Skatteavdrag för cykel?

• Trådstartare Trådstartare nl
  • Start datum Start datum

nl

Ny medlem
Skatteavdrag för cykel?
Satt och läste "Dags att deklarera, sida 23, och såg att det fanns ett avdrag för de som cyklar till jobbet.

Resor till och från arbetet, 7:de stycket:
För resor till och från arbetet med egen bil får du göra avdrag med 18:50 kr per mil, med motorcykel 9 kr per mil, med moped 4:50 kr per mil och med cykel 250 kr per år

Är det någon som vet hur ofta, långt eller liknande som måste uppfyllas för att kunna göra det avdraget?

Skatteavdrag för cykel?
Alla som cyklar till och från jobbet borde verkligen göra detta avdrag, dels för att visa att det är ett viktigt avdrag. Men speciellt eftersom alla då har råd att köpa kortare strumpor i respekt för sporten. :)

Skatteavdrag för cykel?
nl skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det någon som vet hur ofta, långt eller
> liknande som måste uppfyllas för att kunna göra
> det avdraget?

Det är nog ingen som bryr sig om hur ofta/långt osv, men du måste ju över 8000 i resekostnader innan det blir något avdrag. Så de som cyklar året om och inte har andra kostnader för resor till och från arbetet, de får inte göra nåt avdrag. Så har jag förstått det.

Skatteavdrag för cykel?
Så om jag köper 12 st 30 dagars kort från SL a 690 kr blir det 8 280kr. Så då kan jag lägga till 250 kr för att jag cyklar någon gång i veckan när vädret tillåter det. Eller måste jag räkna mitt SL kort bara de dagar som jag faktiskt brukar det för att ta mig till och från arbetet?

Dvs månadskortet kostar 23 kr per dag, jag cyklar till jobbet 2 dagar i veckar så blir det 23 * 3 = 69 kr per arbetat vecka...

Skatteavdrag för cykel?
Det var fan bra puckat. Hur många ligger såpass på gränsen att 250kr spelar roll? För det kommer ju bara gälla de som redan kör massa bil, mc eller åker kollektivt.

Men om man läser hela sidan så är det massa regler på när man får göra avdrag för bil (man måste spara tid jämfört med kollektivt) och för kollektivt (det ställs krav på avstånd). Men om cykel nämns inga villkor.

Jag tänker dra av 250kr och se vad som händer. För principens skull, så får jag kanske råd med en extra rakhyvel av respekt etc...

Skatteavdrag för cykel?
I Schweiz får man dra av 700 CHF om man använder cykeln som sitt huvudsakliga transportmedel till och från jobbet.
Det blir ett par snygga strumpor.

Skatteavdrag för cykel?
nl skrev:
> Så om jag köper 12 st 30 dagars kort från SL a
> 690 kr blir det 8 280kr. Så då kan jag lägga
> till 250 kr för att jag cyklar någon gång i
> veckan när vädret tillåter det. Eller måste
> jag räkna mitt SL kort bara de dagar som jag
> faktiskt brukar det för att ta mig till och från
> arbetet?
>
> Dvs månadskortet kostar 23 kr per dag, jag cyklar
> till jobbet 2 dagar i veckar så blir det 23 * 3 =
> 69 kr per arbetat vecka...

Fast för januari och februari 2008 så kostade månadskortet bara 620:- så du får räkna med 8140:-

//j

(edit: ändrade "i år" till 2008)

Senast redigerad av en moderator:
Skatteavdrag för cykel?
Shit, jag "sparade" 8280 kronor förra året! Det är många fina strumpor det. Annars, SL-kort är väl inte avdragsgilla? Däremot är remsorna det.

Skatteavdrag för cykel?
jesperC skrev:
> Fast för januari och februari i år så kostade
> månadskortet bara 620:- så du får räkna med
> 8140:-
>
> //j

Fast denna deklaration gäller bara förra året... så det blir först nästa år ni får räkna in den sänkningen.

Jag tycker man ska skriva upp de avdraget, även om det är de enda avdrag man kan göra, just för att markera. Nå pengar får man ju inte då det är under 8000:- så det handlar ju bara om markeringen.
Tycker avdraget skulle vara betydligt större samt att det är undantaget från 8000:- regeln, dvs man får avdrag för den summan.

