Skada (slitage?) på Funworks body

ortoman

Medlem
Hej!
Noterade vid genomgång av cykeln skador på bodyn till mitt Funworks N-light nav. Det syns att 2 av dreven rörts sig och gjort märken i bodyn. Det är endast 15- och 17 dreven som gjort detta. Kransen är XT 11-36 och suttit på ca 1 år, inte mer än 150 mil. Har inte märkt ngt konstigt. Är det normalt att det blir så här i aluminiumbodys? Brukar använda momentnyckel för att dra fast kransen, men är det tecken på att det inte varit nog hårt åtdraget?

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    49.6 KB · Besök: 16
Helt normalt på en alu-body. Bara att gilla läget. Att dra åt hårdare hjälper föga.

Du kan fila ner klackarna som blir lite lätt. Oundvikligt med alubody.
Man kan försöka ha för vana att lite då och då lossa kasseten, för att den inte ska fastna för hårt.
Hade ett bakhjul en gång som jag inte lossat kassetten på på flera år. När det var dags krävdes en del våld för att få loss kassetten.

vill man slippa sånna jack så får man skaffa en body i stål, dock finns inte det till funworks mig vetligen utan du får skaffa shimano, dt swiss eller något kvalitéts nav.

Stewart skrev:
-------------------------------------------------------
> vill man slippa sånna jack så får man skaffa en
> body i stål, dock finns inte det till funworks
> mig vetligen utan du får skaffa shimano, dt swiss
> eller något kvalitéts nav.

Har inget med "kvalitetsnav" att göra. Jag skulle kalla Hope ett kvalitetsnav och det är samma problem där. Det är ett materialproblem. Alu = lätt = mjukt = jack i bodyn. Stål = tyngre = hårdare osv.

Så där ser mina Funworks nav ut också och även andra nav med body i mjukost aluminium.
Ha lite koll på dom emellanåt så är det inga problem och att sen byta body på fun works naven tar en minut inklusive kafferast.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp