Skillnad mellan 11 och 12 delad body?

michaelk

Aktiv medlem
Hej Cykelvänner!

Håller på och flyttar en 12-delad kassett (shimano 105) mellan 2 olika hjulpar och stötte på denna ring.
ring.webp

Antar att den ska sitta som första ring mellan body och kasset?

Sätter jag på den så så blir det för "tight" (DT-swiss 350 nav) så min fråga är när behöver man den.
Är olika längd på body mellan 11 och 12 delat (shimano 105)?

Hjulen den satt på innan är shimano RS hjul.

Tack på förhand

Michael

Den där sitter mellan något drev på kassett. Bakom kassetten behövs ingenting och där är 11- och 12-delat Shimano samma.
enklast är att googla på en sprängskiss på kassetten om du inte ser var den ska sitta.

Den där sitter mellan något drev på kassett. Bakom kassetten behövs ingenting och där är 11- och 12-delat Shimano samma.
enklast är att googla på en sprängskiss på kassetten om du inte ser var den ska sitta.
Du har rätt (y)det sitter mellan tredje och fjärde drevet. Lite konstigt men fick ihop det till slut :sneaky:

Tack!

På vilket sätt är det konstigt? Att det sitter distanser mellan vissa av de lösa dreven på en kassett är ju sedan urminnestider.
Det konstiga är att det är olika distanser mellan olika drev. På 11 och 10-delat är det samma distanser mellan "distans-dreven". På 12-delat så är distansringen mellan drev 3 och 4 en annan än den mellan 5 och 6 osv.

Nu är det första gången jag höll på med 12-delat (därav min fråga) men som sagt det gäller att hålla ordning på vilken distans mellan vilket drev.

Det konstiga är att det är olika distanser mellan olika drev. På 11 och 10-delat är det samma distanser mellan "distans-dreven". På 12-delat så är distansringen mellan drev 3 och 4 en annan än den mellan 5 och 6 osv.

Nu är det första gången jag höll på med 12-delat (därav min fråga) men som sagt det gäller att hålla ordning på vilken distans mellan vilket drev.

Det låter konstigt, rätt säker på att alla distanserna som är lösa på min 12 delade 105 kassetter är lika breda.

Nu blir jag ju nyfiken och måste plocka isär en kassett vid tillfälle. Brukar iofs. vara noga med att lägga saker i ordningen de togs isär så kanske därav att jag aldrig funderat på tjockleken.

Tillbaka
Topp