Skadat kolfiberstyre?

AddeKvark

Aktiv medlem
Skadat kolfiberstyre?
Monterade av ett kolfiberstyre och noterade lite förvånad dessa märken från bromsreglage/växelreglage. Är styret ”kört” eller är det bara så det ser ut efter ett tag? Känns som lite mer än lackskada men har för lite erfarenhet för att bedöma...

Bilagor

• 29984963-1E2C-4038-B41B-90488A9FC6EF.jpeg
    29984963-1E2C-4038-B41B-90488A9FC6EF.jpeg
    109.3 KB · Besök: 377
  • 102D80B1-3B6F-4A1F-A649-B8FF742FB019.jpeg
    102D80B1-3B6F-4A1F-A649-B8FF742FB019.jpeg
    104.7 KB · Besök: 378

K

Aktiv medlem
Skadat kolfiberstyre?
Skadat - ja.
Trasigt - oklart.

någon har dragit åt för hårt helt klart. Som föreslagits ovan så knacka med något, typ hylsnyckel, ger det olika resonans så hade jag inte använt det mer.

Woodknocker

Aktiv medlem
Skadat kolfiberstyre?
knacka med ett mynt o se om du får olik resonans över skadorna
Omg nej. snälla nöj dig inte med detta.

Rätt svar: släng och köp nytt. Välter du cykeln och kolfibret får sig en törn ska du basically köpa nytt. Du vill inte att styret ger vika när du cyklar.. Låter detta som en tråkig följd av att använda kolfiber? Köp annat material.

AddeKvark

Aktiv medlem
Skadat kolfiberstyre?
Skadat - ja.
Trasigt - oklart.

någon har dragit åt för hårt helt klart. Som föreslagits ovan så knacka med något, typ hylsnyckel, ger det olika resonans så hade jag inte använt det mer.
Har alltid använt momentnyckel och brukar ligga i det lägre angivna intervallet. Men ska jag vara ärlig har jag gått efter rekommendation för reglaget, inte styret.

AddeKvark

Aktiv medlem
Skadat kolfiberstyre?

Rätt svar: släng och köp nytt. Välter du cykeln och kolfibret får sig en törn ska du basically köpa nytt. Du vill inte att styret ger vika när du cyklar.. Låter detta som en tråkig följd av att använda kolfiber? Köp annat material.
Ett nytt är redan inköpt, men av andra anledningar. Frågan är egentligen ställd för att kolla om det är rimligt att sälja det. Låter inte som du är spekulant iaf 🤔

darkforce

Aktiv medlem
Skadat kolfiberstyre?

nämen oj e kolfiber så bräckligt 😮😮😮😮😮😮😮😮 då cyklar jag ju på tre olika dödsfällor med kolfiberstyren o kolfiberramar!!!!!!! o dom har ja ju både vält vurpat o hoppat med i skogen MEN HERREGUUUUD hur kan man tillverka o sälja styren o cyklar i så känsligt material!!!!!!!!! måste genast slänga alla tre 😱😱😱😱🤦‍♂️🤦‍♂️🤦‍♂️🤦‍♂️

Woodknocker

Aktiv medlem
Skadat kolfiberstyre?
Ett nytt är redan inköpt, men av andra anledningar. Frågan är egentligen ställd för att kolla om det är rimligt att sälja det. Låter inte som du är spekulant iaf 🤔
Seriöst sälja det? Det är sådant här som gör att jag känner skräckc inför att cykla i grupp. Om cyklister har detta tänket, här har vi skadat kolfiberstyre och du sitter och funderar över om du ska sälja det. Nej det är ingen ursäkt att inte veta bättre, din cykel ska hålla dig vid liv när du kör utför i 60km/h.

