Skillnad mellan RS Reba SL och Race

Feke75

Medlem
Vad är det för skillnad mellan Reba SL och Race förutom pris, färg, material och vikt?
Är det samma typ av dämpning men med olika förpackning?
Fungerar dom lika bra?
//Feke

Du har extern Floodgatejustering på Race. Så du slipper pilla bort ett lock eller vad det är och använda en insexnyckel för att justera utan bara vrida lite med ett par fingrar. Annars är de likadana.

Jag skulle ta SL:en. Enda skall vara en extern floodgate justering istället för en insex. Den insexen sitter i rebound-ratten på ena benet, så där har du alltid med dig en insex som gör jobbet åt dig ändå. ;)

Så man kan alltså få en Reba för drygt 3000 kr?

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=17121

.. rätt o riktigt? Känns mystiskt när de inte visar någon bild. Någon som är mer insatt än jag? Är det samma gaffel som Reba Race bortsett från extern floodgate + poplock?

Blev vansinnigt sugen nu om priset är korrekt då gaffeln verkar fått väldigt bra kritik överlag.

Peace!
/J

Reddat; stavar som en kratta pga. gårdagen. My bad ;)

Senast redigerad av en moderator:
Feke75 skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad är det för skillnad mellan Reba SL och Race
> förutom pris, färg, material och vikt?

På http://www.sram.com/en/rockshox/crosscountry/reba/#tab4 anger man samma vikt på Race och SL.

Är själv i samma funderingar: SL eller RACE (till min 29er)? Skillnaden verkar vara att PopLock ingår i RACE, men inte i SL. Däremot kan man köpa en PopLock för eftermontering på SL och då är det bara den där Floodgatenjusteringen som skiljer.

~K

Köpte min SL på actionsports.de för typ €369, den kom MED remote PopLock men UTAN pump.
verkar vanligt att man får med pump annars? Väldigt nöjd, jag lyckas inte få den superstel i låst läge, men tillräckligt. Jag tycker det är en grymt skön gaffel jämfört med gafflar jag haft tidigare: manitou black elite, MX Comp och nån RS Judy. Reban är i en egen division jämfört med de. skillnad mellan Race och SL vet jag inte men frågan är hur ofta du justerar floodgaten? är det bara det som skiljer är min erfarenhet att när du väl hittat läget du vill ha flooden i så ändrar man inte.

Rock Shox Reba SL Dual Air & Poploc 2007
RRP 4138.71 SEK 3035.42 SEK
Save 27%
Help?
E-mail Friend| Stock Notifications| Ask Question| Also Bought Reviews

This item has been discontinued and is no longer available to purchase.

Dom verkar vara slut på CRC tyvärr.

Den ska väl inte vara helt superstel i låst läge? I alla fall inte Race enligt instruktionsboken. Den menar att låsningen låser upp det mesta av dämpningsvägen, men lämnar lite för att ta hand om småbumpet. Floodgaten reglerar gränsen för när resten av dämparen ska kopplas in ändå, fast du har låst gaffeln, om du till exempel råkar ut för ett oväntat stort hål eller drop osv. Imponerande bra inställningsmöjligheter i mina ögon.

Den enda av RS gafflar som blir "stel" är SID, som är till för 70kg WC-åkare. Reban är en grym gaffel som tål att smiskas bra. Det som flexar är den tub av plastmaterial som sitter runt dämparenheten. Den är 4ggr så lång som på SID. Därav mer gung i stängt läge.Vill man bygga till en poplock så måste man byta ut dämparenheten så det finns en returfjäder som drar tillbaka wiren i remoten.
Skillnaden på de olika remotarna är att den med blå ratt kan man justera förspänningen på wiren från styret, så den inte stänger helt. Den silvriga har push-push funktion så man trycker på samma knapp om man vill stänga och öppna gaffeln. Remoten med två wirar togs fram för trek och användes tillsammans med bakdämparna på deras hojar.

gandhi skrev:

>
> Är själv i samma funderingar: SL eller RACE
> (till min 29er)? Skillnaden verkar vara att
> PopLock ingår i RACE, men inte i SL. Däremot kan
> man köpa en PopLock för eftermontering på SL
> och då är det bara den där
> Floodgatenjusteringen som skiljer.
>
> ~K

Köpte en 29" Reba SL.Men ville ha en Race, blev ombyggd med pop-lock direkt vid Pedalogerna.
Det skulle enligt Vartex ta lite tid att få hem en Race gaffel, så dom rekomendera att bygga om en SL.
Den väger 1785 gram, okapat styrör och pop-lock reglage inräknad på min våg.

Tillbaka
Topp