Skapa nya MTB leder - vad krävs

SandL

Aktiv medlem
Tjena,
Jag hittade inte någon direkt tråd om att skapa MTB leder på ett organiserat sätt, här kommer i.a.f en frågeställning om nyttjanderätt, fyll gärna på med mer kloka instick i frågan om att skapa MTB leder, framgång och motgång, allt från det organisatoriska till att hacka jord och sten.

Vi för dialog med ett skogsbolag att märka ut några publika MTB leder på b.l.a Hällefors Kommuns befintliga motionsspår och även på "svampplockarstigar". Kommunen själva har inte några invändningar att vi får nytta deras spår så länge det inte blir en konflikt med andra intressenter, ex, löparklubben och discgolfarna, så hit är allt lugnt.
Nu är Hällefors väldigt nära Hjulsjö MTB vilket är helt fantastiskt, så det kan kanske verka lite märkligt att skapa MTB leder i Hällefors, vi har en väldigt fin motionsanläggningen som är ganska centralt, så det känns helt rimligt att det finns några organiserade MTB leder även där.

Förutom vårt egna intresse så är syftet till dessa leder primärt att fånga upp unga blivande cyklister, alla unga har heller inte förmånen att kunna ta sig till Hjulsjö, men även att väcka liv i "vuxna" som inte riktigt vågar ge sig ut i skogen, är det skyltat och organiserat så kanske vi kan väcka intresset att de senare kommer åka till ex. Hjulsjö MTB.

Skogsbolaget vill ha betalt för nyttjanderätten för att vi organiserar upp MTB leder på deras mark även om vår sträckning primärt går på kommunens arrangerande motionsspår, vi förstår tanken med nyttjanderätt och kostnad, och vi är helt med på det.
Frågan vi fick från skogsbolaget är vad vi anser det vara värt att betala för nyttjandet, då utifrån den belastning som är tänkt att bli? Frågan är om någon här kan besvara vad en resonabel års- summa skulle kunna hamna på, för nyttjande av skogsbolagens mark? En uppskattning per år är 1000 cykelturer fördelat på fem leder, två av dessa leder går på Kommunens mark.

Notera att vi inte kommer göra några nya leder, utan vi rör oss bara på befintliga stigar och spår.

Kolla med bergslagen cykling. De har pågående projekt där de kollar på det.

Personligen tycker jag att kommunen får stå för kostnaderna. De har så mycket att vinna på mtb leder. Speciellt om det är leder som binder samman Hjulsjö Hällefors och Loka.

Mitt råd är att ni slår en signal till grannarna i Hjulsjö och kollar hur de löst detta. De kanske till och med har förhandlat med samma skogsbolag. Andra som kan vara bra bollplank är föreningen Rörbäcksnäs och, som tidigare nämnts, Bergslagen Cycling. Får du inga napp där så hojta till, det finns fler att prata med.

Använde mina Lantmäteri-fu-skills.
Får inte ut vem som äger marken, men någon/några äger ju rätt mycket mark. Är det denna?

land_hallefors.PNG

Thord i Hjulsjö hade ingen koll på det, de har lyckligtvis andra goda kontakter i sina trakter och löst det på ett annat sätt. Ska kontakta Simon imorgon på Regionen (Bergslags cycling) . Skogsbolaget det gäller är HK skogar.
Marken är söder om gamla sikforsvägen, norr om vägen finner man Hökhöjden.
Kommunen i sig ser inga hinder att göra det här, men jag ska försöka se hur Kommunen kan bistå mer formellt och trycka på, ett bekymmer är att det är ett kommunförbund som hanterar kommunens skogar och SBB (Samhällsbyggnad i Bergslagen) är ... hmm inte rimliga att ha att göra med i den här frågan, vi har traggla med dem i ett år, faktiskt riktigt besvärligt.

Jag tror det är en struntsumma, mer formalia, men ändå intressant om andra upplevt detta. Märkligt att överlåta oss att ta ett kostnadsbeslut som HK skogar sen ska diskutera om summan är rimlig.

De kanske hoppas att ni ska komma och säga att ni fått en miljon från arvsfonden och att de kan få merparten :)

Skämt åsido är det lite knepigt att lova något nämnvärt arrende i en verksamhet som inte har några intäkter.

Vem äger marken? Kolla här. Dels tjänsten där man anger fastighetsbeteckningen. Dels karttjänsten där fastighetsnamnet kollas upp.
https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/vem-ager-fastigheten/

Fick inte fram vem det var där :/
Men vi har ju svaret iaf HK skogar.
Mycket skog, och liten påverkan. Tycker det verkar lite gnidigt.

Har ju själv en liten dröm att göra några stigar hemma hos päronen.
Marken jag hade spanat på, och även sammhällsföreningen (för att kunna göra en stig till naturresarvatet) arrenderas. Herrn som arrenderar har sagt nej, då han jagar gris där. :(

De kanske hoppas att ni ska komma och säga att ni fått en miljon från arvsfonden och att de kan få merparten :)

Skämt åsido är det lite knepigt att lova något nämnvärt arrende i en verksamhet som inte har några intäkter.
Lite så känns det som, ett issue kan uppstå om vi bara säger en struntsumma, hur tar bolaget då det, vi vill ha en god ton och göra det seriöst, men det finns egentligen ingen motpart i den här dialogen.
Så är det, blir inget kommersiellt värde i lederna mer än positivt för medborgare som cyklar.

Jag tycker det är intressant med en lösning med arrende men har ingen kunskap om hur det kan beräknas. Det är väl som allt annat att antingen kollar man på kostnaden eller betalningsförmåga.

Spår i snön kostar nog inte så mycket.
Om det som ovan är jakten som ställer till det då borde man kanske titta på hur mycket värdet på jakten minskar.

Tillbaka
Topp