Skillnad nya fälgar och däck scott syncros

Roblag

Medlem
Tjena! Har fastnat sjukt mycket för mountainbike som tidigare löpare och skidåkare.

Jag har köpt mig en "instegscykel", en scott aspect 910.
Som jag fattat så gör den rullande massan mycket.
Skulle jag märka nån skillnad med nya däck (typ race king) och fälgar i 1500kr klassen? Sitter ju scotts syncros original men ingen aning vad dom väger. Gissar på lite tyngre. Som nybörjare kanske man inte borde bry sig så mycket men man är ju prylnörd.

Om det är lättare däck och fälgar än du har nu kommer cykeln bli rappare vid acceleration och lättare att hålla farten uppe om jag inte har helt fel.

Om det är värt att lägga pengar på får du avgöra själv, det blir väl ingen jätteskillnad på ett fälgpar för 1500:- skulle jag tro, bara väga och sedan avgöra.

Du får nog ge uppmot 3000 kr på fälgarna för att märka någon större skillnad, ett tips kan kanske va att köpa gamla generationens xt-fälgar på rea när det nu är på väg en ny generation in i affärerna.

Det kan behövas annan längd på ekrarna också om fälgarna skall bytas. Jag skulle köpa hela hjul istället och spara de gamla som reserv.

Vet inte vad det sitter för däck på, men förmodligen någon billigare sort.
ett par findäck med stor volym gör nog mest skillnad.

hm skrev:
-------------------------------------------------------
> Vet inte vad det sitter för däck på, men
> förmodligen någon billigare sort.
> ett par findäck med stor volym gör nog mest
> skillnad.

Så ju större däck desto bättre rull?
Du skulle alltså köpt en fatbike från början.

jofahjalm skrev:
-------------------------------------------------------
> Du har helt fel. En tyngre fälg håller farten
> uppe bättre.

Det är därför man vill ha tunga hjul så det inte tar stopp så fort man inte trampar. Sen ska man inte glömma vikten av ofjädrad vikt.

Tillbaka
Topp