Skallrande bromsskiva.

Rydell

Medlem
Skallrande bromsskiva.
Har en Specialized Enduro 650b 2015 där bromsskivan skallrar vid vibration.Ska kolven gå tillbaka helt eller ska den stanna ute lite grann ? När det blir vibrationen så skallrar framskivan lite mellan beläggen. Hur jag än ställer in oket så är det mer eller mindre ett skallrande när man trampar på rejält. Snurrar man hjulet förhand så ligger beläggen inte emot men knäpper man med fingret på skivan så början det skallra lite. Någon som har en aning om hur jag kan komma till rätta med detta? Duktigt störande.

Skallrande bromsskiva.
Kolven ska inte gå tillbaka helt. Då skulle bromsarna ta väldigt annorlunda allt eftersom bromsbackarna nöts.
Men skallrandet verkar lite festligt.
Vad är det för skivor?
Är alla "ekrar" i skivan hela?

Skallrande bromsskiva.
Är det flytande skiva?
Jag hade en Hope där nitarna blev lite slappa så skivan skallare lite trots att oket var välmotionerat och kolvarna gick tillbaka som de skulle.

/Johan

Skallrande bromsskiva.
Orginal skiva ekrarna i skivan är hela och det är ej en flytande skiva. Ska luska vidare fick ett tips om att det kunde vara obalans i skivan så jag ska testa att tejpa vissa ekrar i skivan och se ifall det blir bättre.

Skallrande bromsskiva.
Skallrande bromsskiva.
Bengt-re sa:
Rydell sa:
Bengt-re sa:
Rydell sa:
Bengt-re sa:
Låter som det nog är lika bra att köpa en ny cykel. Den där är ju trasig.

Får bli en ny Enduro ;)

Eller så testar du med en ny skiva? Lite billigare kanske?! ?

Finns inte som reservdel. Måste bli en ny cykel ?

Ny cykel är aldrig fel, så kör på det!!

Absolut jag har så fett med pengar ??

Skallrande bromsskiva.
Rydell sa:
Bengt-re sa:
Rydell sa:
Bengt-re sa:

Får bli en ny Enduro ;)

Om man inte tillhandahåller så elementära saker som en bromsskiva som reservdel så skulle jag direkt fundera över byte av tillverkare.

Skallrande bromsskiva.
a.svensson sa:
Rydell sa:
Bengt-re sa:
Rydell sa:
Bengt-re sa:

Får bli en ny Enduro ;)

Om man inte tillhandahåller så elementära saker som en bromsskiva som reservdel så skulle jag direkt fundera över byte av tillverkare.

Klart det finns skivor. LP ska ha grym bromsverkan ?

Skallrande bromsskiva.
Rydell sa:
Orginal skiva ekrarna i skivan är hela och det är ej en flytande skiva. Ska luska vidare fick ett tips om att det kunde vara obalans i skivan så jag ska testa att tejpa vissa ekrar i skivan och se ifall det blir bättre.
Glöm, glöm och glöm det. Inte ett rimligt scenario.

Skallrande bromsskiva.
dabac sa:
Rydell sa:
Glöm, glöm och glöm det. Inte ett rimligt scenario.

Cyklar jag helt rakt i lugn takt så låter det inte. Trampar jag på i ett högre tempo så kommer det titt som tätt. Lutar jag mig och svänger så kommer det när jag går ut på det grövre mönstret på däcket. Låter när jag cyklar på asfalt men jag tror inte det låter när jag cyklar i skogen ( inte samma sort vibrationer kanske). Det är som att vibrationerna hittar rakt ut i skivan. Jag kan återskapa det genom att knäppa till skivan med fingret när det roterar fritt och då skramlar det.

Skallrande bromsskiva.
Nisse 40+ sa:
Något är löst tror jag, kolla så att du inte har glapp i lagerna i navet och även så att hjulaxeln sitter ordentligt.

Inga glapp någonstans. Det var det första jag kollade. Mysko är det iallafall. Får köra tills det visar sig vad som var vajsing :)

Skallrande bromsskiva.
Har haft samma ljud men jag kallar det att det sjunger om skivan.
Löstes liiite med att lossa skivan, rotera ett skruvhål och dra den med momentnyckel.
Tror annars att det är ganska vanligt på skivor med större diameter att de får självsvängningar.
Men det kan även lösa sig med tiden då förslitningen förändrar egenskaperna för bromsskivan.

Skallrande bromsskiva.
Ebbelee sa:
Har haft samma ljud men jag kallar det att det sjunger om skivan.
Löstes liiite med att lossa skivan, rotera ett skruvhål och dra den med momentnyckel.
Tror annars att det är ganska vanligt på skivor med större diameter att de får självsvängningar.
Men det kan även lösa sig med tiden då förslitningen förändrar egenskaperna för bromsskivan.

Ska testa att rotera skivan. Precis som du säger så får den självsvängningar och jag får då humörsvängningar ;) tack för tipset :)

Skallrande bromsskiva.
gandhi sa:
Är oket ordentligt centrerat? Om oket sitter aningen snett så kan det bidra till skallret

Yes det är det. Kanske har skallret funnits hela tiden men att jag inte upptäckt det förens nu. Har bara haft cykeln i 3 månader så den är ju knappt inkörd än. Men jag tycker att det har kommit smygande nu sista tiden. skulle vara mer logiskt om det var bakskivan då jag knöla i den en gång så den blev skev den är dock helt tyst. Aja allt sitter fast och bromsarna tar som dom ska så jag cyklar nog på och får byta när det slitits ut.
Tack :)

Skallrande bromsskiva.
Har fått till det lite bättre. Tagit bort båda skivorna kollat så dom inte är skeva. Bakskivan har varit lite skev sen cykeln trillade på verandan bocka till den lite, centrerade oken rengjort allt. Lite bättre är det med det finns kvar ljudet. Aja som jag sagt tidigare bara att cykla på :)

Skallrande bromsskiva.
Ett annat tips i konsumtionsriktning är att skaffa dig ett par Hope eller andra högljudda nav så du slipper höra annat oljud från cykeln.

Skallrande bromsskiva.
Jag har haft det tidigare... brydde mig lite i början sen sket jag i det. Precis som du beskriver, när man kör asfalt och svänger så vibrerar det lite i skivan, typ sjunger, när man som lägger ner hojen.

Mitt råd... låt det vara bara och kör.

Skallrande bromsskiva.
Per-Erik sa:
Jag har haft det tidigare... brydde mig lite i början sen sket jag i det. Precis som du beskriver, när man kör asfalt och svänger så vibrerar det lite i skivan, typ sjunger, när man som lägger ner hojen.

Mitt råd... låt det vara bara och kör.

Det blir att tuta och köra tills skivorna och beläggen är slut för att hålla tummarna att det blir tyst med nya grejer :)

Skallrande bromsskiva.
Lulle sa:
Är oket ordentligt fastskruvat?

Är fjädern som håller isär beläggen hel och fungerande?

Jupp oket sitter som berget och fjädern är hel. Har dock funderat på att böja isär fjädern lite så att den trycker ut beläggen om det är så att det glappar mellan kolv och belägg. Tänker att fjädern tappar lite spänst med tiden.

Skallrande bromsskiva.
Jag tror inte att det är mellan kolv och belägg problemet är. Röstar för Per-Eriks förslag, alternativt att du testar med en ny skiva, från en annan tillverkare.

Tillbaka
Topp