Skev aluram (?)

ol__

Aktiv medlem
Skev aluram (?)
Jag fick en gammal MTB nästan gratis. Nu märkte jag när jag provmonterade bakhjul att det hamnade lite snett. Vid bryggan på sadelstagen var mitten på däcken ca 1 cm off. Jag testade och flytta quickreleasen något, och med lite luft i ena dropouten satt hjulet rakt. Så:

1. Hur mäter jag lämpligast upp och kontrollerar/verifierar var skevheten finns?

2. Hur åtgärdar jag lämpligast? Finns ju varianten att bocka till ramen med en träregel, men det känns sådär på en aluram. Borde väl även gå att fila upp en dropouten 1-2 mm kanske? Eller är det bättre att lägga emellan på andra sidan?
Fulmek är högst tillåtet, ramen har redan gått om repor. Dock så vill jag inte förstöra i onödan så att säga.

Skev aluram (?)
ol__ skrev:
-------------------------------------------------------
> Men hur med snöre? Dropout till styrhuvud?

Ungefär så. Genom gaffeländarna, runt styrhuvudet. Mät avståndet mellan snöret och sadelröret.

Skev aluram (?)
Lite annat kom emellan, men nu har jag kollat lite till.
Vände jag på hjulet visade sig samma skevhet.
Testade mäta från dropoutsen till olika punkter på ramen - noterade ingen skillnad.
Testade spänna upp ett snöre dropout-styrhuvud-dropout och sen mäta från sadelklämma till detta snöre. Eventuellt en skillnad, men också svårt att mäta, så de 1-2 mm som jag eventuellt såg kan lika gärna vara mätfel.

Hm.

Skev aluram (?)
ol__ skrev:
> Lite annat kom emellan, men nu har jag kollat lite
> till.
> Vände jag på hjulet visade sig samma skevhet.
> Testade mäta från dropoutsen till olika punkter
> på ramen - noterade ingen skillnad.
> Testade spänna upp ett snöre
> dropout-styrhuvud-dropout och sen mäta från
> sadelklämma till detta snöre. Eventuellt en
> skillnad, men också svårt att mäta, så de 1-2
> mm som jag eventuellt såg kan lika gärna vara
> mätfel.
>
> Hm.

Går det att ställa den plant på ett papper och rita in lite givna mått? Tex c/c vevlagerhylsa, c/c dropouts mm och förlänga linjerna så att det går att mäta? Förlängda linjer bör ju vara parallella. Samtidigt skulle du kanske kunna se med ett vattenpass om sadelröret är vertikalt i sida när vevlagerhylsa och dropouts står plant på golvet. Jag vet inte om detta funkar, ville bara bidra med något mer förslag.

Skev aluram (?)
Är det så lite och du inte ser någon spricka så fila till på dropoutsen så hjulet blir rakt. Cykla och inspektera ramen då och då eftet sprickor (som vanligt med andra ord).

Dessutom så är det inte lika läbbigt med sprickor och eller haveri på kedjestag som på gaffel eller styrhuvud.

Men som sagt. Alltid inspektera och ge akt på om cykeln plötsligt börjar kännas konstig då detta ofta beror på att något gått sönder eller är på väg att ge sig. Chansa aldrig med skador på gaffel eller styrhuvud. Lär dig var ramar är mest belastade och oftast spricker. Kolla gärna visa mitt rambrott tråden för att skapa en känsla för var det oftast går sönder.

Skev aluram (?)
Jag skulle också filat lite.

Kolla bara alla "självklara" (dvs inte alls självklara men) grejer som kommentaren om fjädern, att snabbkopplingen är rak, har rätt diameter etc innan du börjar avlägsna metall.

Skev aluram (?)
Hm, hade aldrig gissat att fjädern skulle kunna ställa till det. När jag nu tog bort snabbkopplingen så sitter hjulet rakt (iallafall mer rakt, enligt ögonmåttet). Men vad jag kan se är fjädrarna rätt (smalare in mot navet, bredare ut mot kopplingen) och axeln rak.

Hm... :)

Skev aluram (?)
ol__ skrev:
> Hm, hade aldrig gissat att fjädern skulle kunna
> ställa till det. När jag nu tog bort
> snabbkopplingen så sitter hjulet rakt (iallafall
> mer rakt, enligt ögonmåttet). Men vad jag kan se
> är fjädrarna rätt (smalare in mot navet,
> bredare ut mot kopplingen) och axeln rak.
>
> Hm... :)

Skadad fjäder som inte kan "komprimera"/snabbkopplingsändar - h/v - som inte "sväljer" fjädern?

Tillbaka
Topp