanknä och vila/medicinering löste aldrig grundproblemet, utan det gjorde endast uppbyggnadsträning. Vila är på sin plats för att dämpa inflammationen, men då är man bara halvvägs. Tror jag...

Sungam skrev:
-------------------------------------------------------
> sjukgymnast som var ganska säker på att ....

Det börjar med detta, sedan får du diverse kvacksalvartips om hemmagjorda kurer på huvudvärkspiller. Ärligt, varför inte gå och besöka en läkare eller två och få en ordentlig diagnos innan du börjar självmedicinera.

Rippa skrev:
> Ärligt, varför inte gå och besöka en läkare eller två och få en ordentlig
> diagnos...

Mheh hallååå personalen! Happys samlade kompetens måste väl ändå vida överstiga 10 läkares.. minst!

Intressant att läsa om liknande erfarenheter, tyvärr är det väl ordentlig vila som gäller även om det är svårt på sommaren.

Rippa skrev:
> Ärligt, varför inte gå och
> besöka en läkare eller två och få en ordentlig
> diagnos innan du börjar självmedicinera.

Japp, jag ska träffa en läkare nästa vecka som jag blivit rekommenderad av en kompis. Jag har dåliga erfarenheter av läkare när det gäller idrottsskador, men den här killen ska vara bra.

Finns enväldigt bra "läkare" (hittade inget bättre ord, men han sysslar med massa olika skador. Dels idrottsskador.) Han togs upp till Kiruna av LK och då passade våran tränare på att skicka dit hela laget för att få en genomgång. Våran tränare är god vän med honom så allt var givetvis gratis ;)
Han heter Eddy Blom och är väl värksam i döra sverige, inte säker på vart.
Han fixade alla krämpor som vårat lag hade, allt från ljumsksträckningar, rätade ben(när ena benet är längre än det andra) och fixade mina knän, vader och fötter. Handbollsskador som man drar på sig i alla smällar och fotstukningar, muskelfibrerna i vaderna var förkortade så fick dem lite fixade.
Ursäkta om jag inte kunde hjälpa mer än med ett namn men han reser runt så mkt sa vår tränare :P

Jag träffade en läkare idag som rådde mig att under ca 10 dagar äta 3 Ipren/dag, känns inte helt bra eftersom jag i vanliga fall äter så lite medicin som möjligt. Men nöden har ingen lag...

Funkar inte detta så blir det eventuellt kortison.

Varför äter du så lite medicin som möjligt? Är du ett proffs som råkar vara mitt i Touren och inte vill ha en 10% dropp i din kapacitet under några dagar? Om inte, var inte löjlig.

Senast redigerad av en moderator:
Efter att ha träffat en sjukgymnast, en husläkare, provat Voltaren Gel och käkat Ipren i tio dagar så har jag fortfarande kvar skadan.

Kan någon här ge mig namn på någon läkare/sjukgymnast/naprapat i Stockholm som ni vet är duktig på idrottsskador?

Magnus, lider med dig. Dock tror jag inte att tio dagars behandling räcker, om diagnosen är riktig. Jämför med tennisarmbåge - i vissa fall går det över fort och lätt men ibland blir det en lång historia. Och ska du käka Ipren kan du lika gärna välja ett billigare synonympreparat som också innehåller ibuprofen (eller något annat från samma läkemedelsgrupp) om du nu inte tycker att Ipren-reklamen är det roligaste du har sett och vill sponsra den typen av fånerier. Se också till att du tar tillräcklig dos, för ibuprofen som regel 400 mg tre ggr dagligen. Men du kan lika gärna välja t ex Pronaxen/Naproxen och ta 500 mg morgon o kväll (hur praktiskt är det att ta tablett på dagen?).

Kan inom parentes nämna att jag haft liknande besvär som du under våren och trott att det berott på sadeln, muskelsträckning, etc. Det hela tilltog dock och bredde ut sig och visade sig bero på diskbråck. Vad jag vill säga med det är att det inte är fel att söka "second opinion" och om det finns tveksamheter kring vad det är gå vidare med fler undersökningar. Dock bor jag inte i Stockholm och vet inte vart man kan vända sig där.

Tack!
Nu har jag bokat tid hos Robert och Idrottskliniken...ska till båda ställena inom två veckor.
Känns bra att det händer något!

NiklasL
Jag tog Ipren för att läkaren sa det, och enligt honom var 10 dagar * 3 tabletter maxdosen.
Har du andra uppgifter?
Nu tänker jag dock ta det lugnt med medicinering tills jag träffat ovanstående personer.

Det finns mig veterligt ingen maximal behandlingstid. Reumatiker t ex kan ta inflammationsdämpande läkemedel i flera år (och när det gäller ibuprofen i doser om 2.000-2.400 mg per dygn). Kolla i fass.se. Men din doktor menade kanske att man borde kolla på det hela igen om det inte börjat bli bättre efter tio dagar?

Tillbaka
Topp