Skämmigt med hjälm... Så ska det inte behöva vara!

Tycker aldrig det är skämmigt med hjälm så länge man tar av sig den när man går från cykeln. Gå omkring inne på matbuitken med hjälmen på huvudet känns inte så fashion-conscious.
Jag säger inte att du har fel, för jag är ingen fashion guru, men aldrig att jag orkar ta av hjälmen och bära den eller nåt om jag bara ska in och handla nåt snabbt. Att låsa fast den på cykeln medför ju också mer jobb än att lämna den på huvudet så det gör jag inte heller.

Helt vid sidan om men kanske kan man ockdå samtdigt sprida lite medvetande bland medmänniskor om att det går utmärkt att cykla till affären 🙂

Edit: Har en "hivis" gul hjälm så finns inget fashionabelt över den heller.

Helt vid sidan om men kanske kan man ockdå samtdigt sprida lite medvetande bland medmänniskor om att det går utmärkt att cykla till affären 🙂

Bra tänkt. Men det finns också möjligheten att medmänniskorna drar slutsatsen att det behövs hjälm för att cykla till affären, och därför tar bilen istället.

Tack SIE. Nej du har inte missat något. Ja det var en anmärkningsvärt dum tankevurpa. För att få England att verka bättre på cykelsäkerhet har de alltså räknat med folk som inte cyklar. De som inte cyklar råkar av naturliga skäl inte ut för några cykelolyckor.

Det är inte första gången jag ser detta tramsargument från folk som borde veta bättre. Här är en tråd med länkar till en replikväxling i lokaltidningen med sk experter:

Jo Nederländerna är faktiskt världens säkraste cykelland. Happyride

För övrigt är det bara bra att Nederländerna, till skillnad från England, har lyckats få äldre personer att cykla. De vill också hälsa på sina kompisar, och de behöver också få lite vardagsmotion.
Jo så är det. Läste också en kritiskt artikel mot resonemanget. Men även i en studie 2010-2019 sticker NL ut, och även där är problemet att man inte mäter den cyklande populationen. Finns tydligen inga tillräckligt exakta siffror att tillgå. Även 2010-2019 var NL klart överrepresenterat i dödsolyckor. Till skillnad från många andra EU-länder verkar många olyckor med dödlig utkomst ske i korsningar, medan det i andra länder huvudsakligen är i "icke-korsningar"

Hjälmanvändning väcker alltid stort engagemang, synd att intresset är mycket mindre när det gäller trafikmiljön för gemensamt hade det kanske kunnat gå att påverka. Främst är två saker: att bilar kör för nära (och fort) och väjningsreglerna när cykelbanor korsar vägar, för båda skulle situationen enkelt kunnat förbättras om bara viljan fanns hos politiker och berörda myndigheter. Men som enskild finns det ingen möjlighet att få gehör.

GCN gjorde ju nyss ett klipp som också verkar ta just den här debatten NL vs UK som utgångspunkt, samt även de bitar som tar upp hälsoaspekten av cykling. Dvs visst, du kanske blir påkörd och dör, men det är en falsk trygghet att sitta i bilen och dö långsamt istället.

Om man provar att landa på huvudet med hjälm i 40-45 och får ett dygn raderat ur livet så är det lättare att börja trots att det är töntigt.
Fuskar en del till affären mm men pendlar numera alltid med hjälm.

Finns tydligen inga tillräckligt exakta siffror att tillgå.
Jo det står ju i artikeln du länkade:

Cycling fatalities are rising in the Netherlands – so, why are we still trying to emulate their approach to road safety?
"In 2020 the European Transport Safety Council reported 19 fatalities per Bn Km cycled for GB against 13 fatalities per Bn Km cycled for NL4. "

Alltså är cykling i Nederländerna mycket säkrare, med bara 13 omkomna per miljard km, mot 19 i England. Det är det väsentliga. Att räkna in folk som inte cyklar är trams.

I butiken där jag jobbar har vi en gammal gubbe som är stamkund.
Han har alltid på sig sin gamla orangea stiga hockeyhjälm🙂. Går stolt där i butiken och plockar sina varor med hjälmen på huvudet, vettefan om den gör så stor nytta om han cyklar omkull dock.
Själv slarvar jag för mycket med hjälmen.
Måste skärpa mig på den punkten.

Började med hjälm (förutom vid tävling på 80-talet) i aug. -22 vid 64 års ålder, i samband med köpet av racern en vecka innan. Pendlat till jobbet några km på cykelbana, har jag alltid gjort utan hjälm.

