Skicka cykel fran Goteborg till San Francisco..

Johan -

Ny medlem
Hej,

Efter att sokt genom forumet utan framgang kommer har min fraga:

Jag ska gora det ovanliga (omvanda) att skicka min mtb fran Goteborg till San Francisco - efter manga fighter med SAS/Lufthansa har jag kommit fram till att jag aldrig kommer att fa med mig den pa som extra bagage pa planet. Tydligen ar planen fran gbg till Munchen/Frankfurt for sma..

Nagon som vet vad som ar det billigaste, mest effektiva (med flygfrakt) bolag for att skicka over en cykel?

Tacksam for tips!

Johan

Ring ut till flygfrakt på Arlanda, men räkna inte med att det blir billigt!!

Hade också en dust med SAS men jag chansade och checkade in cykeln ändå (i hård cykelväska med måtten 120x77x28) tjejen grymtade lite men det gick bra, slapp till och med övervikt.

Jonas

Hur mycket kostar det med övervikt? normalt då..
Dyrare internationellt än innom sverige? dyrare om man reser utanför eu?

Jag har svårt att se varför den inte skulle kunna flyga med dig. Det brukar vara 2x30kg du får ha med dig över atlanten.

Vi var ett gäng (6) härifrån som flög till geneve med sas i somras med varsin cykel i ett propellerplan, de hade inga synpunkter på att vi hade cyklar med oss.

Vi for med SAS o Lufthansa Arlanda — San Francisco t o r förra året, hade två hojar o två bobbar med oss i kartonger, så länge vikten inte överstiger 60 kg per person och man inte har mer än två kolli är det OK.

Per

Du skulle har skickat den till mig i Stockholm. Jag kom in till SFO från ARN (via Chicago) för 4,5 timmar sedan och kunde har tagit det med oss i en CrateWorks väska. (Mina 2 barn och jag tog med bara 1 checkade resväska för oss alla. Vi kommer att ha några fler på vägen hem, men det är en annan historia.)

130_3078.jpg

Våra kartonger lastas i SF. Tror verkligen inte att det ska vara något problem, givet att cykeln är packad i en kartong med rätt dimensioner eller en hård cykelväska. En variant, om du flyttar till CA och vill använda flygvikten till annat, är naturligtvis att sända hojen med UPS eller ngn motsvarande speditörsfirma. Kan inte säga hur mycket det skulle kosta men räkna med ett par hundra USD.

Per

Tack for visat intresse..
Problemet kvarstar - jag bor i SF och ska ta en snabb svang till Sverige. Forsokte vara lite pro-aktiv och kollade med Lufthansa/SAS for att fa en forsakran om att det gar att ta med sig cykeln tillbaka - allt enligt deras hemsida. Dessvarre kom de tillbaka med ett negativt svar. Vet inte om det beror pa att de inte orkar kontrollera ordenligt om det verkligen gar, eller om det verkligen ar sa att den inte far plats.. Tvivlar dock pa att en cykelvaska/kartong skulle vara for stor..
Verkar val som jag tvingas buda hit den - alternativt skaffa en ny flygbiljett vilket borde ga ungefar pa ett ut..

Johan

Johan - skrev:
-------------------------------------------------------
> Forsokte vara lite
> pro-aktiv och kollade med Lufthansa/SAS for att fa
> en forsakran om att det gar att ta med sig cykeln
> tillbaka - allt enligt deras hemsida. Dessvarre
> kom de tillbaka med ett negativt svar. Vet inte om
> det beror pa att de inte orkar kontrollera
> ordenligt om det verkligen gar, eller om det
> verkligen ar sa att den inte far plats.. Tvivlar
> dock pa att en cykelvaska/kartong skulle vara for
> stor.

Jag tror det är något missförstånd, har flugit ganska många gånger över pölen med hojarna i kartonger och det har aldrig varit några som helst problem. Har flugit AA, BA, SAS och Lufthansa.

Vore jag i dina kläder skulle jag ringa dem igen och förklara hur hojen är inpackad och att det går bra med alla andra bolag. I vissa fall vill de att man ska meddela i förväg för att de ska vara beredda.

Per

Ok Tack Per for tips.
Det blir def. nasta steg - att ringa igen. Har du erfarnhet av mindre plan - da jag formodar att det ar planet gbg-Munchen som ar ''problemet''.

Mvh

Johan

Tog med min cykel i delar från Kanada. Det gick fint, höll dock på att förlora hjulen i New York om inte min syster hade varit uppmärksam på de brandgula säckarna som de var packade i. Nu var i och för sig hela familjen med och alla fick varsin del att bära.

Samma princip har tillämpats på Statens Järnvägar samt på Göteborgs spårvägar. Ingen av dessa tillåter annars cyklar på sina transportmedel. Då bar jag visserligen alla säckarna själv.

Lycka till

Johan - skrev:
-------------------------------------------------------
> Ok Tack Per for tips.
> Det blir def. nasta steg - att ringa igen. Har du
> erfarnhet av mindre plan - da jag formodar att det
> ar planet gbg-Munchen som ar ''problemet''.

mallorca32.jpg

Boxning på Mallis

Har aldrig haft hojarna på något riktigt litet plan. Tror dock att de går in i mindre maskiner också. Men föreställer mig att de kan ställa krav på att man ska förhandsanmäla att de ska med. Det har jag varit med om flera gånger. Det är viktigt, att det är alldeles klart att de är "boxade" och att man talar med rätt person. Och, det kan vara smart att inte ta de allra största boxarna, förra året hade vi först jätteboxar, typ för Skeppsholmscyklar, men valde att istället ta gamla lite mindre boxar som iofs krävde lite mer jobb —men inget oöverkomligt, packar ner en hoj på en kvart, o så stoppar man om den med kläder etc.

Per

Tillbaka
Topp