Skidjacka som cykeljacka?

S.King sa:
Hej.
Tänkte köpa en cykeljacka till vår/höst ev. vinter och har fastnat lite för Bjørn Dæhlie Pacer. Det är ju egentligen en skidjacka, men den ska vara vindtät och andas. Kommer den funka att cykla i?
Jag brukar inte svettas mycket heller bör kanske nämnas.

Länk till jackan: https://www.sportamore.se/produkt/75483-bjrn-dhlie-pacer-jacket-m-blasvart

Det borde fungera bra. Jag längdskidar i mina cykelkläder, lite likartad kroppshållning har man ju trots allt och även med blåst fram och ventilation bakåt så det kan säkert funka bra "åt andra hållet".

Löparjackor däremot har jag funnit vara för korta i ryggen liksom löpartights som är aningen för korta i svanken

Jag kör i en Daehlie/Odlo som jag köpte 2006. Löjligt bra kvalité i den.
Använt den varje vinter plus sen höst/tidig vår sedan dess för både cykel, skidor, löpning, rullskidor.. Håller ännu!
3 ryggfickor för valla? på ryggen utan dragkedjor som ja brukar peta ned batteripacket till hjälmlampan.

Vet ej vad modellen heter, lappen i jackan säger Odlo men trycket på utsidan står det Björn Daehlie på.
Bra ventilation på ryggen, kör alltid underställ samt Camelbak så blir inte för kallt där.. Hög krage.. Kan verkligen rekommendera deras kläder, tyvärr kan jag inte säga nåt om hur kvalitén är 10 år senare men får väl hoppas att det är på samma nivå eller tom. högre..

Kan lätt räknas till topp-5 av sportkläder/tillbehör jag någonsin köpt..
Jag tror vanligaste felet är att köpa/klä sig för varmt (om man pratar skogscykling)
Bättre att ha lite lättare och sen en supertunn vindväst eller jacka under transporten.

Har cyklar i Arcteryx Alpha FL - skaljacka och funkar fint.

Den är lite tightare i skärningen och lite längre baktill.

Gjord för klättrare men funkar som cykeljacka (vid skitväder), regnjacka, skidjacka osv......

Dyr - JA men å andra sidan får man flera jackor i samma.

Fick en Dobsom R90 i julklapp, funkar väldigt bra både till cykling och längdskidåkning. Vindtät fram, ventilation bak och ryggficka. Och inte kostar den en förmögenhet heller.
Sen använder jag de långa cykelbrallorna till längdåkningen och det funkar det också, bra med inbyggd vaddering i baken om man drattar på ändan på nån isfläck! ;-)

Jag kör längdjackan när jag cyklar i kyla och cykeljackan när jag åker skidor och det är runt nollan eller varmare. Funkar utmärkt, det är ju så vitt jag kan bedöma samma finesser med längre armar och rygg, och tunnare material på ryggen.

Längdskidkläder tycker jag funkar jättebra å cykla i. lite samma skärning å lite samma funktion ( och lite billigare tycker jag mig märkt)

Tillbaka
Topp