Skillnad jämna vs. vågiga bromskivor?

Rhino

Aktiv medlem
Tja, rubruken säger väl det mesta. Vad är det som skiljer de två typerna åt? Spelar det någon roll för funktionen om det ska användas för XC och lite urban ibland?
Det är främst Hayes HFX XC (Carbon) jag har i åtanke. Tar gärna emot åsikter och tankar om dessa bromsar.

Har funderat på det där också. Varför vågiga? Ska det hålla klossarna rena i ytterkant på nåt vis? Det borde ju ge variationer i anliggningsytans storlek också, och därmed lite (kanske inte märkbar?) "pumpningskänsla".

det ger vad jag evt exakt samma funktion som hål i skivorna. dvs kanter för klossarna att ta tag i (nåja...det är ju inte så att klossarna sjunker in i hålen direkt) kylning mm.

broskraften är mycket bra på de jag har haft.. anläggningsytan är densamma på tex magura martha sl. men annars är det mest att få bort material som är anledningen..

design... förnya modellerna.

Senast redigerad av en moderator:
Förrutom designfrågan påstår vissa tillverkare att det förbättrar ventilationen och skivorna kyls därför bättre. Hur det är i verkligheten har jag ingen aning om men det är helt klart snyggt...

Det finns flera anledningar att ha vågor och hål i skivorna. När man bromsar så bildas det en gas som gör att klossarna "vattenplanar" på skivan (vet inte hur stor betydelse det har på cykel, på bilar har det betydelse. Därför slitsar man skivor och borrar på racerbilar för max broms verkan). Sedan tar vågorna/hålen bort smutts, lera och vatten snabbare än en plan skiva samt att den kyler den snabbare.

Det jag funderade på var om det kunde underlätta att t ex hålla undan isbildning eller leruppbyggnad på delar av skivan. I våra relativt låga hastigheter så är det ju svårare att hålla skivan varm och inte hjälper centrifugalkraften heller till att kasta av lort lika bra som på t ex en motorcykel.

Och väger dom verkligen mindre? Jag har inte kolla vikten men det ser ut som mer material i dom.

:)

Av personlig erfarenhet vet jag att det skiljer mellan Marta och Marta SL skivan. Närmare bestämt 30 gram till SLs fördel. Detta var på 04 modellen vägt på dom två skivorna jag hade.

Det är bra bromskraft i bägge, och man känner ingen skillnad (har rund fram och "vågig" bak). Personligen tycker jag den vågiga är snyggare.

Mattias L Skrev:
-------------------------------------------------------
> Personligen tycker jag den vågiga är snyggare.

Själv har jag inte kört med skivor på cyklar före i höstas och har mest motorcyklar i bagaget vad det gäller skivbromsar. Jag tycker nog därför att dom vågiga inte är särskilt snygga.

Det borde bli fler stresspunkter på dom vågiga. Antagligen är väl nu cykelskivorna rätt överdimensionerade rent bromsmässigt men dom ska ju hålla för hantering också, antar jag.

iMats Skrev:
> Förrutom designfrågan påstår vissa tillverkare att
> det förbättrar ventilationen och skivorna kyls
> därför bättre.

Det är faktist inte skivorna som kyls bättre utan klossarna. Eftersom vågmönstret gör att anläggningsytan mot bromsklossen flyttas så hinner den kyla ner sig bättre. Det är så det är tänkt iallafall.

Stalle

Kung Stalle Skrev:
> Det är faktist inte skivorna som kyls bättre utan
> klossarna. Eftersom vågmönstret gör att
> anläggningsytan mot bromsklossen flyttas så hinner
> den kyla ner sig bättre. Det är så det är tänkt
> iallafall.

Jo, det låter ju helt rimligt. Med dom där små bromsoken och klossarna plus de låga hastigheterna så är det nog en vettig idé.

the_TnT Skrev:
> I DH och Touring utför alpvägar spelar det roll,
> annars lär skivorna knappt nå någon speciellt hög
> temperatur.

Det finns längre skogsbackar där jag bor, där min (65kg lätta) kompis Magura Louise 160mm skivor fullständigt kokar (luktar tom "bränd" metall och man kan se på luften runt omkring hur varma skivorna är) och tappar nästan all bromsverkan. (Det är kul att påpeka för honom att mina V-bromsar minsan greppar bättre där ;-) Så det är nog tyvärr inte så alla gånger. Jag (knappa 90kg) kommer köpa 180/180 skivor eller 180/160 när det blir av, av (främst) den anledningen, mindre kommer inte på fråga för min del.

Bättre kylning samt hjälpa til och ta bort den glaseringe som blir på beläggen precis som hålen.

Om det är bättre. för all som vill att det skal vara bättre så är det nog JÄTTE stor skillnad. själv tror jag fortfarande att nya dryga yes är sämre än den gammla.

the_TnT Skrev:
> Dina längre skogsbackar klassar jag därmed som DH.

Haha, vad är det för fusklösning... kan ju inte definiera upp saker hursomhelst :P

> Eller din kompis som chicken som släpar bromsarna ;)

Om han är chicken och släpar bromsarna får vi uppfinna ett nytt ord för vad jag är (försök undanbedes ;-).

Jonas Skrev:
> Det finns längre skogsbackar där jag bor, där min
> (65kg lätta) kompis Magura Louise 160mm skivor
> fullständigt kokar (luktar tom "bränd" metall och
> man kan se på luften runt omkring hur varma
> skivorna är) och tappar nästan all bromsverkan.
> (Det är kul att påpeka för honom att mina
> V-bromsar minsan greppar bättre där ;-) Så det är
> nog tyvärr inte så alla gånger. Jag (knappa 90kg)
> kommer köpa 180/180 skivor eller 180/160 när det
> blir av, av (främst) den anledningen, mindre
> kommer inte på fråga för min del.

Det SKA lukta! I lööööv dö smäll ovv bräjkpadds inn d mörning!

:D

Det används på mc för att få en större avkylninigsyta. Dvs omkretsen är större samt att de har mindre tendens att slå sig när de blivi varma. I övrigt har man det nog mest för att man kan.

Jonas Skrev:
> Om han är chicken och släpar bromsarna får vi
> uppfinna ett nytt ord för vad jag är (försök
> undanbedes ;-).

Större än chicken? Låter som en struts...

:)

det sägs även att de rensar lera bättre. kollar man runt lite vad folk skriver på olika forum om upplevelser med "vågade" skivor så kan det sammanfattas i att de är bättre när det är blött.

Kapar tråden =)

När vi ändå snackar vågiga skivor:

Passar dessa skivor till Magura Julie ok? Är alla skivor lika breda? Har fått för mig att dom inte är det..
Vilka märken gör "smala" och vilka gör "breda" skivor?

Sålänge skivan inte är extrembred eller extremsmal så passar alla brädder alla ok. eftersom de slutna oken justeras av dig och de öppna automatiskt.

[OT]: Hur blir det egentligen med skivorna på en Eu-scooter de är ju ganska små så de borde ju bli varma och gå sönder.

[Edit]: Någon fysiker som kan komma med någon snitsig uträkning kanske?

/Adam

Senast redigerad av en moderator:

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp