Skånealliansen 2017

Jenny W

Aktiv medlem
Skånealliansen 2017
Hej svejs. Någon som ska vara med på tempot ikväll?

Jag råkade anmäla mig och sen tittade jag på banprofilen. Det är ju BACKTEMPO

Eller ja… så mycket backe det nu kan vara i Skåne.
https://ridewithgps.com/routes/13791004

backe.png

Start Norra Vram vid Söderåsens fot och mål på toppen i Stenestad. Första 3 km är över fälten sen kommer en brant (nåja) backe på 1 km. Resten platt eller motluta. Väderprognos: Regn, 4°c och rak motvind 4 m/s från sydöst. När backen börjar kommer man (förhoppningsvis) få lä av träd och hus.

Har svår beslutsångest av vilken cykel jag ska välja. Tempo eller linjehoj? Har ingen chans i backe eftersom jag är tung och långsam men har fördel på platten och utför. Tänkte mig att jag kanske kan köra in en del tid i början och slutet om jag tar tempojonnen men det kanske kvittar mot det jag förlorar i uppförsbacken? Det ska vara blåsigt och jag är ovan vid högprofil men behöver i och för sig träna på det.

Hur ska jag göra?

Senast ändrad:
Skånealliansen 2017
150+ höjdmeter mellan högsta och lägsta punkten - sånt kan vi huvudstadsbor bara drömma om. Njut!

(Tyvärr ingen åsikt kring linje- kontra tempohoj)

Skånealliansen 2017
Oooooo, den backen gillar jag. Synd bara att jag inte har tid. Eller någon tempohoj. Eller nån SCF-licens.

Lycka till Jenny!

Skånealliansen 2017
ohellstrom sa:
Har bara cyklat nerför den backen... den är ganska brant - det går i 70+ utan alltför stor ansträngning.

Jag har cyklat den i båda riktningar tror jag bestämt. Uppför senast i augusti förra året. Minns att den är lång och seg. Gillar nedför alltså :P

Kanske bästa att sejfa och ta racern. Med dessa väderförhållanden så är det bara att försöka få en så lite obehag som möjligt.
Fast å andra sidan behöver jag träning med högprofilhjulen. Två andra som ska med har sagt att de tar tempocykeln ikväll.

Å ena sidan, å andra sidan.... beslutångest... men det kan väl inte bli fel hur jag än gör? Racern står startklar och bara att plocka ut. Tempon behöver lite pyssel kan hända. Har 30 min mellan hemkomst och avfärd att byta om och packa bilen.

Skånealliansen 2017
Capra ibex sa:
Hur svårt kan det vara? Byt cykel efter backen. Dagens internetgeneration kan inte bestämma nåt själv

Haha. Internetgeneration? Man tackar ;)
Funderade på att starta med tempocykeln och sen byta till racern i början av backen :D Bara gömma den i en buske eller nått.

Skånealliansen 2017
jag har kört det tempoloppet några gånger, det brukar vara en tempocykel som är snabbast totalt, det är rätt mkt plattåkning efter första branten, så man får köra in rätt mkt tid i åvarpsbacken med linjecykel om det ska bli snabbast totalt. Är det dessutom motvind första delen ute på åkrarna blir valet ännu lättare.

Skånealliansen 2017
skier sa:
jag har kört det tempoloppet några gånger, det brukar vara en tempocykel som är snabbast totalt, det är rätt mkt plattåkning efter första branten, så man får köra in rätt mkt tid i åvarpsbacken med linjecykel om det ska bli snabbast totalt. Är det dessutom motvind första delen ute på åkrarna blir valet ännu lättare.

Fick rådet att ta tempon då jag är tung och ändå inte kommer köra in nått i den branta backen. Det är ändå bara träning och jag behöver träna med högprofil i vind. Får se vad som behövs fiffas på Tempocykeln när jag kommer hem. Kan ske bara luft i däcken och lite kedjevård? Hinner säkert ändra mig flera gånger om innan jag startar. Och efter oxå, säkert :D

Vinden kommer ligga mot eller sida-mot hela vägen.
vder.JPG

Vi ska cykla D till G på kartan.
karta.JPG

Skånealliansen 2017
En annan sak som jag tänkte på.
Ni som varit med innan kanske vet hur man gör. Parkerar nere? Värmer upp. Cyklar upp. Sen då? Rullar ner och fryser som fan på vägen ner? Är det smartare att ställa bilen uppe i Stenestad? Blir det kanske svårt att ta sig ner med cykeln (vägen avstängd?) om loppet pågår? Är tydligen inte arrangerad bagdrop. Jag frågade. Jag startar sent (1945 tror jag det var) så jag behöver ju inte vara där kl 1800.

