Skillnad Serious Gravix vs Serious Gravix LS

RobertJ

Medlem
Jag har sett att Serious Gravix LS finns till bra pris på Bikester.
Jag är man, ca 178 cm lång och relativt nybörjare.
Vad är det för skillnad på desa?

Klickar man på geometri ser jag att:
Gravix LS rekommenderar storlek L till kroppslängd 168-178 cm
Gravix rekommenderar storlek L till kroppslängd 172-182 cm

Spontant undrar jag om inte LS är en damcykel. Hur bör jag tänka?

Jag har sett att Serious Gravix LS finns till bra pris på Bikester.
Jag är man, ca 178 cm lång och relativt nybörjare.
Vad är det för skillnad på desa?

Klickar man på geometri ser jag att:
Gravix LS rekommenderar storlek L till kroppslängd 168-178 cm
Gravix rekommenderar storlek L till kroppslängd 172-182 cm

Spontant undrar jag om inte LS är en damcykel. Hur bör jag tänka?
Möjligt att LS står för Ladies' (killgissar), de har ju lite olika ramdesign. Välj den du tycker är snyggast :)

Möjligt att LS står för Ladies' (killgissar), de har ju lite olika ramdesign. Välj den du tycker är snyggast :)

Det gissar jag också.
LS är riktigt små. Antar att TS är man och att LS i största storlek L är mycket för kort. Så bara andra versionen är lämplig.

Det gissar jag också.
LS är riktigt små. Antar att TS är man och att LS i största storlek L är mycket för kort. Så bara andra versionen är lämplig.
Jag klurade lite på om en LS borde få ersätta min sambos något-för-stora White GX Lite, men modellen ser ut att sakna skärmfästen. Dealbreaker för min del.

Jag klurade lite på om en LS borde få ersätta min sambos något-för-stora White GX Lite, men modellen ser ut att sakna skärmfästen. Dealbreaker för min del.
serious-gravix-ls-women-black-7~2.jpgserious-gravix-ls-women-black-3~2.jpgScreenshot_20240119-151338~3.pngserious-gravix-ls-women-black-5~2.jpg

Möjligt att LS står för Ladies' (killgissar)
Eller Low Step? ?‍♂️

Ok min tur att fråga.. sambons White Gx Lite i S (52) har reach på 386 mm, Serious LS har i M 366 mm. Trots ändrad styrstam till 35mm och sadeln längst fram är White:en ändå liiiite för lång för henne, och hon sitter därmed hellre med händerna på den raka delen, än längre fram på hoodsen. Skulle 20 mm reach göra märkbar skillnad?

Ok min tur att fråga.. sambons White Gx Lite i S (52) har reach på 386 mm, Serious LS har i M 366 mm. Trots ändrad styrstam till 35mm och sadeln längst fram är White:en ändå liiiite för lång för henne, och hon sitter därmed hellre med händerna på den raka delen, än längre fram på hoodsen. Skulle 20 mm reach göra märkbar skillnad?

Ja. 20 mm skillnad gör mycket på en lvgcykel.

Får jag fråga hur lång din fru är? 35 mm stam är riktigt kort.
Min fru är 156 cm och kör en lvgcykel med 381 mm reach, 75 mm stam och styre med kort reach. Det är dock till lvgcykling och inte pendling och hur tycker om att sitta långt. Skulle säga att lite mindre reach skulle vara bättre till henne.

Senast ändrad:
Min fru är 156 cm och kör en lvgcykel med 581 mm reach, 75 mm stam och styre med kort reach. Det är dock till lvgcykling och inte pendling och hur tycker om att sitta långt. Skulle säga att lite mindre reach skulle vara bättre till henne.
161 cm, korta armar och korta ben ? Gillar inte sitta långt och använder cykeln till pendling, ärendecykling och utflykter (om någon är med och solen skiner).

Min fru är 156 cm och kör en lvgcykel med 581 mm reach, 75 mm stam och styre med kort reach. Det är dock till lvgcykling och inte pendling och hur tycker om att sitta långt. Skulle säga att lite mindre reach skulle vara bättre till henne.
581mm reach? ?

Det är rätt långt det med!

