Skillnad på UST och icke UST däck

Ja, UST-varianten är gjord för att köra icke-ghetto-tubeless, dvs däcket är någorlunda lufttätt (även om man ibland kan behöva använda lite gegga ändå) och kan ha en liten annorlunda kanttråd för att bättre passa ihop med UST-fälgar. Men vill du köra ghetto-tubeless är det ju vanliga däckvarianten du vill ha. Just "ghetto" brukar ju innebära att man tätar fälgen på ett lämpligt sätt, t.ex. med en utochinvänd 24"-slang och kör med vanligt (icke-UST-) däck och gegga. Har du UST-fälg kan du välja mellan antingen UST-däck utan gegga eller vanligt däck och gegga.

Har inte UST däcken en mer stabil sidovägg, just för att däcket inte ska deformeras och "pysa" ut luft? De väger i alla fall ofta 100-200 gram mer, eller är det bara en funktion av att det ska vara lufttätt?

jo, ust däck har en kraftigare sidovägg. finns även semi ust, alltså däck som har den starkare däcksidan osv. men inte det tätande lagret. så där får man ha i "ghetto" vätskan

Tack för svar. Det är uppskuren 24" slang och gegga jag tänkt köra med eftersom jag inte har en UST fälg. Låter som att det kommer funka bra med icke UST alltså. Blir UST alternativet hållbarare på något sätt eller är det jämnt skägg?

mest hållbart är ju ust däck med gegga, men det är ju oxå det tyngsta alternativet.
ett riktigt ust däck kanske håller lite bättre, men å andra sidan tycker jag latexvätskan tätar stickhål bättre

Jag körde riktiga UST-däck på kompatibla fälgar i några år utan problem som burpning eller snakbites. Senaste året har jag provat att köra med Kenda Excavator 2.35" icke UST. För att hålla tätt krävdes en del Stans-vätska. Till en början fungerade det bra med lika lågt tryck, 1.8 bar, men efter några hårda körningar fick jag problem med burpningar. Efter en stickpunka så gav jag upp eftersom det var svårt att hitta hålet.
Skall jag köra med slanglöst igen får det vara med riktiga UST-däck.
Jag har också ett lyckat expriment med ett Maxxis Minion DHF UST på ett par vanliga fälgar med tätande fälgband, utan Stans. Det fungerar toppen för DH.

bara en fråga Robert, när du fick stockhålspunka, hade du stans vätska skvalpande i däcket vid det tillfället? och tappade du all luft på en gång?

för att geggan ska täta ett stickhål, måste det dels skvalpa runt lite stans i däcket, o dels så måste hålet passera "badet" med vätska, som ligger i botten o skvalpar några gånger, alltså är det bäst om däcket snurrar.

Robert skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag körde riktiga UST-däck på kompatibla
> fälgar i några år utan problem som burpning
> eller snakbites. Senaste året har jag provat att
> köra med Kenda Excavator 2.35" icke UST. För att
> hålla tätt krävdes en del Stans-vätska. Till
> en början fungerade det bra med lika lågt tryck,
> 1.8 bar, men efter några hårda körningar fick
> jag problem med burpningar. Efter en stickpunka
> så gav jag upp eftersom det var svårt att hitta
> hålet.
> Skall jag köra med slanglöst igen får det vara
> med riktiga UST-däck.
> Jag har också ett lyckat expriment med ett Maxxis
> Minion DHF UST på ett par vanliga fälgar med
> tätande fälgband, utan Stans. Det fungerar
> toppen för DH.

Samma erfarenhet, körde icke ust-däck på ust-fälg, funkade bra i början men sen blev det burp - burp - burp.. Kör nu med slang igen.

Jensen skrev:
> bara en fråga Robert, när du fick
> stockhålspunka, hade du stans vätska skvalpande
> i däcket vid det tillfället? och tappade du all
> luft på en gång?
>
> för att geggan ska täta ett stickhål, måste
> det dels skvalpa runt lite stans i däcket, o dels
> så måste hålet passera "badet" med vätska, som
> ligger i botten o skvalpar några gånger, alltså
> är det bäst om däcket snurrar.

Jo geggan tätade när jag rullade sakta men när man bombade på så släppte "pluggen" på insidan och däcket pyste sakta. Mina tidigare riktiga UST-däck har inte varit så känsliga mot punka.
Men kör ni på tävling på slätare stigar och hoppar inte så mycket så kan det vara en fördel med ful-UST-konverterade däck pga vikten.

Jag har kört Fat Albert (gamla ver) både som UST och icke UST (då med slang). UST-varianten är väldigt mycket stadigare när man har lågt däckstryck.

Jensen skrev:
> ja, äre utförs man kör är väll ust däck +
> geggan det bästa :D

Nja, Maxxis icke-ust dualply har kraftigare sidoväggar än UST-varianten kändes det som när jag höll i ett däck av varje och kände.

Hursom så fungerar icke-ust minions och lite stans perfekt på ett par ex823 :)

olaf skrev:
> Vad är burp?

När däcker släpper luft i kant eller via tejp/fälgband, det låter som en rap/pruttljud (burp)... T

Tillbaka
Topp