Skadad kolfiberram pga chain suck

Vizual54

Aktiv medlem
20200410_204032.jpg

Frun fick chain suck idag på rundan idag och klämde kedjan mellan klingan och ramen.
Inga jätteskador men de nedre har det gått in till kolen. Ska man försegla på något sätt?
På drönare och RC bilar brukar man använda superlim för att försegla ändarna på kolfiberbitar. Borde väl funka här med? Är ju ingenting som syns direkt då det är bakom vevpartiet.

Jag hade en liknande skada efter krash som tillverkaren av ramen bedömde inte skulle lagas och jag fick en ny ram på drulleförsäkringen.
Gör annars som Kid 1000 föreslår, han jobbar med sånt.

M

+1 på att limma fast en plåtbit som skyddar till nästa gång du har otur. Min plåtbit räddade min ram, men åkte själv av. Det är stora krafter i spel som enkelt kan knäcka en kolram. (Den limmas enklast fast med lite 2k-epoxy.

Det satt helikoptertejp där från fabrik och den hade nog gjort sitt jobb. Tyvärr var den för liten. Skadorna är precis ovanför och under där tejpen satt.
Ny större bit är ditsatt nu.

Om man skulle ha något kraftigare som en plåtbit känns det som att det är risk att det blir ännu mer för trångt om kedjan letar sig upp där. Något kommer då behöva ge vika och det kommer med största sannolikhet inte vara kedjan utan är det inte risk att man får en knäck i kolfibern istället?
Skulle det inte vara bättre att ha något som helt hindrar kedjan från att kunna åka upp mellan klingan och ramen men det kanske är så lätt att få till.

Tillbaka
Topp