skadefråga: insida knä

cyclepro

Ny medlem
Blev så glad häromdagen när en gammal kompis berättade att hon börjat cykla racer. "men efter ca 5 mil börjar det göra ont på insidan av knät" sa hon. Om det varit på utsidan hade jag vetat och haft råd men nu stod jag svarslös.

Vet ni vad det kan vara och bero på?

Jag skulle gissa på att pedalklossarna (om hon använder det) är felvinklade.

Har ett minne av att jag haft samma problem och härlett det till för mycket toe-in på pedalerna.

Det är känsligt att ställa in klossar, särskilt om de har lite float, så det kan ta ett tag att få till.

Den vanligaste orsaken till att man får ont på insidan (mediala sidan) av knäet är att tårna pekar (för mycket) utåt (man pronerar). Har man haft problem med hälsporre (t.ex vid långa promenader) så bör man använda iläggsulor som höjer upp fotvalvet (även i cykelskor). Detta kan göra att man automatiskt riktar tårna mer inåt. Annars är lösningen att rikta foten rakt fram samt försöka rikta knäna rakt fram under hela tramptaget (inte nödvändigtvis att slicka topptuben, men ganska nära, dock inte kobent).

Denna lilla förändring kan göra att man istället får ont på utsidan av knäna (pga att senor/ligament/muskelfästen inte är vana). Det vanligaste är så kallad "Iliotibial Band Syndrome", vilket inte är en knäskada men gör ont vid knäna. Stretching av detta bandet (IT-bandet) både förebygger och avhjälper problemet helt. Senan fäster uppe i höften och det är där man känner att det drar när man stretchar (inte vid knäna).

Ändrar man sitthöjden är det vanligaste att man får problem på framsidan (anterior) eller baksidan (posterior) av knäna. För låg sadelhöjd = man får ont i quadricepssenan (lårbensmuskelsenan som fäster ovanför knäskålen). För hög sadelhöjd = smärtande hamstring vanligast. Skjuter man fram sadeln avlastar det hamstringen men belastar istället quadricepssenan mer och vice versa. Generellt brukar man belasta quadricepssenan (ovanför knäskålen) eller patellasenan (under knäskålen) olika så ändrar man sitthöjd kan det leda till att den mindre belastade senan blir överbelastad (och inflammerad/öm) varför många rekommenderar att man ändrar sittställning på hojen under "lågsäsong".

Tillbaka
Topp