Skavsår?

Maniac

Ny medlem
Skavsår?
Nu när man kommit igång ordentligt på lvg:s hojen dyker då andra problem upp. Irriterande skavsår och andra utslag typ finnar ploppar upp i sätet. Har haft problem även tidigare år men ej hittat nån lösning på problemet. Hygienen är bra och under kontroll, brallorna tvättas/sköljs av efter varje tur.
Har även testat olika salvor etc. men ingenting tycks hjälpa. Nu är goda råd dyra !!

Skavsår?
Olika salvor?
För mycket "anti-bacterial" kan orsaker problem med svamp...Tvätta med ett klassisk carbolictvål, även kläder - funker bra mot svamp. Kolla efter symptom av svamp mellan ben - samma som mellan tåarna!
Om du har ett riktig infecterade finnar, sen klorohexidin efter försök att tömma den! (OUCH! ;.) )

Skavsår?
Feta salvor är bra för skavsår men ökar risken för finnar. Jag kör helst utan så länge det går. På långa rundor eller om jag ska köra långt i regn brukar jag köra med Assos chamoix. Den funkar riktigt bra och är inte så fet. Den är antibakteriell. Om du svettas mycket kan du testa med kroppspuder.
/J

Skavsår?
Riktigt varma dagar använder jag kroppspuder med menthol i. Riktigt mycket ska det vara, så att det blir ett moln om man krashar.
Har även provat med salvor av olika slag, men puder funkar bäst för mig.

Skavsår?
Tack för svaren hittills, men inget tycks funka på mej. Talk före långtur och salva med ringblomsextrakt efter duschning men icke. De bara finns där och irriterar

Skavsår?
Lite OT..men i resturangvärlden så brukas det pudras med maizena mellan skinkorna, man tar vad man har helt enkelt.

Problemet ligger i att det blir fuktigt. Skavsår o dyl kommer då väldigt snabbt.

Skavsår?
Maniac skrev:
-------------------------------------------------------
> bra och under kontroll, brallorna tvättas/sköljs
> av efter varje tur.
> Har även testat olika salvor etc. men ingenting
> tycks hjälpa. Nu är goda råd dyra !!

Jag hade rätt stora liknande problem i flera år men nu har jag
använt Assos chamois cream och får nästan aldrig problem.

Bara mycket långa och blöta turer kan ibland ge problem.

En kompis med liknande problem som provat allt utan förbättring
fick recept på någon slags kortison-salva av farbror doktorn.

Den använder han i förebyggande syfte inför långturer och efter
turer som medfört problem.

Salvan har gjort att hans problem minskat väldigt mycket.

Fast hans största problem var kanske att visa upp de nedre delarna
för farbror doktorn så att denne kunde göra en grundlig inspektion.

En tröst i ev bedrövelse kan möjligen vara att rätt många cyklister
drabbas av sådana här problem.

Även proffscyklister råkar ut för det, ex hade väl Lance Armstrong
problem i flera år och fick just kortisonsalva (korticoid-salva?) mot detta.

/Fedde

Senast redigerad av en moderator:
Skavsår?
the_TnT skrev:
-------------------------------------------------------
> MarkusF gav mig sin gamla burk "VanDerBumblebee" rumpsalva som han köpte nere i Belgien. Minns inte
> exakt var han köpte det,
> men man får ta det lugnt med den salvan för den drar åt sig bin då den luktar honung...
>
> Detta inlägg har dolts för dig då det kräver
> en högre användarnivå
>

Hehe skoj att man ändå kan läsa vad du skrev om man kollar i källkoden för hemsidan, funkar sådär den där funktionen. ;-)

/Leo

Skavsår?
Huh huh... "Assos"... huh huh

beavis-butthead.jpg

Tillbaka
Topp