Skatteavdrag för cykel?
nl skrev:
> Så om jag köper 12 st 30 dagars kort från SL a .....

Så länge du är ärlig så är det OK att yrka på avdrag, sedan kan Skatteverket ogilla dom. Så det är väl inte fel och prova. Men att t.ex. dra av för bil utan att äga en kan leda till att du får betala extra avgifter för att du försöker luras.

Skatteavdrag för cykel?
Det ätr ju helt sjukt egentligen. Någon som är flitig och cyklar hela året kan inte göra avdraget. Men om någon kör bil till och från jobbet men cyklar EN gång får 250 spänn för det.

Skatteavdrag för cykel?
nl skrev:
> Det ätr ju helt sjukt egentligen. Någon som är
> flitig och cyklar hela året kan inte göra
> avdraget. Men om någon kör bil till och från
> jobbet men cyklar EN gång får 250 spänn för
> det.

Snarare 150 spänn... och den som får göra avdrag ligger ju minst 8000 back till att börja med, så du vinner ändå... :-)

Skatteavdrag för cykel?
> Så länge du är ärlig så är det OK att yrka
> på avdrag, sedan kan Skatteverket ogilla dom. Så
> det är väl inte fel och prova. Men att t.ex. dra
> av för bil utan att äga en kan leda till att du
> får betala extra avgifter för att du försöker
> luras.

Brukar vara bra att skriva bland tilläggsupplysningar, då kan man garanterat inte få skattetillägg:

"Reseavdraget 15000 kr avser verklig kostnad 2008 avseende Demo Specialized 8 för transport till och från arbetet"

Det går som sagt aldrig att få avdraget godkänt men det är fullt möjligt att det inte granskas och därmed går igenom.

Skatteavdrag för cykel?
Pata2: det däremot är sjukt... reglerna säger i stil med att man får subventionera "motion eller annan friskvård av mindre värde och enklare slag". Vore det inte bättre att subventionera bra friskvård?

Skatteavdrag för cykel?
Buster_1 skrev:
> > Så länge du är ärlig så är det OK att
> yrka
> > på avdrag, sedan kan Skatteverket ogilla dom.
> Så
> > det är väl inte fel och prova. Men att t.ex.
> dra
> > av för bil utan att äga en kan leda till att
> du
> > får betala extra avgifter för att du
> försöker
> > luras.
>
> Brukar vara bra att skriva bland
> tilläggsupplysningar, då kan man garanterat inte
> få skattetillägg:
>
> "Reseavdraget 15000 kr avser verklig kostnad 2008
> avseende Demo Specialized 8 för transport till
> och från arbetet"
>
> Det går som sagt aldrig att få avdraget godkänt
> men det är fullt möjligt att det inte granskas
> och därmed går igenom.

Har för mig att Skattemyndigheten kan granska dig upp till fem år efteråt. På samma sätt kan du komplettera med avdrag för fem år tillbaka. Detta gjorde jag med fria hemresor ett par år efter. Det gäller bara att spara kvittona.

Skatteavdrag för cykel?
joakim skrev:
> I Schweiz får man dra av 700 CHF om man använder
> cykeln som sitt huvudsakliga transportmedel till
> och från jobbet.
> Det blir ett par snygga strumpor.

Ännu en anledning att emigrera.

Skatteavdrag för cykel?
zintoo skrev:
> Äsch, de hade tänkt på detta:
> "Observera att avdrag för cykel medges endast om
> den sammanlagda kostnaden för resorna mellan
> bostaden och arbetsplatsen överstiger 8 000
> kronor."

Jag köper cyklar och cykelprylar för mer än 8000kr/år. Det måste väl räknas in i kostnaden? :-)

Skatteavdrag för cykel?
Erik Sandblom skrev:
> Man borde avskaffa hela reseavdraget. Det skulle
> gynna cyklingen, och bensinsnåla bilar också.

+1

Helt perverst att skattepengar ska gå till att understödja detta vansinniga system!

Skatteavdrag för cykel?
Erik Sandblom skrev:

+1

Och slopa skatt på cyklar + cykeldelar.

