Skall kasetten vara helt fast vid dragkraft ut eller inåt?

Andres56

Ny medlem
När jag drar i kasetten utåt eller mot navet märker jag ett litet glapp
på uppskattningsvis 1/2 m m - är det normalt eller skall den sitta "bergfast"?
Funderar också på om det kan förvärras om jag jag mig ut på en längre tur?

Senast redigerad av en moderator:
ska sitta bergfast, du behöver en spacer.

Precis så var det på mina crossland hjul om jag inte använde medföljande spacer. Lite konstigt men så var det. Kommer säkert ett bra inlägg snart.

Är det kassetten som glappar mot bodyn eller är det bodyn som glappar mot resten av navet, har du kollat det? Kassetten ska inte glappa mot bodyn men på vissa nav kan det finnas ett visst spel i själva bodyn. Vissa Shimanonav har tydligen glapp i bodyn, gör en sökning på forumet så hittar du nog några trådar då detta har diskuterats flera gånger förut.

Glapp i bodyn kan leda till att frihjulet döden dör...

Om kassetten glider på bodyn är någonting annat fel, antagligen är den inte åtdragen ordentligt eller så behövs en spacer.

En body glappar nästan alltid på navet. Men det ska inte gå att dra den höger/vänster i cykelns perspektiv. Däremot är det helt normalt att kunna vicka på kassetten/bodyn lite grann höger/vänster.

Om du förstår skillnaden? Alltså att drevet rör sig höger på ena sidan och vänster på den andra, sett ovanifrån. Att båda ändarna av drevet rör sig åt höger eller vänster är inte normalt.

Om du inte ska iväg på någon cykelsemester eller liknande skulle jag inte oroa mig om jag var du utan köra vidare tills det rasar, vilket kan dröja många år om det inträffar alls. Håll koll på det så det inte blir värre bara.

På de flesta (alla?) Shimanonav kan man byta bodyn men de är svåra att serva (fast det går, helt klart). En ny body kostar ungefär som ett nytt nav, iaf. Shimano XT. Så om din fälg är sliten (av fälgbromsning) kanske det är lika bra att skaffa ett helt nytt hjul istället för att bara byta body.

Här är en sida som förklarar hur man byter body på ett gäng nav: http://www.parktool.com/repair/readhowto.asp?id=45

Lite terminologi;

Kassett - Samlingen med drev på baknavet. Dessa sitter ihop i en enhet (kassett) med ett par-tre lösa drev och en låsring.

Body - Den splinade del av navet som man fäster kassetten på. Bodyn innehåller frihjulsmekanismen och är alltså rätt viktig för cykelns funktion. :) Det är ett par lager och "klackar" som griper tag i en hackformad yta och därmed överför kraften från kassetten till navkroppen (Chris King fungerar på ett annat sätt, som startmotorn på en bil).

Nav - Delen mellan hjulets ekrar och ramen. Bodyn ingår i navet, precis som navaxeln och dess lager.

Edit: Förtydligande när det gäller prisbilden av nav kontra body.

Senast redigerad av en moderator:
Måste göra ett fötydligande av mitt tidigare uttalande känner jag. Glapp ut/in är det jag menar.

Tillbaka
Topp