Skadat innerben på Fox gaffel

piglet55

Medlem
Tjejens gaffel, Fox 32 ctd evolution, tyckte tydligen inte om att köra HÅEC utan olja i ytterbenen vilket resulterade i att det på ett ställe på ena benet nöts bort eloxeringen.

Är det bara att kasta gaffeln eller vad finns det för alternativ?

- våtslipa ner eventuella grader
- epoxi/nagellack + våtslipning
- byta innerbenet (går det? Var hittar man nytt)
- andra förslag

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    313.7 KB · Besök: 29
  • image.jpeg
    image.jpeg
    345 KB · Besök: 30
Om du ska byta ut det får du köpa hela överdelen med båda innerbenen, kronan och styrrör och det kostar massor. Du kan ju börja med att bara serva den och se om den kräks olja. Kräks den kan du börja försöka fixa till innerbenet och byta seals.

Nagellack tror jag inte på, det är mer för repor orsakade av typ en krasch. Som sagt, testa om den läcker och om inte, kör på. Annars kan man byta till bättre, sk Enduro seals (finns mycket skrivet om detta till FOX gafflar). Det viktiga är att du servar gaffeln regelbundet och rengör skumringar osv så det inte slits mer, för problemet är egentligen inte den lilla eloxeringen som ev försvunnit utan att det under är mjuk aluminium som inte tål nånting. Så med skit i där kommer det snart nötas ner så det börjar läcka.

Det går som sagt att byta, runt 3k vill jag minnas att det kostar och det är antagligen inte värt det eftersom resten av gaffeln kan vara skadad också. Det går enligt uppgift att re-eloxera, till MC gör man det ibland. Kolla isf med en MC/cross ÅF.

Enduro seals sägs vara skitdåliga och är snarare kända för att sabba gafflar. Fox har ju gått över till SKF-seals som är bra.

jofahjalm sa:
Enduro seals sägs vara skitdåliga och är snarare kända för att sabba gafflar. Fox har ju gått över till SKF-seals som är bra.

För friska gafflar går meningarna isär, men tydligen håller de tätt bättre med skadade ben. Inget jag har någon egen erfarenhet av dock.

Hej,

Jag byter och renoverar gafflar och får jag den fyrsiffriga koden som står ganska långt upp på baksidan av högra underbenet så kan jag ta fram en prisuppgift. Ett alternativ är att jag byter båda innerbenen eller hela CSU't (innerben, krona och styrstolpe). Om bussningarna är ok så skulle det troligen landa på ca 1.800-2.000kr inkl. Oljebyte. Måste jag byta glidbussningar tillkommer ca 500kr och är skrap och foamringar dåliga tillkommer ca 400kr

Hojta till så skall vi se vad vi kan göra
//Rikard

Det är helt enkelt bara för tighta. Då kanske det inte kommer upp olja där benet är skadat, men den nöter ner resten av innerbenen.

Bussningarna är troligen inte för tajta, såvida nån som inte har kunskap har nytt dessa. Fox är väldigt känsliga om dom går "torra". Vänd alltid upp och ner på gaffeln/cykeln med jämna mellanrum för att fukta ner foamringarna. Jag skulle rekommendera dig att byta gaffelbenwn snarast för om möjligt rädda glidbussningarna.

//R

Rikard O sa:
Bussningarna är troligen inte för tajta, såvida nån som inte har kunskap har nytt dessa. Fox är väldigt känsliga om dom går "torra". Vänd alltid upp och ner på gaffeln/cykeln med jämna mellanrum för att fukta ner foamringarna. Jag skulle rekommendera dig att byta gaffelbenwn snarast för om möjligt rädda glidbussningarna.

//R

Nej, men enduro seals har rykte om att vara det och att de därför käkar innerben.

piglet55 sa:
Tjejens gaffel, Fox 32 ctd evolution, tyckte tydligen inte om att köra HÅEC utan olja i ytterbenen vilket resulterade i att det på ett ställe på ena benet nöts bort eloxeringen.

Är det bara att kasta gaffeln eller vad finns det för alternativ?

- våtslipa ner eventuella grader
- epoxi/nagellack + våtslipning
- byta innerbenet (går det? Var hittar man nytt)
- andra förslag

Du har PM.

Tack för alla förslag och tips på lösningar.

Nu verkar jag har hittat hela överdelen med båda innerbenen, kronan och styrrör för 130€ så det fick bli affär på det.

I och med att jag upptäckte detta vid servicen efter HÅEC så har den endast gått ca 1h med hela nya seals och skrapringar och vad jag kan se är dom inte skadade av det.

Då kommer frågan om det är någon som sitter inne på en bra instruktion för att växla över de hela delarna på nuvarande gaffeln till den nya överdelen ?

Tillbaka
Topp