Skatteavdrag för cykel?
Erik Sandblom skrev:

och landsbygden också?
Jag kan säga att man blir inte rik på dedär reseavdraget. Jag gör av med nästan en månadslön per år bara för att kunna ta mig till och från jobbet... i avdraget får jag tillbaka ca 2000:-

Däremot skulle jag gärna se en annan form av avdrag för cyklingen till/från jobbet som jag skrivit längre upp. Även om jag personligen har för långt till/från jobb så är det många andra som borde få gynnas av att ta cykeln.

Skatteavdrag för cykel?
A fy fan, lägg ned landsbygden. Utan den hade det inte tutat så förjävligt ute på Ekerö. När jag var på landsbygden senast så luktade dessutom bajs från en åker.

Skatteavdrag för cykel?
Men ärligt... det måste till något sätt även för landsbygden att transportera sig. Det går inte att driva hela sin identitet och sociala liv med bensin. Det är ju fan medeltid. Ni som är så fyndiga ute på landet och kan tälja och knyppla och grejer, kan inte ni klura ut något smart sätt att lösa det på istället för att säga "jag kan inte sluta elda bensin för jag bor på landet", det låter så... dumt.

Skatteavdrag för cykel?
Sverige har Europas törstigaste bilar. Byter man till exempelvis en Peugeot 107 kommer man ner i en halv liter bensin per mil. Det sparar antagligen minst lika mycket pengar som reseavdraget.

Hälften av reseavdragen görs i de tre storstadslänen. Det kostar staten 14 miljarder om året, lika mycket som hela Vägverkets budget.
http://www.cogito.nu/2006/04/25/dags-att-forandra-reseavdragen/
http://sv.wikipedia.org/wiki/Reseavdrag

Avskaffa reseavdraget.

Öviksmicke skrev:
>
> Däremot skulle jag gärna se en annan form av
> avdrag för cyklingen till/från jobbet som jag
> skrivit längre upp. Även om jag personligen har
> för långt till/från jobb så är det många
> andra som borde få gynnas av att ta cykeln.

Men det här är *precis* problemet med alla skatteavdrag! Så fort man gynnar en grupp så måste man kompensera en annan, och sen en annan, osv.

Skatteavdrag för cykel?
> och landsbygden också?
>Jag kan säga att man blir inte rik på dedär reseavdraget. Jag gör av med nästan en månadslön per år >bara för att kunna ta mig till och från jobbet... i avdraget får jag tillbaka ca 2000:-

En vanlig stockholmsfamilj gör av med 2*8160 kr i SL kort och sedan subventionerade kort till barnen, samtidigt som man har bil för övriga resor. Och kom nu inte och säg att man inte behöver bil i Stockholm. Stockholmare tillbringar även mer tid åt att transportera sig än folk som bor i landsbyggden.

Slopa reseavdraget!

Skatteavdrag för cykel?
Med bil tar det mig 40 minuter till jobbet. Åker jag kollektivt tar det mig 1.30-2.00 timmar, plus att jag då bara kan åka varannan timme. Tillkommer lite marginal i båda ändar, det är svårt att passa bussen exakt på minuten. Stockholm.

Jag hade väldigt, väldigt gärna åkt kollektivt, men det är inte värt så många timmar per dag. Brukar dock ställa bilen utanför stan och cykla sista milen, det är bra för blodtrycket.. :)

Vad vill jag säga med det? Kollektivtrafiken är för dålig på många ställen!

Skatteavdrag för cykel?
jomper skrev:
> Brukar dock ställa bilen utanför
> stan och cykla sista milen, det är bra för
> blodtrycket.. :)

Bra för plånboken också! Reseavdraget motverkar såna kreativa lösningar.

Skatteavdrag för cykel?
Jag mejlade skatteverket och tydligen är det så att avdrag för cykling inte har som krav på att personen ska ha en tidsvinst på två timmar eller kostnader över 11.000 SEK/år om personen cyklar hela sträckan till och från arbetet.

Angående att själva summan på avdraget (250SEK) knappt täcker för nya par strumpor så är riksdagen som bestämmer det. Ska det bli ändring på det krävs det alltså politisk engagemang.

Så här står det på skatteverkets webbplats https://www.skatteverket.se/privat/...ttransportmedel.4.515a6be615c637b9aa41be.html
"Om du har använt cykel för resor mellan din bostad och din arbetsplats får du göra avdrag för dina utgifter. Du kan få avdrag med 250 kronor per år."

