Skillnad på nav och nav?

mangan77

Ny medlem
Skillnad på nav och nav?
Låt mig först börja med att säga att jag verkligen är en novis i ämnet.

Så, då var det avklarat!

Min fråga är följande: Efter att ha läst lite om hur man bygger hjul så känner jag att det saknas en del information. Det diskuteras rätt så mycket om olika fälgar och deras för- och nackdelar och olika ekrar. Det föreslås även lite olika nav men jag saknar förklaring på vad skillnaden är mellan dessa.

Så vad skiljer naven åt? Vilken typ av nav är bra för vad och spelar det egentligen så stor roll för hjulet vilket nav man väljer så länge det inte är total skit? Påverkar navet hjulen mer än att tillföra ett mer eller mindre högt tickande ljud? Och är det bättre ju högre det tickar om baknavet eller är det bara lite bling bling?

Oj vad frågor det blev!

Skillnad på nav och nav?
Höjden på flänsarna påverkar styvheten i hjulet. Ekervinkeln! Högfläns=styvt lågfläns=flexigare.
Lagrens finjustering är viktig med lösa kulor/kulring.
Fler kulor bättre än kulring. Fler stödjepunkter!
Lagerkvaliteten. Tätningar, o-ringar, labyrinttätningar.
Infettning av lager och smörjhål a' la Campagnolo Nouvo Record.

Skillnad på nav och nav?
Om man ska solekra/radialekra ett hjul, alltså dra ekrarna spikrakt från navet ut till fälgen utan att ekrarna korsar varandra. Så är det rekommenderat att använda ett nav med förstärkt fläns, alltså kanten med hålen där ekrarna fästs.

Desto mer ett nav tickar, desto högre antal POE (Points of Engagement). Detta betyder alltså att navet "hugger i" och börjar arbeta snabbare när du trycker på pedalen efter att ha slutat trampa en stund... Väldigt förenklat då. Det blir mindre fördröjning innan cykeln reagerar på första tramptaget... en lyx i skogen, en oumbärlighet för trial, street lr annan mer teknisk cykling.

Sedan finns det olika typer av lager i nav, maskinkullager, koner/kulor, keramiska maskinkullager, etc etc... Somliga är lättare att serva, andra håller längre, vissa har lägre rullmotstånd och några är väl till sist alltihopa på samma gång (och kostar därefter med.)

Sen kan det förstås skilja en del i vikt med...

Plus att det finns lite olika typer av ekerinfästningar, t.ex straightpull där ekern saknar den lilla böjen närmast navet utan istället är helt rak.

Det va väl lite av det som skiljer ett nav från ett annat...

Skillnad på nav och nav?
Nav finns ju med lite olika höga flänsar, vad det ger för skillnad överlämnar jag till andra.

Baknav får ju oftast mest stryk iform av krafter och smuts så bra lager som är välkapslade är att föredra, gärna servicevänligt, oavsett nav kommer de behöva service.

Frihulsmekanismerna är väl förmodligen det som skiljer mest mellan baknaven. Olika många (pawls) klackar som greppar i kuggen samt olika många kugg (POE, point of engagement) och hur många av dessa klackar som greppar i taget. Sen finns det nav med andra frihjulsmekanismer än klackar och kuggar.

Beroende hur och var du cyklar kan ju avgöra vad som är värt att satsa på.

Skillnad på nav och nav?
Här är en rätt intressant nav-tråd: http://happymtb.org/forum/read.php/1/736288

Hur högt ett nav tickar har rätt lite att göra med hur bra det är. Points of engagement (POE) är det du egentligen är ute efter antar jag? Dvs hur många gånger per varv klackarna i frihjulet greppar. Ju fler desto bättre. Finns en del åsikter om det i länken jag nyss skrev.

Skillnad på nav och nav?
köp vilka nav som helst, alla fungerar bara man underhåller dom! en del kostar lite mer pga av att dom klickar mera eller att dom är eloxerade.

jag har ett hjulpar som har diamondbacks orginal nav o jag har kört med dom i si sådär 5 år nu. dh/freeride o whatever.. dom är fortfarande som nya, inge glapp eller krassel osv. som sagt, är som nya. Ingen servicee gjorda på dom heller... så du kan ju köpa vilka nav som helst o köra på=)

jag tycker cyklingen har blivit för mkt material sport! typ som den som har coolast saker kör bäst & vinner mest. men så är det inte killar...

Man köper saker allt eftersom ekonomin tillåter. & de funkar bra de med=)

Skillnad på nav och nav?
Mycket bra svar måste jag säga!

POE verkar vara väldigt intressant och jag kan ju säga att jag ibland upplevt att man trampat i luften på nuvarande setup.

Som jag läst i den tråden som Peter_K la med så är inte alltid dyrast bäst vilket ju även Mx_Hansen säger. Jag vill minnas att jag cyklat på min gamla gamla GT i typ 15 år utan att underhålla den och byta nav. Iof inte lika mycket belastning som den cykling jag gör nu för tiden men ändå.

Skall man satsa sina pengar på ett helt ok nav och se till att underhålla det? Underhåll verkar man ju få göra oavsett vad man köper för något.

Skillnad på nav och nav?
Håller med Mx_Hansen. En del nav är sämre än andra men det tycks inte vara omedelbart kopplat till priset. Det absolut bästa nav jag haft var ett Acera-nav på pendlarhojen samt ett Deore-nav på skogshojen. XT verkar vara lite svajjiga i kvalitet. På DH-hojen har jag ett XT-nav bak som verkar hålla riktigt bra men XT-navet på Coilern höll i tre dagar i Les Arcs. (Eller mer korrekt bodyn som började glappa lite)
Nu testar jag Hope Pro 2 för att se om de är värd pengarna och visar det sig vara skräp går jag tillbaka till Deore.

