Skellefteå Bike Rally II 27/7 - Nu med resultat

Stojje

Medlem
Det börjar dra ihop sig till den andra upplagan av Skellefte Bikerally. Som sig bör handlar det om tekniska stigar som företrädelsevis lutar mera utför än uppför. Adrenalin, mjölksyra och ett visst mått av svett krävs av den som tänker prestera. Övriga får njuta av svängade stigar, härliga högfartskurvor, branter både uppförs och nedförs, passager genom en och annan stenkista samt ett utom ordentligt trevligt sällskap.

Tänkt tävlingsdag söndag 27 Juli.
Samling 10.00 Ica Handlarn Anderstorp
Mer detaljerad info om ss, förtäring etc kommer senare men räkna med en heldags cykling.

Anmälan här
Välkomna

Anmälda so far

Stojje
Stok
feeblesmith
Simom E
Håkan
Micke J
Gunnar Ö
Samuel F
Jonas B
Mikael Karinkanta
Sandvall
Svpe
Jawo
D Almelind
Peter Ericson
Rasmus Holmgård
Taxijohan
Jon fb
Aristoteles ?
John Lind
Caroline Öhlund
Jackson
Marran

Senast ändrad:

Stojje

Medlem
Härligt stok ock feeblesmith nu börjar det ta sig. Lägger till lite övrigt folk också som anmält sig på andra forum.
SS 1,2 och 3 är helt klara men jag lurar på att lägga till en fjärde också bara för att jag tycker sträckningen är så fin.

Stojje

Medlem
Aristoteles, ursäkta den sena uppdateringen. Är ute på semester ock är inte alltid så tillgänglig.
Bana köttig?
Svar : Varierande. Lite stök, lite snabbt flyt, endel tekniska partier, fina stigar och inga dropps över 30 cm. Tyvärr har vi ju inte samma förutsättningar i skellefte som i Åre eller alperna men jag tror att vi hittat roliga och utmanande stigar ändå. Meningen är att alla ska kunna vara med oavsett kunskapsnivå och cykel men det kommer att gå fortare och lättare för den som har lite erfarenhet. Hoppas det var svar på din fråga , ungefär.

jawo

Ny medlem
Jag är sugen men vet inte om jag kan med tanke på jobb.
När är sista anmälningsdag?
Edit: Jag anmäler mig.

Senast ändrad:

jawo

Ny medlem
Hur pass "farlig" är sträckningen?
Är det fullface hjälm och bröstplatta eller bara en gammal hederlig cykelhjälm som gäller?
F-bannade mobil lever sitt eget liv.

Senast ändrad:

Stojje

Medlem
För att förnya oss så blir inte årets upplaga på Vitberget som annars kanske har det största stig utbudet. I år ska vi vara på Byberget vid Anderstorp, alltså söder om älven öster om rondellerna.

Samlingsplatsen blir på parkeringen utanför Handlarn. Anderstorpsleden 2 i korsningen mot Hemmansgatan. Där finns det också möjlighet att fylla på energidepoerna om man så vill. För övrigt så ser det varmt ut, jag räknar med bad och lite afterbike vid Falkträsket när rejset är över. Ta med badbrallor och tilltugg.

Stojje

Medlem
Nu är det dags för lite mer detaljerad information inför rejset på söndag.

Vi samlas vid Handlar´n på Andertorpsvägen 2, korsningen mot Hemmansvägen.
Där går det att fylla på föråden men det är inte världens billigaste ställe om man tänkt sig göra större inköp. Räkna med en heldags aktivitet så ta med vätska och fika/ tilltugg som går att ta med under Rallyt. Specialsträckorna är rätt nära varandra så det är enkelt att ha en rygg stående vid starten om man så vill. När Allt är klart räknar vi med bad och fika vid Falkträsket.

Har man tänkt ladda så är det nog bra med rygg, armågs och knäskydd förutom hjälmen.

SS 1Voita Polku
Börjar med lite motlut över sten hällar men sen drar den snabbt nerför. Några stenkistor passeras innan högfartscrusing tar vid. Avslutas med några snabba svängar genom lövskogen innan målgång. Dagens lättaste led skulle jag säja.

SS2 Ykköskanava
Dagens mest konditionskrävande, Fullfart rätt ner, det flyter på sen börjar stöket, disponera kraften för att orka ta motlutet. Sätta hjulen rätt över stenskravel och rotmattor. Maxpuls alldeles för tidigt.

SS3 Rasva Run
En riktigt fet linje över hällar och kanter, runt träd och surhål. Den som bromsar minst vinner -eller krasckar. Ett riktigt bra åk helt enkelt.

Övriga frågor på det?

Stojje

Medlem
Anmälningsavgiften är inte klar ännu. Det beror på om orienteringsklubben vill ha hyra för lånet av tidtagarutrutningen. Just nu är det 0 kr. kan bli 50kr om det kostar.

Jackson

Ny medlem
Hallå! Jag och marran har ändrat våra resplaner och är lite sugna på att dyka upp imorn. Jag kör i invalidoklassen :). Funkar det trots ubersen anmälan?

