Skillnad komfort alu/kolfiberstyre

D i U

Aktiv medlem
Jag har kört kolstyre på mtb’n sedan 2017, både race face,renthal,burgtec och nu santa cruz egna styre men blivit sugen på att köra alu igen från burgtec. 35mm gäller men hur stor är skillnaden i flex/komfort mellan materialen egentligen? Kommer man som ickeproffs märka någon betydande skillnad?
Kör 160mm slag på gaffeln så det handlar inte om någon kortslagig xc/light trail hoj.

Det är nog inte materialet som gör komforten utan hur tillverkaren har bestämt vad för egenskaper grejerna ska ha ,
jag har kolfiberstyren på alla mina cyklar och det är bara ett av dem som man faktiskt kan känna att det flexar på ett ”skönt” sett , ett typ 10år gammalt onone någonting
de andra är lättare men inte alls lika mjuka.
Pojken har ett av mina alustyren och det har oxå(för mig som är tung ) ganska mycket flex .
Mange

One-up kolstyret har riktigt bar komfort! Den är gjort för att flexa. Den dämpar små vibrationer märkbart. Flera här på happy, jag inklusive, är mycket nöjd med förbättringen av komfort. Snyggt också!

Det är endast(?) ickeproffs som bryr sig om sådana detaljer
Proffsen använder det de får betalt för att använda,
annars är de ju inte proffs.

Och ändå händer det att vissa primadonnor kör med anonymiserade delar av annat märke. Den som orkar plöja Bikeradar skall finna. ?

Burgtec själva säger ju såklart att deras styre är perfekt avvägt mellan komfort och styvhet så det ska man väl bara ta med en nypa salt.

Minns race face next r styret jag hade kändes väldigt bra, om det var placebo eller om det faktiskt var en skillnad mot alu styret på 400 gram och megastyvt också från race face vet jag inte eller bara om jag den sommaren var vältränad i armarna :P kanske en kombo av allt det året.

jag tvivlar på att nån klarar ett blindtest på styrets flex med 160 mm slag på gaffeln och mtb-däck.
Jag har dessutom nyss satt på ett 2,5 DHF och nya Burgtec supersoft handtag i lite grövre diameter än Jag brukar vara van vid så skillnaderna blir nog än svårare att upptäcka :)

Bara av att prova så borde ju något mer ligga till grund för tennisarm?
Prova är kanske fel ordval. Det var en yt capra jag köpte som kom med ett 35mm raceface alustyre. Styvt som ett spett. Man märkte verkligen skillnad mot det 31,7 enve dh jag "alltid" kört med annars. Tog väl 2-3 månader innan tennisarmen kom.

– goddag jag skulle vilja köpa ett rör som jag ska styra min cykel med.

kapitalismen:
styr1.png

styr2.jpg

styr3.jpg

– nej alltså, bara ett rör. som jag kan hålla i.

kapitalismen:
styr4.jpg

styr6.jpg

styr7.jpg

– kan jag inte bara få ett... rör?

kapitalismen:
styr8.jpg

styr9.jpg

styr10.jpg

– okej... jag tar det där sista.

Prova är kanske fel ordval. Det var en yt capra jag köpte som kom med ett 35mm raceface alustyre. Styvt som ett spett. Man märkte verkligen skillnad mot det 31,7 enve dh jag "alltid" kört med annars. Tog väl 2-3 månader innan tennisarmen kom.
Haha jag förstår. Capran e väl typ som min bronson så ungefär samma jämförelse.
Fördel med alu är väl också att det inte är lika känsligt som med kol när det kommer till krascher och att man får hålla noga koll på att dra moment mm.

jag tvivlar på att nån klarar ett blindtest på styrets flex med 160 mm slag på gaffeln och mtb-däck.

Jo absolut.

T ex Renthals styre är styva som spett och Ibis och One-ups betydligt flexigare. I Vallåsen som exempel kommer jag fyra åk längre på Ibis Hifi än på mitt Fatbar innan värken i händerna kommer.

Men ett blindtest på Renthal Fatbar och ett alustyre hade jag nog inte klarat. Inget flex är inget flex.

Jo absolut.

T ex Renthals styre är styva som spett och Ibis och One-ups betydligt flexigare. I Vallåsen som exempel kommer jag fyra åk längre på Ibis Hifi än på mitt Fatbar innan värken i händerna kommer.

Men ett blindtest på Renthal Fatbar och ett alustyre hade jag nog inte klarat. Inget flex är inget flex.

Jag hade 12 bikepark dagar i år och blir väl ungefär samma nästa år och resten är utan lift i göteborgsskogarna så blir inte jättemycket långa åk. Även med kolstyre brukar dagens första åk i downhillbanan etc i Åre ge rejält ont i händer och även fötter och lår.

Ja, snarare tvärtom imho.

Jag hade 12 bikepark dagar i år och blir väl ungefär samma nästa år och resten är utan lift i göteborgsskogarna så blir inte jättemycket långa åk. Även med kolstyre brukar dagens första åk i downhillbanan etc i Åre ge rejält ont i händer och även fötter och lår.

Första åket har jag aldrig fått ont i, kanske behöver prova dig fram med andra handtag? Eller inställningar i gaffeln.

Att låren gör ont är ju annat ;)

Ja, snarare tvärtom imho.

Första åket har jag aldrig fått ont i, kanske behöver prova dig fram med andra handtag? Eller inställningar i gaffeln.

Att låren gör ont är ju annat ;)

Är kanske en blandning av att värma upp dåligt och inte direkt ställa in cykeln efter stora/små berg utan bara kör på och med den stilen skulle säkert ett alustyre räcka gott :P

Tillbaka
Topp