Skatteavdrag för cykel?
ranic.se sa:
Jag mejlade skatteverket och tydligen är det så att avdrag för cykling inte har som krav på att personen ska ha en tidsvinst på två timmar eller kostnader över 11.000 SEK/år om personen cyklar hela sträckan till och från arbetet.

Angående att själva summan på avdraget (250SEK) knappt täcker för nya par strumpor så är riksdagen som bestämmer det. Ska det bli ändring på det krävs det alltså politisk engagemang.

Så här står det på skatteverkets webbplats https://www.skatteverket.se/privat/...ttransportmedel.4.515a6be615c637b9aa41be.html
"Om du har använt cykel för resor mellan din bostad och din arbetsplats får du göra avdrag för dina utgifter. Du kan få avdrag med 250 kronor per år."

Vilket skämt, men det visar väl på hur engagerad regeringen är i miljön, subventionera el-cyklar för miljoner verkar dock gå bra...

Skatteavdrag för cykel?
ranic.se sa:

Isf är det ju verkligen otydligt uttryckt i all annan info, där 11.000kr-gränsen beskrivs som överordnad allt annat. Deklarerar man i E-tjänsten dras ju 11.000kr dessutom bort automatiskt, dvs fyller man i 250kr där för resor till/från arbetet blir det inget. Så hur ska man praktiskt göra för att få detta avdrag? Var ska det fyllas i?

Senast ändrad:
Skatteavdrag för cykel?
Jo du @42Hz att subventionera el-cyklar för miljoner var en bra början och alla typer av cyklister borde nog stå lite mer solidariskt om det ska ske någon sort förändring på sikt.

Tyvärr så har i år 2019 Naturvårdsverket inte fått pengar i årsbudget för bidrag till elfordon.
https://www.naturvardsverket.se/Stod-i-miljoarbetet/Bidrag/bidrag-elcykel/

Det är tragiskt egentligen. Se det så här. Om hundra personer börjar cykla året runt istället för att bilpendla till och från arbetet så tjänar dessa enskilda personer och hela samhället på sikt både ekonomiskt och ur hälso- samt miljöperspektiv. Kroppen blir starkare och personer har färre sjukdagar vilket leder till högre inkomst osv. Dessa positiva effekter ackumuleras lätt och plötsligt får de stor individ- samt samhällsbetydelse.

Dessutom så gynnas alla cyklister cyklingen genom "safety by numbers cycling" https://www.google.com/search?rlz=1...z.......0i22i30j33i22i29i30j33i21.2xHcX4GJIFA och det borde alla cyklister ha nytta av oavsett el-assistans eller inte.

ooms sa:
11.000kr-gränsen beskrivs som överordnad allt annat. Deklarerar man i E-tjänsten dras ju 11.000kr dessutom bort automatiskt, dvs fyller man i 250kr där för resor till/från arbetet blir det inget. Så hur ska man praktiskt göra för att få detta avdrag? Var ska det fyllas i?
Jo du, det var tydligen klumpigt formulerat i mejlkonversationen. Nu ringde jag nämligen skatteverket för att kontrollera var och hur avdraget ska fyllas i. Personen jag talade med menar att jag har feltolkat informationen i mejlet. Hon säger att cyklister får göra avdrag med 250SEK/år men får ersättning för kostnader som endast överstiger 11.000SEK/år :D Underbart va :D

Ursäkta missförståndet där tidigare men visst är det ändå kul med kollektiv skatteörfil som cyklister får :D

Senast ändrad:
Skatteavdrag för cykel?
ranic.se sa:
Jo du @42Hz att subventionera el-cyklar för miljoner var en bra början och alla typer av cyklister borde nog stå lite mer solidariskt om det ska ske någon sort förändring på sikt.

Tyvärr så har i år 2019 Naturvårdsverket inte fått pengar i årsbudget för bidrag till elfordon.
https://www.naturvardsverket.se/Stod-i-miljoarbetet/Bidrag/bidrag-elcykel/

Det är tragiskt egentligen. Se det så här. Om hundra personer börjar cykla året runt istället för att bilpendla till och från arbetet så tjänar dessa enskilda personer och hela samhället på sikt både ekonomiskt och ur hälso- samt miljöperspektiv. Kroppen blir starkare och personer har färre sjukdagar vilket leder till högre inkomst osv. Dessa positiva effekter ackumuleras lätt och plötsligt får de stor individ- samt samhällsbetydelse.

