skavsår efter regnvättern

steffo§§

Ny medlem
Har råkat ut för ett vad jag antar är ett vanligt problem, men inte hittat någon bra lösning...

Efter att ha cyklat årets vättern (9.48) i regn så har jag fått rejäla skavsår efter cykelbrallans padding, sömmen som håller paddingen fast. De är ca 15 cm långa och 3-4 cm breda, de gör svinont och rinner om dem. Jag struntar i att visa bild på dem :-).

Är det någon som har tips på hur jag bäst kurerar dem, och hur jag undviker dem i framtiden?

Tack.

steffo§§ skrev:
-------------------------------------------------------
> ... och hur jag undviker dem i framtiden?

Låt bli att cykla så långt.

Det bästa du kan göra är väl tyvärr preventivt - byxfett/idomin i grenen för att minska risken för friktion. Ska man köra i regn i typ 10 timmar, sätt på någon form av vattenavvisare så att du slipper på byxorna impregnerade med grus&gojs baktill.

s skrev:
> steffo§§ skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ... och hur jag undviker dem i framtiden?
>
> Låt bli att cykla så långt.

+1

;)

Kladda ett rejält lager inotyol på såren och ta på ett par NIKE PRO COMBAT compression eller liknande.
Du får vara beredd på att compression-kallingarna blir äckliga och i behov av maskintvätt.

Lars.E skrev:
> Du får vara beredd på att
> compression-kallingarna blir äckliga och i behov
> av maskintvätt.

Fanken, det problemet har jag med vanlig kallingar med. Kan inte gå med dem i två veckor utan att de måste tvättas...

Kan kanske hjälpa att döva smärtan tillfälligt genom att stryka på Xylocain.

Senast ändrad:
steffo§§ skrev:
> och hur jag undviker dem i
> framtiden?
>
> Tack.

Använd stänkskärmar!

Du har antagligen fel storlek på byxorna. Vettiga byxor ska inte ge såna skavsår.

1. Köp rätt storlek på byxorna.
2. Smörj in häcken med Assos chamoix
3. Använd stänkskärm

Men viktigast av allt. Kör ordentliga långrundor innan så du härdar häcken och märker var det kan skava.

Tack för svaren, och jag tänker inte skicka bilder ;-).

Jag har trots allt cyklat 200 mil i brallorna så man tycker ju att häcken ska vara härdad, fast iofs inte i 5 timmars spöregn. Ska definitivt kolla upp ett par nya, utan sömn i sig. De jag har nu är ett par Santini som är köpta på cykelcity, men det blir nog de som har limmad kudde i sig nästa gång.

Ringde sjukvårdsupplysningen med, eftersom det är ganska stora skavsår,och fick följande råd...

1. Lukta ordentligt på såret för att se om det luktar illa (kan då vara inflammerat). Det är väldigt svårt att göra själv om man inte är extremt vig, så be någon att lukta åt dig. (Inte helt lätt att hitta någon som frivilligt vill lukta i häcken).
2. tvätta ordentligt.
3. raka bort håret i och runt skavsåret. (nu fattar jag tråden om att raka allt utom armhålorna:-))
4. köp DuoDERM på apoteket (typ som compeed men för större öppna sår och brännskador) och täck såret.
5. låt DuoDERM sitta ett par dagar, sedan är det läkt.
6. Om det blir inflammerat och börjar göra ont, eller om det blir röda streck på kroppen upp mot hjärtat (blodförgiftning) uppsök sjukhus omedelbart.

Enkelt.

Hoppas att det hjälper så jag kan cykla snart igen.

Inotyol är verkligen magiskt mot såna här skavsår. Gissar på att det är cancerframkallande också, det är det mesta som är effektivt..

Från FASS:

Varningar och försiktighet
Inotyol salva innehåller ullfett, som kan ge lokal hudreaktion (t.ex. kontakteksem).

Överdosering
Inga fall av överdosering har rapporterats.