Ja, det är det. Det skulle nästan passa mig med mina 179 cm. Problem med rejsiga lvgcyklar är dock att man vill har låg stack och inte för flack sadelrörsvinkel. Med 28" hjul blir reach lång. Man kan inte göra cykeln kortare pga toe overlap. Och för tio år sen fanns det nästan ingen 650b lvgcyklar. Jag hittade en riktigt fin Felt i 51 cm i rean. Var lite av en chansning, men frun tycker om den med 75 mm stam. Modellen fanns också i 48 cm (utsåld), men då fick man 71 grad styrrörsvinkel.

Vid komfortracer är små storlekar mindre problematiska. Lite flackare gaffelrörsvinkel är ok och högre stack ger kortare reach vid samma hjulbas.

Ja, det är det. Det skulle nästan passa mig med mina 179 cm. Problem med rejsiga lvgcyklar är dock att man vill har låg stack och inte för flack sadelrörsvinkel. Med 28" hjul blir reach lång. Man kan inte göra cykeln kortare pga toe overlap. Och för tio år sen fanns det nästan ingen 650b lvgcyklar. Jag hittade en riktigt fin Felt i 51 cm i rean. Var lite av en chansning, men frun tycker om den med 75 mm stam. Modellen fanns också i 48 cm (utsåld), men då fick man 71 grad styrrörsvinkel.

Vid komfortracer är små storlekar mindre problematiska. Lite flackare gaffelrörsvinkel är ok och högre stack ger kortare reach vid samma hjulbas.
Jag tror inte på 481mm reach heller på en cykel med bockstyre. 381mm kanske?

Ah, vi chansar. Borde ju kunna få minst 3500:- för White-hojen.

Hon använder dessutom aldrig stora klingan fram på sin nuvarande hoj med Claris 2x8, då blir Apex 1x11 ett fint lyft med.
Ni har inte fundera tpå en ännu mindre cykel? 161cm är ju väldigt kort. Annars finns det ju styren med "kortare reach".

Hoppla, tur man inte tvekade och istället spontanbeställde LS:en igår, för nu har priset gått upp från 6300 till 9800

Priserna är väldigt konstiga hos Bikester just nu. Jag beställde en Pike Ultimate 27,5" 130 mm för 4345 kr, riktigt bra pris. Men såg just nu (dumt att titta såklart) att en 140 mm har gått ner till 3845 kr. Då hade jag kunna köpa till en 130 mm luftskaft och spara pengar.

Vi får se, har ett gäng styrstammar att trixa med.

Ja, menade inte att det skulle vara ett stor problem. Om man nu använder en 35 mm stam är det bättre med en kortare cykel som ger mer marginal.

Otroligt billig cykel förresten. Och det ut som en bra pendlare, förutom på vintern med vajerbromsar.

Ja, menade inte att det skulle vara ett stor problem. Om man nu använder en 35 mm stam är det bättre med en kortare cykel som ger mer marginal.

Otroligt billig cykel förresten. Och det ut som en bra pendlare, förutom på vintern med vajerbromsar.
Nuvarande white-cykel som är snarlik har varit väldigt bra för just pendling, med brasklapp för exakt detta. Nu bor vi i Skåne så det är inte så ofta minusgrader är ett problem, första vändan i december med -12 frös dock både växlar och bromsar, därefter applicerades strategiskt WD40, och senaste veckan med köldknäpp ner till -16 var det inga problem.

Det blev en sväng till butiken i söndags där det fanns en utan tillägget LS i storlek Medium. Jag slog till och hoppas det inte är för litet till mig (178 cm). Jag är ingen vintercyklist så det får snart bli vår.

Tips på stänkskärmar?

Senast ändrad:
Det blev en sväng till butiken i söndags där det fanns en utav tillägget LS i storlek Medium. Jag slog till och hoppas det inte är för litet till mig (178 cm). Jag är ingen vintercyklist så det får snart bli vår.

Tips på stänkskärmar?
Jag tänker flytta över sambons biltemaskärmar till hennes LS när den har landat.
Att den i M passar dig som är 178 gör mig dock aningens nervös, då min sambo är 161.

Fun (?) fact (?) ang dessa håls frånvaro på den faktiska produkten:

1707817328147.png

Det är enligt Bikester dräneringshål, och har sedermera tagits bort av tillverkaren.
Jag är bra nyfiken på varför man isf har valt att sätta skärmmonteringshål i sadelstag, brygga och gaffelkrona för att sedan prompt skippa pricken över i:et genom att ej sätta fästen i gaffelbenen.

Tillbaka
Topp