Skånsk lera vs annan lera

ttfh

Aktiv medlem
Varför är den skånska leran så lerig? Jag upplever att jag får sämre grepp i Skåne jämfört med Blekinge vid likvärdig väta, det blir liksom snorhalt på vissa stigar direkt.

Det måste ju ha med kornstorlek att göra, Skåne(iaf sydvästra) har ju lerjord, dvs små korn. Kan det vara att leran då "håller ihop" och effektivt täpper igen mönstret på däcken? medans sandjordslera faller sönder och inte stannar kvar i däcket?

Som avkomma till krukmakare kan jag berätta att skånsk lera är den enda som är riktig lera. Annan lera är det bara i folkmun. Så du har nog rätt. :)

ratatosk sa:
Som avkomma till krukmakare kan jag berätta att skånsk lera är den enda som är riktig lera. Annan lera är det bara i folkmun. Så du har nog rätt. :)
Vad är det Göteborg står på då? Den som jag grävde upp i trädgården, gjorde saker av och brände i ugn när jag var liten.

Senast ändrad:
Nej, Blekinge är Blekinge.

Det vore faktiskt rätt bedrövligt om Sverige blev av med Malmö

På den skånska slätten har vi Low Baltic Clay, vilket jag helt utan fackkunskaper översätter till sediment från den baltiska issjön.

Här är lite data för Low Baltic Clay:
Anteckning2019-10-03135447.png

NickPick sa:
Rungner sa:
Raggamuffin sa:
MP3-Sthlm sa:
Är denna lera ytligare ett skäl att vi borde bli av med Skåne? :)

Det är tvärtom, Skåne blir av med Sverige. Det är Sverige som ockuperar.

+1
Är inte Blekinge skåne? ??

Ni har ju faktiskt Sveriges stolthet Malmö! Det vill man ju inte bli av med.

Ni kan få behålla Malmö ;)

Det är väl inte lera egentligen heller? Var är geologen när vi behöver honom.
Mud och clay på engelska som vi buntar ihop till samma ord.

Vilken del av Skåne? I södra och västra Skåne dominerar lermorän som är ganska ovanlig i resten av Sverige men vanlig i Danmark. Hur kletig den är vid cykling vet nog andra bättre.

tisdagskvällens cx-träningstävling i Helsingborg var iaf ordentligt hal i uppförsbackarna, men den gick på fd soptipp (tror jag det är) så det kanske är nåt annat som gör den leran halkig...

skier sa:
tisdagskvällens cx-träningstävling i Helsingborg var iaf ordentligt hal i uppförsbackarna, men den gick på fd soptipp (tror jag det är) så det kanske är nåt annat som gör den leran halkig...

Det är en gammal soptipp. Som alla bra ställe för CX i Skåne är ;)

fasanen sa:
Nej, Blekinge är Blekinge.

På den skånska slätten har vi Low Baltic Clay, vilket jag helt utan fackkunskaper översätter till sediment från den baltiska issjön.

Här är lite data för Low Baltic Clay:

Ok, nu snackar vi.

"Overconsolidation ratio" är 5, är det bra? vill jag ha högt eller lågt?

fasanen sa:

Äh, bila loss det och låt det flyta iväg och bli en Ö [Paw Rikh Titt] ??

Lera
Leror har (bortsett från moränleror) avsatts som sediment på botten av hav eller insjöar. Det är en jordart som innehåller mer än 40 viktprocent finjord* och där minst 40 procent av finjorden utgörs av lerpartiklar. Eftersom lerpartiklarna är mindre än 0,002 mm i diameter kan de inte urskiljas med blotta ögat och knappt ens med ett vanligt mikroskop. Jorden ser därför ut som en homogen massa och i omrört tillstånd som en jämn smet.

I naturfuktigt tillstånd har leran ofta en plastisk konsistens. Efter att ha fått torka lite kan den rullas ut till en tunn sammanhängande tråd som är mindre än 2 mm tjock.

Lera består ofta till större delen av vatten. Den har en mycket stor förmåga att behålla vatten och vattenströmning genom lera går därför mycket långsamt.

Morän
Morän är Sveriges vanligaste jordart. Inom ca 75 % av landets yta utgörs det översta jordtäcket av morän. Dessutom underlagrar moränen oftast andra jordar. Moränen har bildats genom direkt materialavlagring från inlandsisen. Det innebär att materialet inte har utsatts för någon egentlig kornstorlekssortering, utan morän är en s.k. osorterad jordart med sten och block utspridda i en finkornig grundmassa.

Moränens sammansättning varierar starkt från finkornig lermorän till grovkornig grusmorän och den är i hög grad beroende av den berggrund som inlandsisen eroderat. Sten- och blockhaltiga sandiga moräner finns framför allt i urbergsområden, medan lermoräner förekommer i områden med skiffer- och kalkstensberggrund.

Kornstorlekssammansättningen bidrar i hög grad till moränens egenskaper. Grovkorniga moräner – sandmorän och grusmorän – beter sig huvudsakligen som friktionsjordar, medan finkorniga moräner – lermorän och siltmorän – har mer kohesionsjordskaraktär. Jämfört med lera är dock lermorän betydligt fastare. Siltmorän är precis som silt en tjälfarlig jordart.

Edit: Jag har fan för lite att göra nu, måste börja jobba igen.

Senast ändrad:
Torde vara kohesionsjordskaraktären som gör att leran (lite slarvigt uttryckt) lättare frigör sig från däckvärden vid cykling i Norra Utmarkerna.

Har vi nån data för motsvarande klet på öschöttaschlätta då? Annars kan vi liksom inte få fart på nån "det ena vs det andra" - diskussion?

/Magnus

Har ingen erfarenhet med svenska lera, finns inte mycket lera kring Stockholm, men mer med tysk lera. Kan berätta att leran sydöst av Wiesbaden är otroligt lerig. Efter 50 meter på leran roterade hjulen på min och min frus mtb inte längre. Vi måste bära cykeln över resten av åkern och det tog mycket jobb att får hjulen att rotera igen.

Tillbaka
Topp