Skillnad på nav och nav?
Så finns de ju i så olika fina färger! ;)

23493.jpg

20218.jpg

Skillnad på nav och nav?
Ytterligare en sak att kolla är att axeln är av bra kvalitet och anpassad för din typ av åkning, annars kan den böjas vid tex en hård landning.

Skillnad på nav och nav?
Jag tycker den viktigaste skillnaden är nav med maskinlager alt. kona-kula-skål. De sistnämnda måste man serva (tvätta ur, fetta in) och justera lite då-och då.

Skillnad på nav och nav?
En annan skillnad mellan olika nav är att om man beställer Hadleynav kan man inte bygga hjulet på ca 1½ år, i jämförelse med ett Shimanonav som man kan bygga ett hjul med ganska omgående.

Skillnad på nav och nav?
Johan A skrev:
-------------------------------------------------------
> ... inte bygga hjulet på
> ca 1½ år, ...

Framme med stora saltkaret. Stackars Harri :)

/Johan

Skillnad på nav och nav?
Det viktiga är att dom tickar högt (baknaven). Jävligt stressande att ha en sån hojj bakom sig när det går nerför- den liksom skriker: "överbyggd hoj, håll till höger". Min replik brukar bli: tjutande hayes-bromsar :-)
Mina Deore-nav på touringhojjen har rullat hundratals mil med packning och en gäng hundra till utan och jag har behövt spänna lagret en gång. Jag röstar på billigt.

Skillnad på nav och nav?
Miss Lycka skrev:
> Höjden på flänsarna påverkar styvheten i
> hjulet. Ekervinkeln! Högfläns=styvt
> lågfläns=flexigare.

Stämmer, men bara till en väldigt liten del för hjul med kors-ekring.
En mycket viktigare faktor för hjulets styvhet är flänsarnas placering höger vänster,
dvs de skall vara så långt ut från navcentrum som möjligt i framnavet och i baknavet skall högersidan vara så långt ut som möjligt och vänstersidan skall vara såpas långt ut det går utan att det blir för hög spänningsskillnad mellan höger/vänster-sida.

Detta går enkelt att kolla mha en bra ekerkalkylator http://www.sheldonbrown.com/rinard/spocalc.htm
Detta har varit uppe tidigare flera ggr, här tex
http://happymtb.org/forum/read.php/1/427468/427881#msg-427881

/Håkan

Skillnad på nav och nav?
Mårten skrev:
> POE är meningen med livet.

Såg spår efter POE maffian idag när jag cyklade lite...

poe.jpg ht=525

Själv tyckte jag det känns lite onödigt hypat med poe hit och poe dit, men...

Flyttade tillbaka mitt Bulb hjul till hardtailen nyligen. (Behövde Hope navet till BMW'n) Undertiden lånade jag Kinghjulet när jag ville rulla HT. Villken skillnad alltså! Känns inte alls like skoj med 32 klick eller vad det nu är bulb har... :)

Skillnad på nav och nav?
mangan77 skrev:
>
> Så vad skiljer naven åt? Vilken typ av nav är
> bra för vad och spelar det egentligen så stor
> roll för hjulet vilket nav man väljer så länge
> det inte är total skit? Påverkar navet hjulen
> mer än att tillföra ett mer eller mindre högt
> tickande ljud? Och är det bättre ju högre det
> tickar om baknavet eller är det bara lite bling
> bling?

Baknav
shimano1.jpg ht=167

Framnav
shimano2.jpg ht=167

/Stellan

Skillnad på nav och nav?
Av de många svar om att högt tickande är bäst, skall bakhjulen alltså plockas från ICA-Maxxis CliffRunner? De låter högt och fiii.... Nä.
Tickandet kommer med val av smörja också. Tunn, snabb olja, eller ljuddämpande fett? Kör personligen hellre i stealth-mode.

Skillnad på nav och nav?
Är det vanligt att man blir tvungen att byta ut kuggarna i ett baknav för att de slitits ut? En dag när jag skulle trampa iväg släppte "kuggarna" i baknavet och jag höll på att riva upp smalbenet ordentligt. Jag slipade till kuggarna så att de skulle bli vassa och greppa bättre men det visade sig att även POE:na var slut. Har någon annan varit med om detta?

Skillnad på nav och nav?
Kul med maskinlager.
Hela mitt liv har jag cyklat med lagerskålar och kulorna fria.
Skulle vara kul och få ordning på det där nere nån gång.
Men nu funderar jag om jag inte skulle skaffa nåt färdigt nav och hjul färdigbyggt som har möjlighet för byte av maskinlager.

Skillnad på nav och nav?
Brakastruten skrev:
> Av de många svar om att högt tickande är bäst,
> skall bakhjulen alltså plockas från ICA-Maxxis
> CliffRunner? De låter högt och fiii.... Nä.
> Tickandet kommer med val av smörja också. Tunn,
> snabb olja, eller ljuddämpande fett? Kör
> personligen hellre i stealth-mode.

Jag tror att det syftades på kvantiteten klick per tidsmått och inte hur högt. Nog för att högt klick ibland återfinns på dyra nav, men mina billiga räserhjul klickar också jättehögt, dock inte snabbt :)

Tillbaka
Topp