Skidcykel, slowbuild (förmodligen)

DarthVidar

Aktiv medlem
Hej!

Jag hade sönder en av ungarnas snowracers (eller bob som infödingarna där jag bor säger) i helgen och tänkte att det var på tiden att jag skaffade en snöleksak som håller för mitt blekfeta arsle!

Planen är att använda en gammal dirtram och gaffel från ett projekt som aldrig tycks bli klart, ett par uttjänta "bob"-skidor och lite annat tjafs... Kan bli bra detta!

Först blir att serva gaffeln och leta rätt på någon som vill svetsa...
20738970-6CB7-47E3-B264-52BC10616A66.jpeg

kul projekt:)

men den där plastbiten lär splittras sönder i närmsta driva? kanske någon längsgående förstärkning kunde integreras med infästningen?

kul projekt:)

men den där plastbiten lär splittras sönder i närmsta driva? kanske någon längsgående förstärkning kunde integreras med infästningen?

Jo, så kan det nog vara och jag tänker att de skall få lite stöd i tillvaron! Men i övrigt tänker jag mig att de borde hålla (de höll iaf när de satt på boben), sen om de är särskilt bra är en annan sak ?

Det är nog inte dumt att försöka montera riktiga skidor under cykeln. Dvs carvingskidor med midja och stålkant, tror det kommer underlätta avsevärt om man skall försöka göra en någorlunda kontrollerad nedfärd. Ett par förtjänta skidor lär man väl kunna hitta på någon lokal secondhand eller blocket.

Det är nog inte dumt att försöka montera riktiga skidor under cykeln. Dvs carvingskidor med midja och stålkant, tror det kommer underlätta avsevärt om man skall försöka göra en någorlunda kontrollerad nedfärd. Ett par förtjänta skidor lär man väl kunna hitta på någon lokal secondhand eller blocket.

Jo, jag har tänkt på det där, det borde ju som sagt inte vara svårt att få tag på. Men behövs det både fram och bak tro? Jag tänker att det kan vara bra med en bredare skida bak för bärighetens skull...

midjan funkar bara att svänga/skära med om skidan hängs upp så att den böjs under belastning?

skulle förmoda att en rockr-variant är bättre. och där kan det säkert duga med främre delen av ett par uråkta äldre skidor, som saknar spann alltså.

En snowboard delad på mitten och sedan snurra den bakre halvan så att den sticker uppåt oxå. Borde kunna använda de inserts som finns att fästa hojjen i:)

En sån här har vi:

1613996826592.png

Livsfarlig på alla underlag förutom lös snö. Har många gånger funderat på att leta rätt på två stycken barnsnowboards och kapa sönder och använda till skidor istället för de gjutna plastskidorna men det har stannat vid en tanke.

Tillbaka
Topp