Dessutom så gynnas alla cyklister cyklingen genom "safety by numbers cycling" https://www.google.com/search?rlz=1...z.......0i22i30j33i22i29i30j33i21.2xHcX4GJIFA och det borde alla cyklister ha nytta av oavsett el-assistans eller inte.

ooms sa:
11.000kr-gränsen beskrivs som överordnad allt annat. Deklarerar man i E-tjänsten dras ju 11.000kr dessutom bort automatiskt, dvs fyller man i 250kr där för resor till/från arbetet blir det inget. Så hur ska man praktiskt göra för att få detta avdrag? Var ska det fyllas i?
Jo du, det var tydligen klumpigt formulerat i mejlkonversationen. Nu ringde jag nämligen skatteverket för att kontrollera var och hur avdraget ska fyllas i. Personen jag talade med menar att jag har feltolkat informationen i mejlet. Hon säger att cyklister får göra avdrag med 250SEK/år men får ersättning för kostnader som endast överstiger 11.000SEK/år :D Underbart va :D

Ursäkta missförståndet där tidigare men visst är det ändå kul med kollektiv skatteörfil som cyklister får :D
Innebär det alltså att man kan få 250kr i rabatt för pendlarcykeln när man köper den, såvida kostnaden för cykeln överstiger 11tkr? Frågan är om man är beredd att byta cykel varje år för att få tillbaka 250kr från staten? Själv har jag inte pendlingsrelaterade kostnader på cykel som överstiger 11tkr om året (om man då inte räknar med inköpet av cykel såklart).

Skatteavdrag för cykel?
ooms sa:
ranic.se sa:

Isf är det ju verkligen otydligt uttryckt i all annan info, där 11.000kr-gränsen beskrivs som överordnad allt annat. Deklarerar man i E-tjänsten dras ju 11.000kr dessutom bort automatiskt, dvs fyller man i 250kr där för resor till/från arbetet blir det inget. Så hur ska man praktiskt göra för att få detta avdrag? Var ska det fyllas i?
Det finns en annan ruta r det bör höra hemma. Tror den heter hemresor / avdrag för dubbelt boende, kanske?
Jobbar man borta så har man tex ingen schablongräns att förhålla sig till.

Skatteavdrag för cykel?
NickPick sa:
ooms sa:
ranic.se sa:

Det finns en annan ruta r det bör höra hemma. Tror den heter hemresor / avdrag för dubbelt boende, kanske?
Jobbar man borta så har man tex ingen schablongräns att förhålla sig till.
Då ska du ha >50km mellan hemmet och jobbet, och typ veckopendla (man får bara avdrag för en hemresa i veckan).

Senast ändrad:
Skatteavdrag för cykel?
Påverkar dessa 250 kronor någonting i praktiken? Jag har svårt att se att det skulle påverka något beteende. Och har man över 11kkr i cykelrelaterade kostnader på ett år (givet att man på ngt rimligt sätt fördelar ut anskaffningskostanden på rimlig tid) så har man troligen luft nog i (cykel)budgeten att inte direkt påverkas om skulle bli 250 kronor mindre i avgift.

För mig känns det som ytterligare ett exempel på ytterligare ett exempel på lappande av en lagning på ett mischmaschregelverk. Jag har inte koll på i vilken mån man måste uppvisa ngn form av verifikation att man faktiskt haft kostnaderna. Om man måste det känns det som man skulle kunna plocka bort admininstrationen av dessa och sänka skatten istället. Om det inte finns ngt krav så misstänker jag att det finns de som gladeligen falskeligen tar detta avdrag i förhoppning (förvissning) om att de inte kommer att bli påkomna. För att de ska riskera att åka dit krävs kontrollmekanismer vilket kostar pengar vilka återigen kunde gått till att hålla nere kostnaderna om man plockade bort detta avdrag.

Skatteavdrag för cykel?
Klart bättre att ändra pendlingsreseavdraget till att gälla avståndet och ta bort allt om färdsätt. Samtidigt så borde förmåns och tjänstebilar ses över om hur de fungerar.

