Makten skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Det är precis det jag menar också:-) Därför
> är det lite lustigt att ganska många verkar
> sukta efter +150-slagiga cyklar med 65°
> gaffelvinkel för att cykla på svenska stigar.
> Jag säger inte att det är fel, men jag undrar om
> inte fler av dessa skulle ha roligare på en
> mindre nedförsmässig cykel.
>
> Själv är jag medelmåtta och vet inte riktigt
> vad som är bäst, men undra kan man ju ändå:-)
När man har cyklat i terräng några år så lär man sig, eller kommer på, att det inte handlar så mycket om cykeln. Det var väl i stort sett det enda han hade rätt i, Lance Wonderboy, "it's not about the bike".
I en generisk "svensk" granit/klipp/skog/ - terräng så har jag sett, och provat, allt ifrån helstela 26' singlespeeds till 29' fullgung och det är svårt att säga att det ena är bättre än det andra. På en och samma tur går det sällan att avgöra om/när den ena cykeltypen är "bättre" framför den andra. In fact, så har jag så många gånger fått mina fördomar omkullkastade att jag numera gett upp tanken på att försöka formulera det "ultimata vapnet för terräng X el. Y". Det finns helt enkelt inte, så länge vi pratar subjektiv nöjescykling, som ju de allra, allra flesta av oss ägnar oss.
En "final solution" vad gäller optimala terrängcyklar för ditt eller datt är helt enkelt mycket svårt att nagla fast - även om jag misstänker att du som person gärna uppehåller dig kring dylika tankeföreställningar.
Själv har jag för länge sedan kommit till insikten att mångfald berikar. Mångfald låter dig välja vad som passar dig bäst för stunden, i relation till vem du är, vilken stil du har, vad du prioriterar etc, etc. Men en sak är jag säker på. Efter 10+ år av gruppcyklingar i varierande terräng så kan jag säga att en 160mm/flack-vinkelscykel vs ett helstels singlespeed-järn från 95, sällan, ytterst sällan, har någon som helst inverkan på "snabbast", "har mest skoj", "häftigast" eller någon annan, mätbar eller subjektiv, parameter.
"To each their own", som engelsmannen sa.
If you get my drift...