Bilagor

• Skärmavbild 2025-02-26 kl. 11.57.40.webp
    Skärmavbild 2025-02-26 kl. 11.57.40.webp
    47.2 KB · Besök: 57
Ni som tycker att det behövs hjälm till vardagscykling, varför propagerar ni inte för bilhjälm? Hundratals personer dör och lemlästas i bilar varje år i Sverige. Kan det verkligen stämma att dessa personer, som alltså skadas så illa att de dör, inte har fått några skador mot huvudet?

Ni som tycker att det behövs hjälm till vardagscykling, varför propagerar ni inte för bilhjälm? Hundratals personer dör och lemlästas i bilar varje år i Sverige. Kan det verkligen stämma att dessa personer, som alltså skadas så illa att de dör, inte har fått några skador mot huvudet?
Nu har jag inte riktigt greppat om du trollar eller inte. Men jag tror de allra flesta som förespråkar hjälm till vardags gör det för att det är en smidig säkerhetslösning som är tillgänglig och anpassad för cykling och som på ett enkelt sätt kan förhindra ganska svåra skador.
I bil finns också en smidig och tillgänglig lösning som är anpassad för bilåkning och som på ett enkelt sätt förhindrar ganska svåra skador redan finns, vill minnas att det kallas för säkerhetsbälte.

De flesta bilolyckor med allvarliga skador sker troligen inte heller på väg till Ica eller när man ska lämna barnen på skolan, men ändå verkar de allra flesta vara överens om att bälte är vettigt att ha på sig så fort man kör bil ändå...

Bra, då ska jag fortsätta göra det. Herregud vilken ängslighet. :oops:😂
Har såklart inget emot att andra gör det eller om folk har strumpor i sandaler och alltmöjligt. Men själv hänger jag av mig hjälmen på cykelramen när jag går in i butiken, jag tycker jag ser lite mer proper ut så och så vädrar man bort lite svett. Man kan väl iofs argumentera att bakom allt mode ligger någon slags ängslighet, säger inte emot det.

I bil finns också en smidig och tillgänglig lösning som är anpassad för bilåkning och som på ett enkelt sätt förhindrar ganska svåra skador redan finns, vill minnas att det kallas för säkerhetsbälte.

racing-helmets-what-you-need-to-know-2018-06-15_19-06-00_428184-1398879782.webp

Bilisterna dör ändå, trots bälte. De skadar sig i huvudet. Om nu cykelhjälm ger ett bra skydd mot huvudet, varför skulle inte bilhjälm göra det?

Poängen är att samma skada värderas olika. När en cyklist
skadar huvudet, så frågar man varför hen inte hade hjälm. När bilister skadar huvudet så önskar man ett snabbt tillfrisknande. Ingen säger något om att bilisten borde haft hjälm.

I bil finns också en smidig och tillgänglig lösning som är anpassad för bilåkning och som på ett enkelt sätt förhindrar ganska svåra skador redan finns, vill minnas att det kallas för säkerhetsbälte...
+ krockkudde, i de flesta bilar numera. Det är väl i princip jämförbart med en Hövdning. Men med skillnad att det är en lösning som fungerar bra för ändamålet

Visa bilaga 754071

Bilisterna dör ändå, trots bälte. De skadar sig i huvudet. Om nu cykelhjälm ger ett bra skydd mot huvudet, varför skulle inte bilhjälm göra det?

Poängen är att samma skada värderas olika. När en cyklist
skadar huvudet, så frågar man varför hen inte hade hjälm. När bilister skadar huvudet så önskar man ett snabbt tillfrisknande. Ingen säger något om att bilisten borde haft hjälm.
Jag är inte helt med på vad du menar här, ska ingen ha hjälm eller alla ha hjälm?

Jag tänker som följer: det gör ont att slå i huvudet om jag ramlar på cykel oavsett var, när eller hur jag cyklar, därför har jag cykelhjälm.

Jag säger inte att du har fel, för jag är ingen fashion guru, men aldrig att jag orkar ta av hjälmen och bära den eller nåt om jag bara ska in och handla nåt snabbt. Att låsa fast den på cykeln medför ju också mer jobb än att lämna den på huvudet så det gör jag inte heller.
Och så skyddar du huvudet om du i butiken skulle halka på en våt fläck eller bli påkörd av en truck.