>> 3. raka bort håret i och runt skavsåret. (nu fattar jag tråden om att raka allt utom armhålorna:-))

>http://www.craigslist.org

Kanske ska förtydliga att det inte är mellan skinkorna skavsåren sitter, utan på skinkorna. Mellan skinkorna är mer vanligt hos de som rider häst tydligen, förmodlgen eftersom friktionen då är mer utav en "upp ner fram tillbaka" rörelse. Vet dock inte om ryttaren är barbacka under ridbrallorna.

Inotyol är kungen, har använt tidigare, men inte mot de jättar jag har nu.

......

Helt ärligt, nu svär jag i kyrkan här då jag vet att alla experter säger att detta är fel men det funkar hur bra som helt för mig och får aldrig skavsår på långturer längre.

Köp ett par tighta boxerkalsonger i halt material (typ badbyxliknande, nylon/polyester kanske?)Ha dessa under.... de måste sitta såpass tight att de inte rullar upp sig längs benen så lösa boxershorts går såklart fetbort :-)

på detta sätt så blir det en glidande yta mellan underbyxorna och cykelbyxorna och sömmen känner du inte av över huvud taget. Har inte haft några besvär alls efter att jag började köra detta.... tycker däremot inte alls om att köra commando längre då jag får skavsår nästan direkt som svider och jävlas, detta är mycket bättre, åtminstone för mig...

Men som sagt, vissa "proffstyckare" hänger väl mig för detta påstående ha ha...

Prova i alla fall, det kostar ju inget (förutom möjligen ett par underbrallor) ;-)

Rövkräm is the shit!!
Jag körde ett 5-mils träningspass i regn häromveckan och fick sånt jääävla skavsår av de blöta brallorna.
Normalt finväderscyklar jag bara (oftast) och brukar inte ha problem. Så, inför Vättern köpte jag Assos chamoix creme utifall att det skulle bli blött, och det blev det ju.
Resultatet = Inte minsta tillstymmelse till skavsår!

xenomorf skrev:
> Helt ärligt, nu svär jag i kyrkan här då jag
> vet att alla experter säger att detta är fel men
> det funkar hur bra som helt för mig och får
> aldrig skavsår på långturer längre.
>

Själv kör jag med vanliga (tajta) boxers, aldrig haft ett enda skavsår. Känner inte direkt ett behov av att ha någon "respekt för sporten" och gå commando.

mmmrrrr skrev:
> xenomorf skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Helt ärligt, nu svär jag i kyrkan här då
> jag
> > vet att alla experter säger att detta är fel
> men
> > det funkar hur bra som helt för mig och får
> > aldrig skavsår på långturer längre.
> >
>
> Själv kör jag med vanliga (tajta) boxers, aldrig
> haft ett enda skavsår. Känner inte direkt ett
> behov av att ha någon "respekt för sporten" och
> gå commando.

Bah! Slår vad om att ni har glasögonskalmarna innanför hjälmremmarna också.

Vilken otur, har inga som helst besvär efter årets paddeltur. Varken kallingar eller kräm använder jag. Så, nu tillförde jag ingenting - igen.

Jag har blandade erfarenheter av DuoDERM.

Det kan lätt bli sibbigt värre under den, och då läker det inte så bra alla ggr.
DuoDERMen sitter inte heller så bra på rörliga ställen om man rör sig som vanligt, det blir lätt en vätskeblåsa som vandrar iväg mot kanten så ena sidan släpper och om du då får för dig att byta då så kan det följa med lite för mycket av såret när den tas bort.

Men de ggr som det funkar som det är tänkt så känns det helt underbart att kunna röra sig utan att känna utav skadan.

inotyol och compressions-kallingar (som kräver rejälare tvätt än Mats kallingar) är kanske inte lika skönt som ett perfekt DuoDERM, men inotyol är oftast kung.

Om man behöver sätta DuoDerm på "svåra" ställen kan man med fördel fixera den med Fixomull - finna också på Apoteket. Det är en tunn, bred och väldigt elastisk tejp, som man helt enkelt tejpar fast DuoDermen med. Sitter cirkus en vecka, och när den lossnar är det sannolikt läkt och fint under.

xenomorf skrev:
> Prova i alla fall, det kostar ju inget (förutom möjligen ett par underbrallor) ;-)

Jag har nu provat i 64 mil och det gick alldeles utmärkt.

Tillbaka
Topp