Skånealliansen 2017
Jenny W sa:
Ni som varit med innan kanske vet hur man gör. Parkerar nere? Värmer upp. Cyklar upp. Sen då? Rullar ner och fryser som fan på vägen ner? Är det smartare att ställa bilen uppe i Stenestad? Blir det kanske svårt att ta sig ner med cykeln (vägen avstängd?) om loppet pågår? Är tydligen inte arrangerad bagdrop. Jag frågade. Jag startar sent (1945 tror jag det var) så jag behöver ju inte vara där kl 1800.

Jag hade ställt bilen vid Stenestad kyrka och sedan rullat ner till start. Tveksamt om vägen är avstängd? Den är väldigt lågt trafikerad.

Skånealliansen 2017
Jeppe_E sa:
Jenny W sa:

Jag hade ställt bilen vid Stenestad kyrka och sedan rullat ner till start. Tveksamt om vägen är avstängd? Den är väldigt lågt trafikerad.

+1, det är nog inga problem att rulla nerför backen så länge du tar det lugnt, det är ju inte så det dräller av cyklister som är på väg upp direkt.

Skånealliansen 2017
Jeppe_E sa:
Jenny W sa:

Fast då blir jag ju kall innan start. :/ Fryser hellre efter. Parkerat vid kyrkan i Norra Vram nu. Dags att hämta nummerlapp.

Pepp!

Skånealliansen 2017
Tack Bengt-re.

Jag kände mig så slö och trött innan men jag taggade till efter start och det kändes ok ändå. Inte kallt. Bara jävligt jobbigt, som sig bör. Nedför var ett ickeproblem då jag kunde köra hårt på det hållet oxå och hålla mig varm.
Valet föll till slut på tempocyklen och det var nog ett riktigt val. Seg motvind i början men lä i skogen sen kom vinden tbax uppe på åsen. Trött blev jag och inte min bästa tid uppför den backen enligt strava. Resultatlistan kommer imorn.
God natt.

Skånealliansen 2017
3 väl? Damer 30 år ger ju ett rätt stort spann. Borde man inte ha H40/D40 också?

Men, bortsett från det så var väl tiden bra med avseende på sträcka/lutning/väder?

Bra kämpat Jenny :)

Skånealliansen 2017
Jeppe_E sa:
3 väl? Damer 30 år ger ju ett rätt stort spann. Borde man inte ha H40/D40 också?

Men, bortsett från det så var väl tiden bra med avseende på sträcka/lutning/väder?

Bra kämpat Jenny :)

Tackar!
Jag kanske har missat någon men jag tror jag kom tvåa iaf.
Jag kan oxå tycka att D40-klass hade varit lämpligt.

result.JPG

Senast ändrad:
Skånealliansen 2017
Å andra sidan så var du ju snabbare än 7 män om man räknar både veteran och sportklass och din tid hade ju räkt till seger i damernas sportklass :D

Skånealliansen 2017
Fast 1:an i D30 är ju också D40... Att bara vara 1:15 efter Nina är riktigt bra, jag tror knappt jag skulle klarat det själv.(ännu svårare blir det ju när man inte ens är anmäld ;-) )

//O

Skånealliansen 2017
Nästa tillfälle jag kan vara med på SA är den 22/5.
saschema.JPG

Men det är GP-lopp. Törs man? :/
Har för mig att det går vilt till med massa vurpor och så.

Skånealliansen 2017
Eller gör som Australiensaren i shorttrack OS, lägg dig en bit bakom och sen när alla masskraschat rullar du förbi. Inte lika jobbigt som Goran S förslag.

Skånealliansen 2017
GoranS sa:
Jenny W sa:
Masjevel sa:
Eller gör som Australiensaren i shorttrack OS, lägg dig en bit bakom och sen när alla masskraschat rullar du förbi. Inte lika jobbigt som Goran S förslag.

Det är oxå en bra ide. Vad kan gå fel?

Alla andra har samma taktik och ingen kommer någonsin i mål!?

Det är ju en klart roligare tävling... Vem cyklar långsammast utan att ramla? Sist i mål vinner. Reglerna är enkla, cykeln måste röra sig framåt hela tiden.

Skånealliansen 2017
Hur intressant det hela än låter är jag rädd för att det skulle urarta i att antingen bli personer med god balans som hade galet låga utväxlingar, typ att man var tvungen att trampa 100 varv för att komma en meter, eller att det skulle bli en gren med helt hopplösa bedömningar kring vad det innebär att röra sig framåt hela tiden. Och även om man kunde få till bedömningarna m.h.a. tekniska hjälpmedel skulle det för publiken bli helt hopplöst. Man ser ett startfält med cyklister som ser ut att knappt röra sig framåt och emellanåt blir någon diskad för att verkligen inte ha rört sig framåt.

Tillbaka
Topp