skillnad på bromsvätska?

• Trådstartare Trådstartare LFE
  • Start datum Start datum

LFE

Aktiv medlem
skillnad på bromsvätska?
Jag trodde att alla hydrauliska bromsar ville ha mineralolja, men när jag öppnade min lilla låda med luftningsattiraljer låg där olika behållare för mineralolja och glykolbaserad bromsvätska. Nu heter bromsarna Hayes Stroker Carbon och vad jag läst vill de ha glykolbaserad olja, "dot 4 brakefluid", men jag har ju köpt en flarra mineralolja. Kan jag blanda? Tömma ut och ersätta? Eller får man tvinga in sina två febriga småbarn i bilen och ta sig till en mack för att köpa annan bromsvätska? Tacksam om någon vill bidra med sin expertis i frågan!

skillnad på bromsvätska?
Jag skulle inte köra mineralolja i en broms avsedd för DOT olja och viseversa. Packningarna är inte gjorda för det och det kommer börja läcka pga att de sväller = i värsta fall förstörd broms (i vissa fall kan sakerna plockas isär helt och alla packningar ersättas, typ på hope, men kostar mer än det smakar och vi pratar då bara om att rädda bromsen. Inte byta till annan olja )

skillnad på bromsvätska?
Jo, misstänkte att det kunde packningarna kunde bli ledsna. Då får det bli en sväng till macken! Tack för hjälpen!

skillnad på bromsvätska?
DOT-vätska är inte olja, så det är inte alls kompatibelt att blanda. DOT 3, 4 och 5.1 är kompatibla med varandra. Det går säkert bra att ett tag att ersätta med mineralolja om man sköljer ur först, men som Jensen skriver så är det inte säkert att alla packningar är oljeresistenta.

Tillbaka
Topp