skillnad på bromsok

Knasen00

Ny medlem
skillnad på bromsok
hej jag är ny här på sajten men läst mycket här och tycker om sidan mycket men nu till min fråga jag har försökt att läsa mig fram till skillnaden på bromsok för jag funderar på att köpa not bättre än det sitter på min fatbike och är ett par hydraliskabromsar som affären sätte på som det satt ett par vajerbromsar innan som orginal och känner att jag vill ha bättre bromsvärkan på cykel. för nu sitter det ett par shimano m396 heter dom har bara två kolv i sig och funderar på att bytta till MAGURA MT7 eller MT5 som har fyra kolvar i sig om det inte finns nån shimano modell och min fundering hur stor skillnad är det om det sitter en eller två kolvar i dom och hur är bromsverkan mot varandra

tack för alla svar i förhand

Senast ändrad:
skillnad på bromsok
Frågan är väl om du verkligen behöver 4-kolvsok på en fatbike? Kör du mycket dh med den :-)
De bromsarna du har borde räcka till om de är i skick, men annars räcker garanterat ett par Deore till som kostar ganska mycket mindre än Shimanos med 4 kolvar som heter Zee och Saint.

skillnad på bromsok
Magura mt7 är det greppigaste du kan hitta, nåt tyskttest hade alldrig uppmät så höga värden i sin testbänk?
Mt5 är typ samma broms fast med olika belägg bla.

Som Dnleriksson säger är det sjukt overkill på en fattbike. Om du nu prompt vill ha 4kolv så är en mt7 lika billig som ett par zee iprincip?

skillnad på bromsok
Tack för alla svar på min fråga. Men om jag har förstått detta rätt så är fyroks bromsar mycket bättre än tvåoks bromsar men onödig till en cykel som är till för att ha som pendel cykel på vintern och och när cx går i ide tiden. Nä jag kör ingen DH med den. Men då kanske det är bättre att satsa på att köra med 180-180 skivor än som jag kör med nu 180-160 skivor eller? vad skulle ni rekommenderar men ska göra för att få känslan att att det tar stop när men cyklar behöver det i panik som jag pendlar mycket året runt och så träffar men på rätt många olika personer på vägen som inte jag litar på. Det jag kör på nu är en specialized fatboy se

För jag och cykel väger ca 120

skillnad på bromsok
Större skivor och bra friska belägg gör skillnad. 4-kolvsok behövs bara på DH. 4-kolvsok är dessutom lite struligare att hålla i skick då det är fler kolvar som kan kärva, så undvik om det inte absolut krävs. Har Avid Code på DH leksaken, och bromsar gör det så det räcker, men som tidigare inlägg, det är överdrivet vid allt utom DH.

skillnad på bromsok
okej så skivor gör så mycket alltså med bromsning och vad för typer vet jag adaptrar det ska vara då och hur tar jag reda vilken som passar 200 och 180?

skillnad på bromsok
Men alltså om du har 180 fram idag så borde du redan kunna bromsa så att du flyger över styret i princip. Det borde vara något fel på din broms, smutsiga belägg till exempel.

Fyrkolvsok och 200-skivor behövs bara när det går brant utför och länge. Jag har det på min MTB men det är fullständigt onödigt vid all normal cykling jag ägnar mig åt, det är bara när den rullar i lift jag har glädje av det egentligen om jag ska vara lite ärlig mot mig själv.

skillnad på bromsok
Behövs och behövs, jag gillar iaf mina 4-kolvsok och 203/183 skivor på min stigcykel.
Tycker de hojjar jag provat med enklare bromsar känts väldigt såsiga i jämförelse.
Hade samma känsla på MC, där min sporthojs bromsar var mycket trevligare än kompisens även om bägge kunde låsa upp hjulen.

Till TS, hade jag varit du hade jag börjat med större skivor, om de inte är tillräckligt, gått på kraftigare ok/pumpar.

/Anders

skillnad på bromsok
Börja med nya belägg skulle jag säga.

Visst biter fyrkolvs hårdare så man kan använda mindre kraft men känslan av att enkolvs inte riktigt räcker har jag aldrig upplevt annat än med lift. Eller kassa belägg.

skillnad på bromsok
ok får testa det med nya bromsbilägg och se. men vad ska men tänka på hur skiverna ska se ut med eller att dom ska ha vist mängde metal på sig. fär nu sitter det ett par Alligator skivor på och innan så hade orginal som skramlade när men kom upp vid en viss hastighet så dom byte till dessa men tycker det är samma bromsverkan men för dålig för min smack

skillnad på bromsok
vad anser om dessa då är dom dåliga bromskiver eller är dom bra moddel för det är den moddel som sitter på just nu

Bilagor

• j18-404-164.jpg
    j18-404-164.jpg
    174.1 KB · Besök: 19
Senast ändrad:
skillnad på bromsok
Det ser ut att vara väldigt liten bromsyta på den = mindre bromsverkan. Lättviktsskivor är bra till mycket, men inte till att bromsa. En vanlig skiva typ Rt66 eller Hope tror jag kommer ge bättre bromseffekt. Br 396 är kanske inte den flashigaste bromsen, men med ett par sjyssta belägg och bra skiva skulle jag våga påstå att den räcker väldigt långt.

Se så du inte har oljerester på skivan också, då spelar det ingen roll hur feta ok du köper.

skillnad på bromsok
Så du menar alltså 180-160 skivorna skulle bli bättre om men sätta på br 396 eller rt66 i stället och fixa nya bilägg på den? men ska jag skaffa bilägg som är anpassade för vinter och blött väder då med som det är det blir på vinterhalvåret ?

Tillbaka
Topp