Skatteavdrag för cykel?
GoranS sa:
Påverkar dessa 250 kronor någonting i praktiken? Jag har svårt att se att det skulle påverka något beteende. Och har man över 11kkr i cykelrelaterade kostnader på ett år (givet att man på ngt rimligt sätt fördelar ut anskaffningskostanden på rimlig tid) så har man troligen luft nog i (cykel)budgeten att inte direkt påverkas om skulle bli 250 kronor mindre i avgift.

För mig känns det som ytterligare ett exempel på ytterligare ett exempel på lappande av en lagning på ett mischmaschregelverk. Jag har inte koll på i vilken mån man måste uppvisa ngn form av verifikation att man faktiskt haft kostnaderna. Om man måste det känns det som man skulle kunna plocka bort admininstrationen av dessa och sänka skatten istället. Om det inte finns ngt krav så misstänker jag att det finns de som gladeligen falskeligen tar detta avdrag i förhoppning (förvissning) om att de inte kommer att bli påkomna. För att de ska riskera att åka dit krävs kontrollmekanismer vilket kostar pengar vilka återigen kunde gått till att hålla nere kostnaderna om man plockade bort detta avdrag.
Såvitt jag vet måste alla avdrag man yrkar på i deklarationen kunna styrkas med ett kvitto eller dylikt på att man faktiskt har haft utgiften. Avdrag för resor är inget undantag. Men sedan är det ju en fråga om man faktiskt råkar ut för en revision, kontrollorganet är ju inte dimensionerat för att kunna kontrollera alla deklaranter årligen. Fundera på hur många som sparar kvitto på bensin, service, däck etc för att kunna styrka avdrag för resa till och från jobb med bil (istf kollektivtrafik). Tror många dessutom väljer att göra avdrag för resa med bil trots att de inte uppfyller kraven på tidsbesparingen (och en hel del som inte åker bil men gör avdraget iaf), det handlar mer om bekvämlighet och att det finns ett sätt att få tillbaka lite pengar på skatten.

Skatteavdrag för cykel?
tinkerbell sa:
GoranS sa:

Såvitt jag vet måste alla avdrag man yrkar på i deklarationen kunna styrkas med ett kvitto eller dylikt på att man faktiskt har haft utgiften. Avdrag för resor är inget undantag. Men sedan är det ju en fråga om man faktiskt råkar ut för en revision, kontrollorganet är ju inte dimensionerat för att kunna kontrollera alla deklaranter årligen. Fundera på hur många som sparar kvitto på bensin, service, däck etc för att kunna styrka avdrag för resa till och från jobb med bil (istf kollektivtrafik). Tror många dessutom väljer att göra avdrag för resa med bil trots att de inte uppfyller kraven på tidsbesparingen (och en hel del som inte åker bil men gör avdraget iaf), det handlar mer om bekvämlighet och att det finns ett sätt att få tillbaka lite pengar på skatten.
Jag tror väldigt många vid behov kan ordna fram underlag som styrker de bilrelaterade utgifter de haft, då korttransaktioner finns tillgängliga långt bakåt i t.ex. Internet-bank eller vid inloggning hos kreditkortsföretaget. Förr när det mesta betalades kontant var det naturligtvis svårare om man slarvat med sina kvitton.

Skatteavdrag för cykel?
tinkerbell sa:
GoranS sa:

Det sistnämnda beteendet är precis anledningen till att jag tycker att man i möjligaste mån ska försöka undvika den typen av konstruktioner i skattesystemet. Blir i praktiken en extraskatt för de som väljer att hålla sig till regler och inte försöka lura systemet. Och jag är alldeles väldigt ointresserad av att skattevägen finansiera lurendrejeri.

Skatteavdrag för cykel?
ooms sa:
tinkerbell sa:
GoranS sa:

Jag tror väldigt många vid behov kan ordna fram underlag som styrker de bilrelaterade utgifter de haft, då korttransaktioner finns tillgängliga långt bakåt i t.ex. Internet-bank eller vid inloggning hos kreditkortsföretaget. Förr när det mesta betalades kontant var det naturligtvis svårare om man slarvat med sina kvitton.
Med dagens köpmönster gäller det ju även cykelrelaterade utgifter.

Tillbaka
Topp