Senast ändrad:

Woodknocker

Aktiv medlem
Skadat kolfiberstyre?
nämen oj e kolfiber så bräckligt 😮😮😮😮😮😮😮😮 då cyklar jag ju på tre olika dödsfällor med kolfiberstyren o kolfiberramar!!!!!!! o dom har ja ju både vält vurpat o hoppat med i skogen MEN HERREGUUUUD hur kan man tillverka o sälja styren o cyklar i så känsligt material!!!!!!!!! måste genast slänga alla tre 😱😱😱😱🤦‍♂️🤦‍♂️🤦‍♂️🤦‍♂️
Inte mitt fel att du inte kan läsa en instruktionsbok. Ditt inlägg är rätt infantilt. Hela ditt inlägg är: mina känslor är dessa buhuhuhu. Inte mitt eller tillverkarens fel att du har tappat din cykel. Jag förstår att det suger att du har gjort det men rätt svar är inte att börja gorma och förneka grejer.

Senast ändrad:

d_anders

Aktiv medlem
Skadat kolfiberstyre?
Bestämmer du dig för att slänga det så kan du roa dig med att försöka bryta av det. Gissar på att du behöver sågs ett rejält jack innan du lyckas.

AddeKvark

Aktiv medlem
Skadat kolfiberstyre?
Det var uppenbarligen ett känsligt ämne med delade åsikter. Tack för er input, både rimliga och onyktra. Jag sover på saken och överväger om styret får bli en uppgradering till min andracykel eller en (seriös) försäljning till någon som vill undersöka det mer noggrant.

darkforce

Aktiv medlem
Skadat kolfiberstyre?
Inte mitt fel att du inte kan läsa en instruktionsbok. Ditt inlägg är rätt infantilt. Hela ditt inlägg är: mina känslor är dessa buhuhuhu. Inte mitt eller tillverkarens fel att du har tappat din cykel. Jag förstår att det suger att du har gjort det men rätt svar är inte att börja gorma och förneka grejer.
ja kommer fortsätta välta vurpa o hoppa med mina kolfiberhojar... med jack o skråmor knäcks de så knäcks de vilket ja inte lyckats med ännu däremot har ja knäckt av ett antal alu styren du borde kanske läsa på lite om materiallära...

Woodknocker

Aktiv medlem
Skadat kolfiberstyre?
ja kommer fortsätta välta vurpa o hoppa med mina kolfiberhojar... med jack o skråmor knäcks de så knäcks de vilket ja inte lyckats med ännu däremot har ja knäckt av ett antal alu styren du borde kanske läsa på lite om materiallära...
Okej du vet bäst, ja du då blir allt problemfritt. När man vet bäst kan man skippa instruktionsböckcer och allting, frågan blir om det är lönt att diskutera med andra dock när man vet allt redan.

Knäcks de så knäcks de. wow. Hoppas du cyklar solo 100% av tiden.

En sak kan vi i alla fall konstatera och det är att knacckmetoden är helt värdelös när det gäller att bedöma om kolfiber går att cykla vidare på. Thank god and thank Jesus for att det är lag på att bilar ute på vägarna ska testas varje år (av andra än allvetande hobbyister).

Senast ändrad:

glitch

Aktiv medlem
Skadat kolfiberstyre?
26 inlägg och ingen har föreslagit att TS skulle kunna slipa bort lacken och se om skadan är djup....

Alldeles för enkelt....

@Woodknocker - har aldrig hört att bilprovningen testar krocksäkerheten / materialstyrka på besiktningen.

Jag ser inga som helst problem med att lägga ut det till försäljning med en ärlig beskrivning och tydliga bilder, och helst om köparen kan undersöka själv på plats.
Men skicket ska avspeglas i priset.
Är väl bättre att det kommer till nytta än att det kastas.

taxner

Medlem
Skadat kolfiberstyre?
Jesus det är ingen fara. Min sadelstolpe ser värre ut. Det släpper lite färg här o där och kolfiber tål mer än vad man tror. Styret är med största sannolikhet helt ok att använda.

Men DOCK knäckte jag mitt kolfiberstyre på ett dumt sätt när jag skulle montera på handtag som ALDRIG vill sitta fast.