Stojje

Medlem
Härligt, det ser ut att bli ett bra gäng.
Måste få tillägga att vid Handlarn där vi ska träffas finns det begränsat med parkeringsmöjligheter. Tvärsöver vägen däremot ligger Vårdcentralen. Parkera där i stället. antagligen gott o platser en söndag.

*micke*

Ny medlem
Tusen tack alla, särskilt Stojje förstås, som bidrog till ett jättetrevligt arrangemang!

svpe

Aktiv medlem
*micke* skrev:
-------------------------------------------------------
> Tusen tack alla, särskilt Stojje förstås, som
> bidrog till ett jättetrevligt arrangemang!

+1

marran

Aktiv medlem
+1
Grymt att få köra lite spontanrally bara sådär, och på riktigt fina stigar också!

Jackson

Ny medlem
Jag sällar mig i tackarkören och bugar och niger för fint arr. Otroligt fint att få vara med och se vad benen håller, och fantastiskt fina stigar!

Här kommer lite bilder från dagen. Jag orkade tyvärr bara fota precis i början, sen blev hjärnan överhettad :).

IMG_6420.jpg

Stojje ger info om dagen inför en mycket taggad och, redan då, varm publik.

IMG_6421.jpg

Hugade bikerallyister

IMG_6423.jpg

Varma bikerallyister

IMG_6425.jpg

Första starten på SS1

And off we go:
IMG_6429.jpg

IMG_6436.jpg

IMG_6438.jpg

IMG_6442.jpg

IMG_6444.jpg

IMG_6447.jpg

Som sagt, tack och bock!

Stojje

Medlem
Härligt och kul med alla som kom. Vad bra att det var nån som tog bilder, jag hann liksom inte med.David borde ha ett gäng i sin kamera också. Jag ska samla mig lite sen kan jag lägga ut resultaten, lider typ fortfarande av vätskebrist.Det är nog egentligen inte meningen att man ska ha cykelrace när det är styvt 30 gr varmt i skuggan.

Stojje

Medlem
Nu har jag en gästfri kväll och tänkte jag kunde ta och plita ner lite resultat från helgens tävling. Bättre sen än aldrig som nån sa.
10.00 på söndagsmorgonen träffades 18 hårda ( läs varma)cyklister utanför Handlar´n. En kort genomgång av risker, strategier och tänkbara vätsedepoer innan avfärden mot SS1- Voitaspolku. Väl på plats på toppen av byberget var de flesta redan så överhettade att de avstod från rekåk och nöjde sig med att ha synat banan på vägen upp.
Stök längst upp sen snabb fartsträcka inna några tvära böjar innan mål.
Taxijohan Piteå slog till med det klar snabbaste åket. 15 sek snabbare än någon annan normalbegåvad cyklist. Daniel A fick en andra plats och John Lind klämde in sig på tredje plats trots ett antal stopp efter vägen.

Johan E 2,21
Daniel A 2,31
John L 2,33
Stojje och Björn S 2,35
Marran 3,36
Samuel F 2,38
Jon H 2,40
Mikael K 2,42
Jon B 2,44
Mikael J 2,45
Sven P och Jonas B 2,53
Alex O 2,54
Simon E 3,05
Carroline ö 3,23
Gunnar Ö 3,23
Andrea M 3,31

SS2 Ykköskanava, en pulshöjare och en näradödenupplevelse i 32 graders värme.
John L visade att bra ork , starka ben och stora hjul är en bra kombination på brötigt underlag.

John L 4,13
Jon B 4,35
Mikael K 4,40
Samuel F 4,41
Marran 4,45
Stojje 4,46
Björn S 4,47
Johan E 4,56
Daniel A 5,00
Mikael J 5,01
Jonas B 5, 13
Sven P 5,15
Simon E 5,23
Gunnar Ö, Jon h 5,28
Andrea M 6,14
Alex O 6,48
Carroline Ö 7,00

Efter SS2 viste vi att TaxiJohan och John var de som imponerade mest vid utförskörningarna . SS3 Rasva Run var just en sån utförskörning. Några snabba tramptag sedan utför, teknisk med några stenkistor och branta partier följt av en serie kurvor i hög fart. Spänningen ( och hettan ) var olidlig.

John L 1,46
Johan E 1,48
Daniel a och Marran 2,02
Björn S och Jon B 2,04
Mikael K 2,05
Stojje 2,08
Mikael j och Samuel F 2,10
Jon H 2,11
Alex o 2,17
Gunnar Ö 2,22
Sven P 2,26
Simon e 2,32
Carroline ö 2,37
Andra M 2,52
Jonas B 7,29 med dagens andra punktering.

Kul att se så många glada och entusiastiska cyklister som vågade utmana värmen och
sporrade och peppade varandra under och mellan åken.
Också kul och sporrande att se att det finns cyklister som på nåt konstigt sätt alltid är 20% snabbare än en själv även när man tycker att det här går inte att cykla snabbare.
Tack till Tidy , Eson och Cykel och Fiske för fina priser och så måste Skellefte Orienteringsklubb få en eloge för utlånet av Sport Ident.. Utan det hade det inte gått att hålla koll på alla de tajta tiderna.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer