Skada på kolfibern

Ozzman3

Medlem
Skada på kolfibern
Hej gott folk,

Vet att det är svårt att bedöma från bilder men har fått två små skador (små gropar) i kolfiberramen. Vad gör jag nu?!? 😔

Ena bilden markerar var groparna finns och sedan resterande två bilder är närbilder. Det finns plastfilm på ramen så därför det ser ut som det gör.

Bilagor

• IMG_5337.webp
    IMG_5337.webp
    187.7 KB · Besök: 104
  • IMG_5341.webp
    IMG_5341.webp
    440.7 KB · Besök: 100
  • IMG_5340.webp
    IMG_5340.webp
    547.2 KB · Besök: 102
Skada på kolfibern
Hej! Bilderna är litet svårtolkade. Min första reaktion är dock "Äsch!" Det finns tillräckligt många kolfiber kvar. Men om du har någon kompetent i närheten kan du försiktigt ta bort klarlacken, undersöka, möjligen ta ny bild, och så småningom lacka om.
Cool färg/kulör!

Skada på kolfibern
Båda groparna är väldigt små men jag känner nivåskillnaden med fingret/nageln. Funderar på att åka in till Musette i Malmö så de får kika på det.

Vågar man cykla med cykeln? Det är min pendlarhoj, som endast är en månad gammal. Därav paniken och all ångest!

Visst är färgen cool? 😊 Jag fastnade direkt när jag såg den och blev helst frälst.

Skada på kolfibern
Har den blivit klämd över downtuben? Som en ring runt om? En bild säger i stort sätt inte så mkt.
Man behöver knacka med fingret runt om för att se arean på skadan. Doft mjukt skadat high pitch helt.

Beroende på var du bor i landet finns det kolfiberverkstäder nära till hands, om cykeln är ny kan det vara värt som försäkringsärende.

Blir bara gissningslek att försöka säga om vad det är för skada hur ltien / stor. Utifrån ett foto

Skada på kolfibern
Har den blivit klämd över downtuben? Som en ring runt om? En bild säger i stort sätt inte så mkt.
Man behöver knacka med fingret runt om för att se arean på skadan. Doft mjukt skadat high pitch helt.

Beroende på var du bor i landet finns det kolfiberverkstäder nära till hands, om cykeln är ny kan det vara värt som försäkringsärende.

Blir bara gissningslek att försöka säga om vad det är för skada hur ltien / stor. Utifrån ett foto
Det är en Canyon Grizl jag har. Har även em fidloader bag (bifogar bild) som lossnade vid ngt tillfälle och måste ha smällt i ramen. Tror dock det måste till mer än så för att skada ramen (nu gissar jag).

Edit: Var ute och knackade lite lätt run om och der låter ”ok”. Det verkar endast vara dessa två gropar och inga andra synliga skador eller något som låter konstigt.

Bilagor

• IMG_5344.webp
    IMG_5344.webp
    126.8 KB · Besök: 7
Senast ändrad:
Skada på kolfibern
Ja det är bästa sättet så fort det skulle vara en skada så skiljer sig ljudet, sen är det ju olika ljud på runt längs ramen på grund av till exempel downtuben är tjockare ner till än ovantill, men typen av ljud är densamma.

Då tror jag inte riktigt det är en grop. Då tror jag du har koll på läget i och med ljudkollen

Sen kan väl en foliering göra det knöligare att se vad det egentligen är även i verkligheten

Skada på kolfibern
Ja det är bästa sättet så fort det skulle vara en skada så skiljer sig ljudet, sen är det ju olika ljud på runt längs ramen på grund av till exempel downtuben är tjockare ner till än ovantill, men typen av ljud är densamma.

Då tror jag inte riktigt det är en grop. Då tror jag du har koll på läget i och med ljudkollen

Sen kan väl en foliering göra det knöligare att se vad det egentligen är även i verkligheten
Jag har nu skapat ett reklamationsärende hos Canyon. Tydligen så är detta ett känt problem hos Canyon att fidloadern lossnar väldigt lätt. Canyon har löst det genom att man lägger till o-ringar så väskan sitter ordentligt. Se länk:

Inga o-ringar följde med och står ingenting om detta i installationsguiden. Nu hoppas jag Canyon ser till att ersätta mig på ngt sätt.

Någon som har erfarenhet med Canyon och reklamationer? Vad jag har läst till mig så brukar det fungera rätt så bra. Det är inte så att jag har fyllt väskan så den blev 10 kg tung. Har bara haft lite småsaker där (nycklar, telefon etc). Jag cyklar bara i stan så ingen tuff terräng eller liknande.

Tycker dock att ramen ska hålla så pass så att den inte tar skada av en väska…

Tillbaka
Topp