Detta pga skruvarna också satt längst ut på handtagen. Drog åt för hårt längst ut på styret alltså och tryckte sönder fibrerna så det blev sprött inåt mot styret. Märkte att det inte såg så bra ut men åkte ut på en tur till ett ställe för att hoja. Ställde mig upp på hojen och gav lite tryck...SMACK! Så bröts styret o handtaget av. Blev till att cykla med ena sidan lite kortare den turen :(
Nu har jag nytt kolfiberstyre o har inte gjort om samma misstag att montera handtag med bultarna längst ut. Samt köpt kolfiberpasta (bra för magen och friktionen)...och lärt mig en läxa.

Berk

Aktiv medlem
Skadat kolfiberstyre?
Jag brukar generellt försöka följa tillverkarnas rekommendationer, för i princip allt utom däcktryck 🙃

Men tillverkare ger väl ingen rekommendation, men en max moment? Grejor måste såklart fortfarande hålla där. Men på minna cyklar håller nästan allt vid hälften av max, förutom alu stam på kol gaffelrör.

Bengt-re

Aktiv medlem
Skadat kolfiberstyre?
Tjena!

Nåja, vi tittar faktiskt efter skador som påverkar krocksäkerheten. T.ex. sprickor och rostskador. Men vi testar ju inte direkt materialstyrka/hållfasthet.
Det är jag tacksam för. Ni hittade en spricka i styrväxeln på en gammal volvo jag hade, det hade kunnat gå illa om jag inte uppmärksammades på den otrevliga skadan!

C-dale

Aktiv medlem
Skadat kolfiberstyre?
Ett styre går väl rimligen av där det är skadat. Knappast av en skada i ändan av styret.
Kolfiberstyren måste vara felfritt tillverkade utan blåsor etc i laminaten.
När Bike testade styren i maskin ett antal år sedan var Syntace bäst (styret höll tills testarna gav upp. Näst bäst Race Face. Kinesiska noname och 3T var kass (hoppas 3T har bättrat sig.)

Woodknocker

Aktiv medlem
Skadat kolfiberstyre?
Alldeles för enkelt....

@Woodknocker - har aldrig hört att bilprovningen testar krocksäkerheten / materialstyrka på besiktningen.

Jag ser inga som helst problem med att lägga ut det till försäljning med en ärlig beskrivning och tydliga bilder, och helst om köparen kan undersöka själv på plats.
Men skicket ska avspeglas i priset.
Är väl bättre att det kommer till nytta än att det kastas.
Det är väl inte direkt kolfiber som är bärande i bilar. Jag ser ett gigantiskt problem och det är att du är skyldig till att en mindre vetande (och mindre vetande verkar det finnas gott om) får uppleva asfalt mot ansiktet i höga hastigheter. Detta är grejen: Du kan inte som hobbyist bedöma hemma i garaget om kolfiber är intakt när det har fått en stöt, de felsta cykelhandlare som är ärliga kommer erkänna detta och säga saker som att "vi bedömer inte kolfiber". Du behöver scanna skiten.

Nu är alla som köper kolfiber människor och isteället för att bryta ihop och ta konsekvenserna när de har kraschat sin cykel tänker de "äsch är inget" sen frågar de en polare som också brukar krascha sin cykel och sen är bekräftelsecykeln igång. Fortfarande inte fakta. Svider det i pälsen att kolfiber beter sig så här föreslår jag (vilket jgordes i första inlägget) att man väljer annat material. Jag kan själv cykla på något som må vara trasigt men jag skulle aldrig sagt till någon att du kan bara knacka med ett mynt så vet du....

Dagens nwsflash: Det är betydligt farligare att sitta på en cykel än i en bil i samma hastighet.

K

Aktiv medlem
Skadat kolfiberstyre?
Kul att syntace styren är bra, knäckte precis en av deras sadelstolpar.

kanske skulle lägga ut den på köp o sälj 😉😂

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer