Skillnad i styrka på hjälmar?

MatsS

Aktiv medlem
Är det någon som vet om skillnaderna mellan olika hjälmars styrka är så stor så att det är värt att fundera på att byta för att få maximalt skydd, för LVG och MTB? Har själv inte behövt använda skyddet men en kompis som gick i backen med huvudet före i 45 knyck klarade sig helskinnad, där även hjälmen var hel utvändigt men helt sprucken invändigt. Han kör med Giro Atmos som är en relativt dyr och ganska tung 318gr hjälm. Själv kör jag med Scott fuga som är betydligt lättare och kanske även sämre?

/MAts

Alla hjälmar som säljs i Europa måste väl uppfylla samma kriterier? Sedan är ju frågan om vissa är bättre än bara minimikraven.

För moderna hjälmar är förmodligen skyddseffekten främst knuten till "tjockleken" räknat från skallen och utåt, och också volymen skumplast. Men jag gissar bara.

geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> För moderna hjälmar är förmodligen
> skyddseffekten främst knuten till "tjockleken"
> räknat från skallen och utåt, och också
> volymen skumplast. Men jag gissar bara.

Då är det bara att ta med sig mätstickan ut och mäta :) I kompisens fall så höll ytterskalet ihop medan innandömet var helt sprucket, kan den aspekten vara viktig?

/Mats

Det viktiga är att hjälmen absorberar energi effektivt, inte att den har rätt tjocklek eller hur/var den spricker. Olika hjälmar absorberar energi på olika sätt pga olika konstruktioner, så det är inte jämförbart.

Jag tror inte någon godkänd hjälm är bättre än någon annan med avseende på hur bra de skyddar vid krasch. Det som skiljer är komfort.

Jag skulle gissa att en klart avgörande faktor är hur bra hjälmen sitter på huvudet och hur bra den skyddar bakhuvud/panna. Så jag tror att man ska fokusera mer på att hitta en hjälm som sitter fast på huvudet och täcker ordentligt i fram och bak.

Standarden är väl att hjälmen ska skydda vid ett fall vid stillastående?!
Annars borde man väl/ju rekommendera mopedhjälm...

JT skrev:
> Jag tror inte någon godkänd hjälm är bättre
> än någon annan med avseende på hur bra de
> skyddar vid krasch. Det som skiljer är komfort.

Är det inte så att det finns (minst) 2 olika standarder att testa hjälmar efter?

(googlepaus)

Här är det:

"Helmets made for the U.S. must meet the US Consumer Product Safety Commission standard, so look for a CPSC sticker. ASTM's F1447 standard is identical. Snell's B-95 standard is tougher but seldom used.

Klipp från http://www.helmets.org/index.htm

För den som vill googla info kan jag rekommendera att titta pp CE-märkning, ASTM-märkning och Snells tester.
Har skrivit en rapport om skidhjälmar för något år sedan och det är en riktig djungel med hjälmar och märkningar.

Hur är det med tempohjälmar? Skyddar de överhuvudtaget eller är de bara aero? Funderar på att ha en till pendlingen, borde klippa av en 2-3 sekunder på mina 23 kilometer.

dabac skrev:
> JT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag tror inte någon godkänd hjälm är
> bättre
> > än någon annan med avseende på hur bra de
> > skyddar vid krasch. Det som skiljer är
> komfort.
>
> Är det inte så att det finns (minst) 2 olika
> standarder att testa hjälmar efter?
>
> (googlepaus)
>
> Här är det:
>
> "Helmets made for the U.S. must meet the US
> Consumer Product Safety Commission standard, so
> look for a CPSC sticker. ASTM's F1447 standard is
> identical. Snell's B-95 standard is tougher but
> seldom used.
>
> Klipp från http://www.helmets.org/index.htm

Menu bor vi ju i Europa och här är det CE-märkningen som gäller.

Jag dunka i backen i höstas, rakt i asfalten typ "highsider" i ca 35km/h, landa på sidan, höft axel och huvud tog smällen samtidigt. Hjälmen ser helt ut på utsidan, sprucken på insidan.
Hjälmen var en Bell Sweep -08

Cykeln skrot, slog knät i överröret så carbon ramen gick av, men det är en annan historia...

lindbacks skrev:
> Jag dunka i backen i höstas, rakt i asfalten typ
> "highsider" i ca 35km/h, landa på sidan, höft
> axel och huvud tog smällen samtidigt. Hjälmen
> ser helt ut på utsidan, sprucken på insidan.
> Hjälmen var en Bell Sweep -08
>
> Cykeln skrot, slog knät i överröret så carbon
> ramen gick av, men det är en annan historia...
Fårlåt men nu kommer det lite urspårning. Hur jäkla hårt slår man i knät om ramen
går av? Hade det varit jag så hade nog mitt knä gått rakt av. Ajaj hur gick det med
knät egentligen? Blev nyfiken.

När det gäller just Atmosen så har väl den kolfiberförstärkning i skalet för att den ska hålla ännu bättre vid krash, är vad jag har hört iaf. Sen om de funkar i praktiken eller om det bara ser bra ut på papper låter jag vara osagt.

lindbacks skrev:
> Jag dunka i backen i höstas, rakt i asfalten typ
> "highsider" i ca 35km/h, landa på sidan, höft
> axel och huvud tog smällen samtidigt. Hjälmen
> ser helt ut på utsidan, sprucken på insidan.
> Hjälmen var en Bell Sweep -08
>
> Cykeln skrot, slog knät i överröret så carbon
> ramen gick av, men det är en annan historia...

Bra att du klarade dig. Vad var det för ram?

Mårten skrev:
> Menu bor vi ju i Europa och här är det
> CE-märkningen som gäller.

Vaddå "gäller"? Allt som säljs här skall vara godkänt för att användas här, men det hindrar ju inte att det även är godkänt för att användas någon annanstans också. Jag tror alla mina hjälmar har haft dubbla certifieringar, den första bl.a. en från Snell. Sen händer det ju också att folk köper grejer utomlands också...

En nästan plågsamt noggrann genomgång av vad de olika standarderna egentligen innebär hittar man här:http://www.helmets.org/stdcomp.htm#CERTIFICATION
Vill man skryta med hur bra hjälm man har så verkar det som om "godkänd för den Australiensiska marknaden" skulle funka rätt bra.

Tillbaka
Topp