Jo det står ju i artikeln du länkade:

Cycling fatalities are rising in the Netherlands – so, why are we still trying to emulate their approach to road safety?
"In 2020 the European Transport Safety Council reported 19 fatalities per Bn Km cycled for GB against 13 fatalities per Bn Km cycled for NL4. "

Alltså är cykling i Nederländerna mycket säkrare, med bara 13 omkomna per miljard km, mot 19 i England. Det är det väsentliga. Att räkna in folk som inte cyklar är trams.
Sorry, lite slarvigt så tänkte jag på den lite mer detaljerade rapporten om dödsolyckor från 2010-2019. Den tar inte upp hur stor del av populationen som cyklar

Jag försöker inte föra fram en tolkning av att det är farligare i NL. Klart som tusan att det endast är av intresse att jämföra den cyklande delen och inte annat. Men med tanke på hur i övrigt jättesäkert det skall vara att cykla i NL så kanske dödsolyckorna hade minskat ytterligare om de varit bätte på att använda hjälm?

Har såklart inget emot att andra gör det eller om folk har strumpor i sandaler och alltmöjligt. Men själv hänger jag av mig hjälmen på cykelramen när jag går in i butiken, jag tycker jag ser lite mer proper ut så och så vädrar man bort lite svett. Man kan väl iofs argumentera att bakom allt mode ligger någon slags ängslighet, säger inte emot det.
Förstår inte riktigt hur man kan se proper ut i cykelkläder i så fall. Hjälm gör varken till eller från.

Undrar mest var alla dessa fåniga "regler" kommer ifrån. Vem kom på att hjälmen ska tas av när man inte cyklar, och varför?

Jag använder alltid hjälm när jag cyklar mtb eller när jag cyklar mina två mil till jobbet. Men när jag tar min damcykel 1 km ner till tågstationen så skippar jag hjälm. Finns statistik på att det är mer huvudskador på gående än cyklister men trots det är det ingen som förespråkar att gående ska ha hjälm.
Mer huvudskador totalt sett eller per förflyttad km?

Något som ofta kommer bort i detta är hur stor betydelse det har hur stora risker man tar i trafiken, och tyvärr kommer det ju aldrig(?) med i olycksstatistik. Man är inte heller odödlig med hjälm. Jag tror att det finns folk som cyklar utan hjälm som utsätter sig för mindre risk än vissa hjälmbärare som kryssar på i hög fart i stökig trafik. Men alla är så klart relativt sett säkrare med hjälm på.

...och downhill MTB borde ingen säkerhetsmedveten syssla med öht 😁

Exakt så. Om man åker skidor och vurpar är det inte så farligt. Man glider en bit, sen är det bara att klättra upp och hämta skidor, mössa och glasögon. Om man vurpar på mtp så kör man in i träd och sten i hög fart och hamnar på långvården.

...och downhill MTB borde ingen säkerhetsmedveten syssla med öht 😁
Håller med, sist jag drog på ordentligt utförs var jag på Vallåsen i somras och hade skitkul samtidigt som jag undrade vad fan jag som långsamt läkande och bräcklig 45-åring hade där att göra. Men nu har jag i alla fall valt bort skateboarden som jag gav mig på igen för några år sedan, så då borde skaderisken väl ändå ha reducerats med cirka 99%?

Mycket bra fråga!

Här ser du till exempel att när olyckan väl sker och personen hamnar på sjukhuset, så är bilister lika benägna att ha en skada mot huvudet som cyklister (trots bilbälte). Är det då inte lika rimligt att ha bilhjälm, som att ha cykelhjälm?

Visa bilaga 754072
No clear evidence from countries that have enforced the wearing of helmets. British Medical Journal

Jo, det är det. Men det är väl bättre att du propagerar för det på ett bilforum, alternativt skapar en OT-tråd här om bilhjälmar?

Jo, det är det. Men det är väl bättre att du propagerar för det på ett bilforum, alternativt skapar en OT-tråd här om bilhjälmar?
Handlar det inte om krockvåld då?
Krockvåldet i en cykelvurpa är väl ofta precis på gränsen till vad en hjälm kan hantera, som jag förstått det.
I en bilkrock är det antagligen avsevärt större?!

Hur många dör/blir kraftigt invalidiserad av en huvudskada i en bil, trots att man haft säkerhetsbälte och airbag har löst ut, jämfört med en cyklist utan hjälm? Tycker att "head injury" är lite flummigt. Hittade inget när jag snabbt skummade igenom rapporten mer än "Head injuries were most commonly classified as admissions to hospital with head wounds, skull or facial fracture, concussion, or other intracranial injury. " Som sagt en bula i huvudet när man satt i en bil eller spräckt skalle och invalid är lite skillnad. Skador på ex mun och tänder kommer ju inte en hjälm normalt hjälpa mot, oavsett om man kör bil eller cykel (bortsett från rallybil eller downhill då)

Hur är det med velomobil? Jag har aldrig sett en hjälmförsedd velomobilförare, är dom cyklister eller mobiler?

Mycket bra fråga!

