Skicka paket till företag

• Trådstartare Trådstartare H.
  • Start datum Start datum

H.

Aktiv medlem
Ska skicka en sadelstolpe på service. Paketet väger under 600g och är ca 50x10x8 cm.

Eftersom det ska skickas till ett företag kan jag ju inte köra med varianten att de får hämta på utlämningsställe utan direktleverans är nödvändigt.

Vilka alternativ har jag då som privatperson? PostMord vill ha 200kr för mitt paket...

Jag har skickat en likadan låda ? med Schenker Privpak. Ca 170kr med utkörning.
Lådan lämnar du på Ica.

Edit: ord

Senast ändrad:
mikipedia_ sa:
Varför skulle inte företaget kunna hämta hos ombud?
Det handlar nog inte om att inte kunna, utom om att inte vilja. De vill nog inte lägga tiden på att åka till ombud, stå i kö, åka tillbaka, etc. Det är ganska vanligt att företag har i sina villkor att frakt till dem ska gå med utkörning.

Jeppe_E sa:
Företagspaket 16:00 hette det ivf förr. Fanns även 12:00 men det var ohemult dyrt.

07:00 var dyrare.
En firma i södra Sverige ville prompt ha prylar skickade med 07:00. Det visade sej sen att de inte fått paketet, beroende på att de öppnade först 08:00...
Efter att jag lyckats spåra paketet till ett postkontor (såna fanns på den tiden) så ville firman att jag skulle fixa en ny utkörning. Jag påpekade att om det nu var bråttom så borde de nog åka och hämta det själva, postkontoret låg 300 meter bort...
Jag hade föreslagit 12:00, billigare och ändå framme på förmiddagen. Nu fick de grejerna framåt 13:00...

ooms sa:
mikipedia_ sa:
Det handlar nog inte om att inte kunna, utom om att inte vilja. De vill nog inte lägga tiden på att åka till ombud, stå i kö, åka tillbaka, etc. Det är ganska vanligt att företag har i sina villkor att frakt till dem ska gå med utkörning.

Ahaa, du menar så. Kanske firman kan köpa frakten och du betalar den, typ så som Rbs skickar en fraktsedel.

mikipedia_ sa:

Det är mer att det är ganska stökigt. Att vi måste lämna in fullmakt till PostNord om vem som har rätt att hämta ut paket i företagets namn. Och sen får man se till att just någon av dessa personer har tid och möjlighet att åka iväg den där gången en kund snålat några kronor på att välja utan utkörning.

Spacekitty sa:
mikipedia_ sa:

Det är mer att det är ganska stökigt. Att vi måste lämna in fullmakt till PostNord om vem som har rätt att hämta ut paket i företagets namn. Och sen får man se till att just någon av dessa personer har tid och möjlighet att åka iväg den där gången en kund snålat några kronor på att välja utan utkörning.

+1

Skulle jag skicka till ombud skulle jag i mitt huvud även kalkylera med 30-60 min arbete för upphämtning av paket, vilket skulle göra servicen dubbelt så dyr.

Jag har frågat efter fraktsedel från företaget.

Skicka med vanlig post är nog inte aktuellt, paketet går inte ner i en brevlåda och då finns risken att det slutar hos ombud ändå.

Ja absolut en timme får man räkna med att lägga på pakethämtningen. Det ligger ju inte hos Hassans frukt och ved som ligger i närheten där alla andra privatpaket finns utan det hamnar på det speciella Företagscentret som ligger hälvvägs nästbys.

H. sa:
Ska skicka en sadelstolpe på service. Paketet väger under 600g och är ca 50x10x8 cm.

Eftersom det ska skickas till ett företag kan jag ju inte köra med varianten att de får hämta på utlämningsställe utan direktleverans är nödvändigt.

Vilka alternativ har jag då som privatperson? PostMord vill ha 200kr för mitt paket...
Schenker -> https://skicka2.dbschenker.com/bobweb-prod-201711200704/index.html vill ha 165 kr för ovanstående mått och vikt. För det priset gäller alltså lämna in hos Schenker-ombud, och sen utkörning till företaget.

Tillbaka
Topp