Här ser du till exempel att när olyckan väl sker och personen hamnar på sjukhuset, så är bilister lika benägna att ha en skada mot huvudet som cyklister (trots bilbälte). Är det då inte lika rimligt att ha bilhjälm, som att ha cykelhjälm?

Visa bilaga 754072
No clear evidence from countries that have enforced the wearing of helmets. British Medical Journal
Jag tror inte det finns så mycket som hindrar dig från att ha bilhjälm om du känner för det. Däremot undrar jag fortfarande varför cykelhjälmens vara eller icke vara skulle hänga ihop med bilförarens hjälmbärande? Jag har inte riktigt följt ditt korståg mot cykelhjälm, så jag kan mycket väl ha missat något väsentligt här, men att bärandet av cykelhjälm skulle innebära en oförändrad risk för huvudskada i ett land där cykelhjälm i väldigt hög utsträckning redan är en etablerad norm har jag mycket svårt att tro.

Det är en uråldrig sedvänja att inte ha huvudbonad på inomhus.
Exakt, uråldrig. 😁 Det är nog färre än 1 av 100 som tar av sig mössan när de går in på ICA av andra skäl än att det skulle kunna vara för varmt. Att ta av sig mössan hemma hos nån eller i kyrkan är väl mer rimligt förväntat.

Hur många dör/blir kraftigt invalidiserad av en huvudskada i en bil, trots att man haft säkerhetsbälte och airbag har löst ut, jämfört med en cyklist utan hjälm? Tycker att "head injury" är lite flummigt. Hittade inget när jag snabbt skummade igenom rapporten mer än "Head injuries were most commonly classified as admissions to hospital with head wounds, skull or facial fracture, concussion, or other intracranial injury. " Som sagt en bula i huvudet när man satt i en bil eller spräckt skalle och invalid är lite skillnad. Skador på ex mun och tänder kommer ju inte en hjälm normalt hjälpa mot, oavsett om man kör bil eller cykel (bortsett från rallybil eller downhill då)

Mina fetningar. Alltså "admissions to hospital" betyder att man blir inlagd på sjukhus, vanligen minst ett dygn. Den lättare graden av skada är att man går till akuten, bli omplåstrad och får åka hem samma dag. Dessa är inte medräknade. Och som sagt, när olyckan väl sker är bilister lika utsatta för detta som cyklister.

Jag tror inte det finns så mycket som hindrar dig från att ha bilhjälm om du känner för det. Däremot undrar jag fortfarande varför cykelhjälmens vara eller icke vara skulle hänga ihop med bilförarens hjälmbärande?

Jag har förstått att du inte hört detta resonemang förut, men du visste väl att det är lag på cykelhjälm upp till 14 år i Sverige. Det är inte valfritt.

Vill man skydda mot skador måste man vara konsekvent. Det bör inte heller vara någon nyhet.

Jag har förstått att du inte hört detta resonemang förut, men du visste väl att det är lag på cykelhjälm upp till 14 år i Sverige. Det är inte valfritt.

Vill man skydda mot skador måste man vara konsekvent. Det bör inte heller vara någon nyhet.
Fast att lagstiftning är inkonsekvent är ju inte heller något unikt i just det här fallet, vi vet att det är farligt att röka, därför får man inte sälja cigaretter till någon under 18. Alkohol är skadligt, därför får det bara säljas av Systembolaget till någon över 20.
Lagstiftning handlar ju ofta om att främja/stävja något och i den processen göra en avvägning kring vad som anses vara skyddsvärt och hur mycket inskränkningar man är beredd att göra för att skydda detta.

Sen kan man ju givetvis diskutera huruvida kravet på cykelhjälm bör gälla högre upp i åldrarna, men det förtar i min bok inte nyttan med att så många som möjligt använder cykelhjälm.

Om alla skulle ha hjälm på sig i bilen så hade nog statistiken för whiplash stigit ganska rejält. En redan idag klart vanligare skada än yttre våld.

Vi som tävlar med bil har idag hjälmen fäst i remmar för att hjälpa mot detta.

Fast att lagstiftning är inkonsekvent är ju inte heller något unikt i just det här fallet, vi vet att det är farligt att röka, därför får man inte sälja cigaretter till någon under 18.

Alltså du skrev "Jag tror inte det finns så mycket som hindrar dig från att ha bilhjälm om du känner för det."

Varpå jag svarade "Jag har förstått att du inte hört detta resonemang förut, men du visste väl att det är lag på cykelhjälm upp till 14 år i Sverige. Det är inte valfritt."

Nope, lagen säger upp till 15års ålder.

Tillbaka
Topp